• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Gott.mottagning!

Startat av mk, 2010-05-08, 10:51

Föregående ämne - Nästa ämne

mk

Hej
Det är första gg jag skriver här!
Jag är 40 år och har varit trött, "förkyld" och kan sova dygnet runt.

Jag har varit på Gottfm. och fick utskriven Behepan + folsyra och Tryptizol.  Första månad kändes jättebra men nu är jag där igen, orkeslös! Jag ringde till läkaren på Gottf. OZ och bad att blir sjukskriven i 2 veckor för att vila upp mig, var/är utmattad.  Men han nekade och sa att jag måste gå till min läkare på VC istället. Jag är mycket besviken!

Sedan läste jag runt här och det verkar som alla har fått samma behandling som jag har fått. Det verkar också att det hjälper ngr men inte alla och ibland under en viss tid.

Så nu min fråga eller funderingar är om jag ska på återbesök nästa vecka? Det kändes hopplöst! Vad ska han göra? Han sa att han har ej bestämt än om jag har ME/Fibromyalgi! Han vill träffa mig en/två ggr till.

ninni

Jag är patient på Gottfriesmottagningen men har min sjukskrivning via min vårdcentral.

Den förklaring jag har fått till att Gottfries inte sjukskriver dig är att de inte har möjlighet att följa upp dig så noggrant som FK vill och att medans de hanterade sjukskrivningar tillslut inte hade tid för patienter utan ägnade allt för stor del av sin tid åt att skriva intyg och prata med försäkringskassans handläggare.

Det är nog helt enkelt så att med ett par månaders väntetid till Gottfriesmottagningen har de svårt att följa upp tex 2veckors sjukskrivning. Min erfarenhet av FK är att de vill ha läkarbesök som uppföljning och helst inte enbart telefonkontakter.

Jag har full förståelse för detta och det var på samma sätt när jag för flera år sedan fick problem med huvudvärk pga en nerv i huvudet. Neurologen träffade mig ca 2-3ggr/år och föreskrev medicin medans min allmänläkare följde upp prover, ev deltidssjukskrivning och mitt allmäntillstånd.

Men det blir väldigt komplicerat när ens allmänläkare ska skriva intyg på något de kan alldeles för lite om.

Insjuknade efter allvarlig maginfluensa 2008
ME diagnos via Gottfries 2009

ninni

En sak är jag nyfiken på, du skriver att du till att börja med blev bättre av Behephan men nu är tillbaka lika, det kan vara så att effekten släpte och du behöver mer. Men jag vet att jag gjorde ett stort misstag; när jag kände mig piggare gjorde jag mer saker och därigenom använde jag upp den nya energi jag skaffade mig och blev tröttare igen.  :-[
Detta insåg jag inte förrän jag började gå igenom min "logg" över vad jag gör på dagarna. B12 sprutorna jag tar nu ger effekt vilket gör att jag nu kan öka min aktivitetsgrad  men framförallt har de gett mig en liten större buffert mellan lagom och förmycket.  :)

När det gäller om du ska gå på återbesök så undrar jag vad du har att förlora?
Visst om de sätter ME diagnos på dig så finns det inget bot, vilket känns rätt hopplöst. Men då vet du vad du har att förhålla dig till. Kanske använda pacing, få pröva B12 sprutor som kanske ger dig bättre effekt än Behepan.
Blir diagnosen att du inte har ME så har du en till sak utesluten och kan fortsätta leta efter orsaken till att du är trött och känner dig förkyld och förhoppningsvis då hitta något som gör dig frisk.

ME är tyvärr en rätt hemsk diagnos, då det lätt känns hopplöst då ingen kan ge dig några tabletter och sen är du frisk/mår bra

Anncamilla

Hejhej
Jag fick mina diagnoser på Gottfriesmottagningen 2006 av OZ! Jag har varit där en gång till hos honom efter det pga av att jag bara blir sämre och sämre och ville höra om någon hjälp finns att få! Behepan gör ingen nytta, folsyra ingen nytta, provade nu sist behepan injektioner men de gjorde heller ingen nytta :-(
Vad ska man ta sig till
Jag är så orklös så jag orkar knappt inte leva
Camilla
Fibromyalgi samt ME

ninni

Citat från: Anncamilla skrivet 2010-05-18, 23:07

Jag antar (hoppas) att det där är ett uttryck för din frustration och trötthet och att du inte menar att du funderar på självmord.

