Jag äter strikt LCHF sedan 2 år tillbaks och har skrivit mkt om det på andra forumet (AnnaKatarina).
Att LCHF skulle göra en trög i hjärnan, trött och deppig är myter. Det finns väldigt mkt som tyder på att hjärnan blir klarare och mindre deppig av LCHF-kost. Så fort man kommit över omställningsperioden brukar de allra, allra flesta berätta att deras hjärna blir som en "raket".
Jag känner själv att mkt av de förbättringar jag fått i min ME kan relateras till kosten. Gör jag avsteg blir jag DIREKT dålig.
Min egen erfarenhet är att depressioner blir BÄTTRE av lchf, vilket också en stor mängd anekdotiska berättelser stödjer. Både utbrändhet, depressioner och ångest brukar bli bättre av lchf-kost, och jag vet att många berättar att när de gör avsteg (o t ex äter mjöl eller choklad) så får de direkt ångest eller deppighet som ett brev på posten. Majoriteten av mina vänner äter också lchf, (som inte har ME) och de upplever alla samma sak.
Det som ofta blir bättre av lchf är;
- sömnen (mer effektiv)
humöret (inga blodsockerdippar)
depressioner/ångest mildras eller försvinner
lättare att tänka, lättare koncentration, mer effektiv i tanken
IBS, magproblem läker och många blir symtomfria
vikten stabiliseras
hyn föräbttras
blodsockret stabiliseras (diabetiker) inga dippar
PMS mildare
PCO-S bättre
mm
Jag har haft mkt svår IBS sedan 20 år tillbaks, kunde i perioder inte lämna hemmet eller äta ngt alls, inga mediciner eller terapier fungerade. Idag är jag helt symtomfri, så länge jag håller mig till strikt lchf. Avsteg gör mig jättedålig i minst 6 veckor, så idag är jag mkt strikt med kosten.
En av anledningarna är nog att man byter ut margariner och oljor mot animaliskt fett eller kokosfett. Omega-3 har visat sig påverka depressioner positivt i studier.
Det står väldigt mkt om detta på Annika Ds blogg och
www.kolhydrater.ifokus.se,
www.kostdoktorn.se,
www.lowcarbkost.com.
Självklart ska man vara observant, och vi alla är olika, men jag råder alla att testa lchf en tid för att se om man får förbättring. Alla är olika sockerkänsliga och tolererar olika mängd kolhydrater. Själv är jag tyvärr väldigt känslig, men jag tror att många friska och mindre känsliga kan äta större mängd kolhydrater. Så man får prova sig fram. Vissa kanske klarar lättare GI, andra strikt LCHF.
Mer och mer tyder på att för mkt socker/stärkelse, höga insulin- och blodsockernivåer inte är bra för kroppen. LCHF är ju inflammationshämmande, vilket borde vara bra för oss med ME, dessutom finns mkt som tyder på att det kan motverka uppkomsten av cancer, eftersom att cancerceller behöver socker för att föröka sig (forskning finns på detta). Sköldkörteln (som ju också ofta är invilverad i ME) brukar vara mkt känslig för gluten, och man rekommenderas ofta glutenfri kost för att läka sköldkörteln (Jag har kroniskt inflammerad sköldkörtel). Så för mig är det ett lätt val.

Sen behöver man absolut inte göra drastiska förändringar, det tar tid att lägga om kosten. Men små små steg i rätt riktning, och prova sig fram... Mitt bästa råd för den som vill testa är att först slänga ut alla margariner och oljor och använda smör eller kokosfett, eventuellt äta omega-3-tillskott, och ta mindre del pasta, potatis, och frukt, och inte vara fullt så rädd för mättat fett...