• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Basal kroppskännedom

Startat av Saga_1, 2009-05-22, 09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Saga_1

Har sen stax efter nyår gått på basal kroppskännedom 1 gång i veckan ca 30-45 minuter
CitatBalas kroppskännedom är en sjukgymnastisk behandlingsmetod där man arbetar med både kroppsliga och själsliga aspekter. Syftet med behandlingen är att upptäcka, förstå och stärka egna inneboende resurser. På så sätt skapas successivt egna möjligheter att påverka sin hälsa, öka sin kreativitet och göra egna val i livet.

Påminner lite om Thai Chi på vissa sätt tycker jag. Handlar mycket om att släppa spänningar i kroppen och bli mjukare och smidigare.
Även detta som bassängträningen är anser jag ett bra sätt att hålla cirkulationen igång.

Någon som testat, vill testa?
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Helena

Jag har testat då jag gick smärthanteringskursen.
Min kropp blev sur och hotade att rymma till Karibbien och aldrig stå på två ben igen.
Med andra ord dom flesta rörelserna hade jag jobbigt att andas i och vissa tom fick ingen luft alls. Mina ben tyckte det var jobbigt att stå och sittövningarna stoppade all möjlighet att flexa med magen för att ge plats åt lungor.
För mig passade det med andra ord inte alls.
Det innebär dock inte att jag avråder utan det är bra att ha kännedom om kroppen och balansen i den och hur man med minsta möjliga rörelser kan balansera upp den. Om man fixar det är det faktiskt värt att gå på. Just det man får gärna fixa resan fram och tillbaka också utan att kroppen ger upp bara för den saken.
ME/CFS utlöst 1998
Fibromyalgi from 2000 tom 2010

Saga_1

Just de stående övningarna har jag jätte svårt för oxå.
Sjukgymnasten pratar om att mycket an bero på att man inte använder de djupligganse starka musklerna utan de ytligta musklerna istället. Än har jag inte lyckats nyttna de djupliggande och blir helt slut i benen. Hoppas jag kan hitta in till de starkare musklerna istället för det kommer göra benen starkare. Då kanske jag kan klara av promenader bättre.
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)