• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Försäkringsmedicinsk utredning

Startat av Saga_1, 2009-07-09, 16:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Saga_1

Jag har nu varit sjukskriven i snart ett år och nu verkar det som att man vill föra en "Försäkringsmedicinsk utredning" vilket jag faktiskt är glad över. Det andra alternativet hade varit arbetsträning, men min handläggare sa att arbetsträning inte ska vara ett medel att mäta arbetsförmåga med, så då blir det istället en utredning.
Jag var noggran med att säga till min handläggare att det är viktigt att hon i förfrågan om detta påpekar att min ME är det som ligger till grund och inte fibron.

Om jag har förstått det hela rätt så är det upplagt på 2 dagar och jag ska under dessa dagarna träffa läkare, kurator, sjukgymnast och en del andra tror jag. ( fyll gärna på med fler )

Vad är det som händer dessa dagarna?
Hur prövar de ens arbetsförmåga?
Vad är era erfarenheter av en sån här utredning?


Jag kommer stå skriven tillhörande anderslöv/trelleborg då.
Är det någon som varit här nere och gjort det?
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Saga_1

Undrar även om man får ha med sig någon på en sånhär utredning
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

DodeN

Jag har ingen aning om vad man gör men har läst om andra där de får göra lite tester, plocka klossar, vika saker osv. Så de testar vad man kan göra. Oftast är de utformade för personer som har ett rörelsehinder, dvs. inte kan göra en rörelse pga. stela leder eller liknande. Vet flera från reumatikerforumet som kommer tillbaka och får höra att de kunde göra massa saker. Men då har de pressat sig under tiden de varit på utredningen men ingen förstår varför de blir så dåliga efter några timmar och inte orkar.


Jag gjorde en utredning på rehab som skulle vara något liknande, fick snacka med läkare, kurator, gå vissa sträckor, cykla på motionscykel, flytta klossar och små pinnar osv. Den visade vissa saker men man tog inte hänsyn till hur jag mådde efteråt eller att jag blev sämre. I deras ögon så om man klarar av en sak dag 1 så ska man klara av det dag 2, 3 och 15 också.

Men dit du ska kanske de har bättre förståelse, jag har träffat endel som upplevt utredningen som positiv.

Själv skulle jag ta med någon som stöd oavsett vad dem där tycker, men du kanske kan ringa och fråga lite innan.

Hoppas det blir en bra utredning för dig.