• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

pH i kroppen

Startat av Amema, 2009-10-23, 11:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Amema

Försurning ute i naturen är ju ett känt fenomen och trots att jag läst en hel del miljö och hälsa på universitet så var det inte förrän i somras som de två orden "försurning" och "fysiska symptom" hade vandrat runt tillräckligt länge i skallen och träffade på varandra. Lite efterforskningar visade att det kan finnas något av intresse här.

Har någon här testat att höja pH i kroppen?

Enligt ett mycket enkelt test - vanliga pH-stickor - så kan man kolla urin och spott på morgonen. Urinen ska vara ca 6,5 i pH men vad spottet ska vara kommer jag inte ihåg på rak arm. När jag kollade så hamnade morgonurinen på under 5... Det är surt det, eftersom pH-skalan är logaritmisk. Om du vill göra testet själv, köp INTE Apotekets pH-stickor. De är för grova i upplösningen (pH 0-14). Holistics, Örtagubben, RTK, pH-Balans är några som har ph-stickor med bättre upplösning.

Vi har precis fått hem lite grejer och ska börja testa detta.

Försurning i naturen gör att bakterier och annat som inte är bra får en god miljö att växa till i. Om man tar vanligt vatten, så har ett balanserat och neutralt vatten ett pH på 7. Det är mitt på mätskalan som löper mellan 0 och 14. Vatten består av väte och syre. När det är överskott på väte (H) så är det surt. Överskott på syre (O) gör det basiskt. När det finns ett överskott på H i kroppen märks det bla på att man kan få svårare att hålla andan (enligt en rysk forskare på 80-talet). Syret i luften reagerar mycket snabbare med H i kroppen och skapar vatten innan syret hunnit användas för annat i kroppen (för att utrycka det mycket enkelt).

När det är en snedfördelning på H och O i kroppen kan inte vanliga kemiska reaktioner ske som det är tänkt. Olika virus, bakterier och annat patogent hittar en bostad där de trivs och parasiterar på våra kroppar är förklaringen. När pH höjs i kroppen trivs inte de ovälkomna besökarna längre och man blir mindre belastad. Så ser teorin ut i alla fall.

Sambon och jag ska göra ett test med start om någon vecka ungefär. Vi ska mäta urin och spott i en vecka för att ha en startpunkt att jämföra med senare.

Baggis

Jag har också laborerat med ph-värdet i kroppen. Jag hade en period märkligt nog basisk urin, minst 8 enligt stickan, kombinerat med svagt sur saliv. Det finns tydligen teorier som säger att det innebär kraftig försurning av kroppen. Så jag testade då att ta ett tillskott som skulle göra mig mer basisk, men mådde inte bra under den perioden. Sen när jag beslutade mig för att sluta med tillskottet så blev urinen surare och jag mådde bättre. Så det vete 17 vad som var tokigt då, hehe!