Jag har inte varit sjuk i detta lika länge som du vilket gör att jag nog kan vara mer positiv i det hela. Å andra sidan har jag levt med handikappande och svår diagnosticerad huvudvärk i många år innan detta...

Mitt sätt för att orka leva kommer från något jag började göra för flera år sedan när läkarna misstänkte allt från hjärntumörer till proppar i huvudet. För att klara av att hantera alla teorier gick jag och pratade med en terapeut, det gav mig möjlighet att bena ut alla känslor av hopplöshet och ett knep var att i en bok varje dag skriva upp minst 3 bra saker från den dagen.
Det hjälpte  mig att fokusera på allt jag orkade göra istället för att som samtalen med läkare, FK och anhöriga förklara hur dåligt jag mådde & hur rädd jag var.

Nuförtiden skriver jag inte saker varje dag men då och då när jag har gjort något roligt eller orkat med något särskillt. Dagar när allt känns hopplöst tittar jag i min bok och ser vilka framsteg jag gjort och vilka bra saker det finns  i mitt liv.

Att göra så är ingen bot, jag kan inte tänka mig frisk men mitt liv är lite lättare att leva.

Jag hoppas även du kan hitta något sådant.

Anncamilla

Citat från: ninni skrivet 2010-05-19, 17:19
Citat från: Anncamilla skrivet 2010-05-18, 23:07

Jag antar (hoppas) att det där är ett uttryck för din frustration och trötthet och att du inte menar att du funderar på självmord.

Jag har inte varit sjuk i detta lika länge som du vilket gör att jag nog kan vara mer positiv i det hela. Å andra sidan har jag levt med handikappande och svår diagnosticerad huvudvärk i många år innan detta...

Mitt sätt för att orka leva kommer från något jag började göra för flera år sedan när läkarna misstänkte allt från hjärntumörer till proppar i huvudet. För att klara av att hantera alla teorier gick jag och pratade med en terapeut, det gav mig möjlighet att bena ut alla känslor av hopplöshet och ett knep var att i en bok varje dag skriva upp minst 3 bra saker från den dagen.
Det hjälpte  mig att fokusera på allt jag orkade göra istället för att som samtalen med läkare, FK och anhöriga förklara hur dåligt jag mådde & hur rädd jag var.

Nuförtiden skriver jag inte saker varje dag men då och då när jag har gjort något roligt eller orkat med något särskillt. Dagar när allt känns hopplöst tittar jag i min bok och ser vilka framsteg jag gjort och vilka bra saker det finns  i mitt liv.

Att göra så är ingen bot, jag kan inte tänka mig frisk men mitt liv är lite lättare att leva.

Jag hoppas även du kan hitta något sådant.

Nej jag funderar verkligen på det vare dag! Så är det
Camilla
Fibromyalgi samt ME

ninni

Om du seriöst varje dag funderar på självmord kan jag bara rekomendera att söka hjälp!
Och då inte bara genom att skriva på forum....

Telefonjourer - någon att prata med
Nationella hjälplinjen 020-22 00 60 (måndag - torsdag 17-22, fredag-söndag 17-24)

Röda Korsets telefonjour 0771-900 800 (alla dagar 14-22)

Jourhavande medmänniska 08-702 16 80 (alla nätter 21-06)

Jourhavande kurator 08-702 14 80 eller 112 (alla dagar 15-03)

Jourhavande präst 112 (alla nätter 22-06)

Sjukvårdsrådgivningen 1177 kan koppla dig till närmaste akutpsyk

Anncamilla

Citat från: ninni skrivet 2010-05-20, 07:51
Om du seriöst varje dag funderar på självmord kan jag bara rekomendera att söka hjälp!
Och då inte bara genom att skriva på forum....

Telefonjourer - någon att prata med
Nationella hjälplinjen 020-22 00 60 (måndag - torsdag 17-22, fredag-söndag 17-24)

Röda Korsets telefonjour 0771-900 800 (alla dagar 14-22)

Jourhavande medmänniska 08-702 16 80 (alla nätter 21-06)

Tack men jag har kontakt med psykiarin, ska träffa min psykiatriker idag
Jourhavande kurator 08-702 14 80 eller 112 (alla dagar 15-03)

Jourhavande präst 112 (alla nätter 22-06)

Sjukvårdsrådgivningen 1177 kan koppla dig till närmaste akutpsyk

Camilla
Fibromyalgi samt ME

ninni

Citat från: Anncamilla skrivet 2010-05-20, 07:55

Så bra!

