• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Levern?

Startat av mala, 2009-10-27, 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

mala

Hej alla, jag är lite ny här på forumet och har ett lite skrämmande symptom som jag tänkte höra med er om. När jag blivit riktigt dålig så känns det på natten som om någon vätska läcker upp i huvudet efter en stund i sängen. När det händer blir jag alldeles ifrån mig och blir alldelels iskall i hela kroppen. Det enda som far genom huvudet är att jag måste ta mig till en akutavdelning, vilket jag gjort ett tiotal gånger i år. Där hittar man förstås inget. Jag har ett väldigt tryck över höger revbensbåge och mycket obehag därifrån. Jag spekulerar själv i att jag utvecklat PSE eller hepatisk encefalopati som det heter när ammoniak läcker ut från levern i kroppen. Mina levervärden har dock inte varit någon katastrof. Bara strax utanför referensintervallet på någon enstaka parameter. Är det någon som känner igen detta och vet mer?

Mayordomo

Vad står PSE för?

mala

Portasystemisk encefalopati

Baggis

Vad menar du med
Citatnågon vätska läcker upp i huvudet
? Hur kan den fara uppåt när du ligger plant i sängen, dessutom kanske med en kudde?

mala

I tillstånd av PSE så trycker sig orenat blod förbi levern och det innehåller ammoniak. Som sagt jag spekulerar bara i detta symptom. Jag vet ju inte riktigt vad den känslan jag har står för.

Baggis

Hmm.. Ja, jag kan nog inte för mitt liv förstå hur det känns när en "vätska läcker upp i huvudet"... Tyvärr  :-[

Däremot kan jag känna igen mig i att diverse olika upplevelser från kroppen leder till panikkänslor och behov att uppsöka närmsta akutmottagning. Vet inte egentligen vad sådana saker innebär, men kan tänka mig att någon form av mild hypokondri spelar in, i mitt fall alltså. Nu är det som väl är länge sen jag har haft så stora problem.

affa

Dagens medicin 31/3 2011.

Lovande resultat för nytt läkemedel mot kronisk hepatit C
2011-03-30
Läkemedlet boceprevir ger nytt hopp vid kronisk hepatit C, enligt två studier.
Fas 111 studie verkar lovande med antivirusmedlet boceprevir.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/30/nytt-lakemedel-ger-hopp-vi/index.xml