• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

hobbies som funkar?

Startat av madralli, 2009-01-14, 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

madralli

Jag har kämpat med att vara med i en sångkör nu drygt ett år. I början var det jättesvårt, men det går bättre och bättre - om jag inte behöver stå upp. Kunde vara med 7 ggr av 10 i höstas. En liten seger.

Hur är det med er, har ni hittat några hobbies eller sociala aktiviteter som funkar någorlunda bra? Är ute efter socialt umgänge utan för mycket tankeverksamhet.  :-\ Något så där lagom kravlöst och hjärndött. ;) Fast samtidigt stimulerande!  ::)

/Madralli

ysny

Jag har väldigt svårt att åka hemifrån, så aktiviteter som är regelbundna (typ en gång/vecka) är uteslutet för mig tyvärr. Jag har ett tjejnätverk som träffas en gång i månaden, där vi talar om livet "på riktigt". Jag får alltid skjuts och försöker komma dit varje månad, ibland får jag ligga i soffan när de andra sitter vid matbordet...

Jag har just börjat sticka, och ska försöka ta upp målandet igen. Jag mår mkt bra av att skapa och vara kreativ, men det är ju inte så socialt... ;)

När jag träffar vänner är det nästan alltid de som får komma till mig, eftersom jag oftast inte kan åka hemifrån, ännnu....

Helena

Jag sjunger i två körer och jag tar mig ditt i min elmopped jag hyr av hjälpmedelscentralen.
Vi sitter stort sätt alltid ner vid övningarna förutom när vi uppträder men det har hänt att jag faktiskt suttit ner då med om jag mår rätt dåligt  ::)
Ena kören sjunger vi fyrstämmig och det gillar jag bäst. Det liksom känns som om det fattas stämmor i den tvåstämmiga :D
Andra kören är kyrkokören och det är en damkör så det blir tvåstämmigt. Just nu latinska tongångar i kyrkokören för att sjunga till tacksägelsedagen. Den fyrstämmiga är det klassiskt varav en är skriven av vår körledare. Jättekul.
Jag har musiköronproppar i öronen då dom sorterar bort en hel del av dom låga och höga ljuden.
Överlag så behöver jag sjunga två dagar i veckan. Iom att kroppen hamnar i rätt läge för maxialt utnyttjande av luft och för att kunna använda diafragman så gynnar det faktiskt hållningen i axlar och nacke. Dessutom så tränas diafragman upp och jag bli stabilare i bålet (tala om basal kroppskännedom på ett roligt sätt). Det i sin tur påverkar så hållningen i nacke och axlar blir bättre och huvudvärken minskar. Absolut hitintills den bästa form av sjukgymnastik för mig och då har jag inte ens räknat med att det är kul samidigt!!!
Helt klart tar det energi också men ger i längden mer än det tar om jag bara planerar tiden runt om.

Jag fotar också. Jag älskar att fota och det blir för sällan och när det blir så kommer värken för musklerna blir överanstängda (så är det när man har stort objektiv som väger multum). Försöker att göra det då och då när lust och ork samt oftast väder inträffar samtidigt. Där kan man vara så social eller osocial man vill. Några foton ligger på min hemsida och någon gång när jag orkar skall jag lägga upp fler. Det var bara det mer orken *hm*
Annars roar jag mig mest med att spela på facebook och liknande. Det gäller att hålla hjärnan i sådan trim som den förmår :P
Hemsidor har jag också pysslat med men nu för tiden tycker jag att min egna är mer än väl men det är ju inte så där supersocialt egentligen. :)
Förvisso lite i bloggformat men jag "pratar" oavsätt vem som lyssnar eller ej.
ME/CFS utlöst 1998
Fibromyalgi from 2000 tom 2010

vhcfan

Det där med foto.
Jag plåtar hockey, oftast en gång i veckan och trodde i min enfald att jag skulle kunna fortsätta med det. Men efter första perioden på säsongens första match, höll jag på att gå i bitar för kroppen gjorde så ont.
Men som tips - stativ! :) Jag har ett enbent och ett trebent, troligast är att det blir "enbentingen" som får hänga med på hockey så jag slipper ha kameran i handen mellan situationerna.

Jag har ju ingen diagnos än men för att hitta på sociala hobbies (är jag nog egentligen fel person att fråga :P ) så hittade jag den här sidan: Kurser.se
Fanns massor av skojiga grejer! Hoppas du hittar nåt som passar dig :)

silversessan

Att lära sig laga bra mat tycker jag är en lagim hobby o kommer till användning av hälsoskäl också! Ska bli mycket bättre på det är planen...

Att sjungande ger bättre andning o rensar lungor samt är bra för immunförsvar är vetenskapligt visat då körsångare har bättre immunförsvar o färre infektioner enligt studier. Kan vara den neurologiska påverkan som andning ger o som i sin tur påverkar immunförsvaret via hjärnan..

Helena

Citat från: vhcfan skrivet 2009-09-18, 14:57
Det där med foto.
Jag plåtar hockey, oftast en gång i veckan och trodde i min enfald att jag skulle kunna fortsätta med det. Men efter första perioden på säsongens första match, höll jag på att gå i bitar för kroppen gjorde så ont.
Men som tips - stativ! :) Jag har ett enbent och ett trebent, troligast är att det blir "enbentingen" som får hänga med på hockey så jag slipper ha kameran i handen mellan situationerna.

Jag har ett trebent stativ men oftast fotar jag i lägen som ändras från marken sätt räknat. Blir alldeles för enerverande att hålla på med stativ då tyvärr. Synd man inte kan limma fast kameran framför ögonen för det hade underlättat *hehe*
Så jag får fortsätta att lida och se till att inte göra det för ofta.
Vad gör man inte för att få foton som detta:
http://evinnerlig.com/main/wp-content/gallery/januari-2009/PICT0011l.jpg
Det är ju dessutom våran hund och då blir det extra kul.
Tack för tipset annars.
Det är ju ett bra sådant.
ME/CFS utlöst 1998
Fibromyalgi from 2000 tom 2010

Utmattad78

Jag älskar sång...har sjungit hela mitt liv i olika forum, skrivit sånger m m. Nu orkar jag inte... :'(
Det är påfrestande att stå upp vilket är tvunget vid scenframträdande. Jag trallar då och då hemma...och bara av det blir jag totalt andfådd :(
Sjukskriven som jag är vill man ju fylla tiden med något mer än tv-tittande. Bättre dagar orkar jag sitta och göra olika klurigheter (japanska pussel) på datorn. Men många dagar orkar jag inte sitta där någon längre tid. Tänk att man inte ens orkar sitta upp.
Själv gillar jag handarbete och det kan jag göra i soffan, halvliggande. Men det får inte vara för avancerat heller, då blir det en massa fel då min hjärna inte riktigt fungerar som den ska.  :P

K-Boy

Det finns några saker som jag gillar att göra när kraft finnes...!

* Fiska
* Fotografera
* Plocka svamp

Fiska och fotografera fungerar bäst för det gör jag helst ensam...Dvs jag bestämmer själv när , var, hur och hur länge...!  ;)

Tyvärr har jag fått ta bort flera av mina tidigare favoritsysselsättningar som t.ex styrketräning och vattenskoterkörning.  :(
Tränade förr runt 300 pass om året och vägde nära 100 kg i mycket bra form... Nu står vågen på 89 kg och man känner knappt igen sig själv i spegeln.  :'(

Life sucks...

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3