Är det en kontakt som fungerar bra? Kan vara svårt att hitta någon som inte utgår från att alla ME symptom är pga av att man mår psykiskt dåligt utan kan se att man mår psykiskt dåligt pga ME gör en så orkeslös.

Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart.

Anncamilla

Citat från: ninni skrivet 2010-05-20, 08:04
Citat från: Anncamilla skrivet 2010-05-20, 07:55

Så bra!

Är det en kontakt som fungerar bra? Kan vara svårt att hitta någon som inte utgår från att alla ME symptom är pga av att man mår psykiskt dåligt utan kan se att man mår psykiskt dåligt pga ME gör en så orkeslös.

Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart.

Det fungerar bra, jag har tillhört psykiatrin i 17 år, så ME och fibro kom många år efter att jag tillhört psykiatrin länge
Camilla
Fibromyalgi samt ME

Moa

Min anhörig blev inte bra med Behepan men blev bra med Mekobalamin.
Hon tar en spruta varannan dag. Hon har inte varit till Gottfris för hon bor
i norrland. Hon fick tips på Mekobalamin av en annan patient. Behepan
kan hjälpa ibland men bara kortare tid.
Moa

Anncamilla

Citat från: Moa skrivet 2010-05-25, 12:12
Min anhörig blev inte bra med Behepan men blev bra med Mekobalamin.
Hon tar en spruta varannan dag. Hon har inte varit till Gottfris för hon bor
i norrland. Hon fick tips på Mekobalamin av en annan patient. Behepan
kan hjälpa ibland men bara kortare tid.

det är ju konstigt att de INTE nämner det, blir så irriterad!!  :(
Camilla
Fibromyalgi samt ME

mk

Tack ni som svarat. Jag vill inte gå dit ingen! Jag tycker att OZ är respektlös ang att passa tid. Första gång kom han 15 minuter försenat till mottagningen, sedan fick han ett telefonsamtal ang sin dator och han pratade i ca 30minuter. Alltså jag fick komma in efter 45 minuter!

Idag var det samma sak och jag gav upp efter 20 minuter försening. Jag är jätteförkyld (andra gg på ca 2 veckor ) och orkar inte med sådan respektlös läkare.

Så jag ska till VC och be min läkare om den Mekobalamin istället för Behepan. Det var synd bara att jag ville veta min resultat på vitamin D.

Anncamilla

Citat från: mk skrivet 2010-05-27, 13:05
Tack ni som svarat. Jag vill inte gå dit ingen! Jag tycker att OZ är respektlös ang att passa tid. Första gång kom han 15 minuter försenat till mottagningen, sedan fick han ett telefonsamtal ang sin dator och han pratade i ca 30minuter. Alltså jag fick komma in efter 45 minuter!

Idag var det samma sak och jag gav upp efter 20 minuter försening. Jag är jätteförkyld (andra gg på ca 2 veckor ) och orkar inte med sådan respektlös läkare.

Så jag ska till VC och be min läkare om den Mekobalamin istället för Behepan. Det var synd bara att jag ville veta min resultat på vitamin D.

Fyyy vad dåligt
Camilla
Fibromyalgi samt ME

K-Boy

Gottfriesmottagningen hotas av nedläggning 30 november 2016

Västra Hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götalandsregionen fattade den 30 september beslut om att inte förlänga avtalet med Gottfriesmottagningen när avtalet löper ut 30 november 2016. I stället avser man att göra en ny upphandling avseende så kallade MOS (medicinsk oförklarade symtom) och utgår alltså från synsättet att ME/CFS och fibromyalgi inte är några egna diagnoser utan hör till gruppen funktionella (psykosomatiska) symtom. Utgångspunkten är att dessa ska behandlas enbart med olika former av psykoterapi. Den medicinska behandlingen ska upphöra.

http://www.skrivunder.com/gottfries

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Mayordomo

Otroligt att de åter är på gång igen med att försöka lägga ned mottagningen. Trodde VGR fattade för tre år sedan att mottagningen var viktig.