• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Sömn - Alternativ behandling

Startat av DodeN, 2009-02-01, 00:26

Föregående ämne - Nästa ämne

DodeN

Läste på det gamla forumet att många prioriterar sömn högt, själv har jag alltid haft sömnstörningar. Ofta svårt att somna och vaknar många gånger under natten men då har jag lätt att somna om, så det är insomnandet som är mitt största problem.

Nu när jag är sjuk så är det samma sak, ligger ofta och försöker somna. Lyssnar på ljudbok för att slappna av men det är svårt att somna ändå. Jag har mycket smärtor och kramper, som gör det ännu svårare att somna. Vaknar jag på natten pga. smärta så är det jobbigt att somna om. Nu när jag har blivit muskelsvag i hela kroppen och blir stel i nacke och rygg så kan jag inte vända mig själv utan att vakna till och sätta mig upp först, måste ofta rätta till pyjamas och lakan så det inte är veck, sånt gör fruktansvärt ont i huden annars.

Har testat circadin, atarax och nu senast propavan men jag blir helt drogad dagen efter och mjuk i kroppen så jag inte kan gå, och går jag så blir det som en fullis. Går in i saker och faller påväg till toa. Så sambon och jag vågade inte att jag åt mer propavan för risken är så stor att jag skadar mig dels på natten och sen dagen efter.

När jag inte har haft aktiviteter dagen efter eller har haft det sent på eftermiddagen så sover jag så länge jag behöver. Somnar oftast sent på kvällen mellan 22-02 ungefär, mest runt midnatt, men ibland blir det inte förrens 5tiden.

Sambon resonerar också så att jag får sova så länge jag behöver, han väcker mig inte på morgonen även om jag sovit 12 timmar.

Många gånger så sover jag, visserligen oroligt men ändå i 12-14 timmar om det inte är något som händer. Nu när det är möten eller projektet jag är med i så går jag upp 7:30, då orkar jag knappt med 3-4 timmar och däckar hemma igen och kan sova länge. Får jag inte 10 timmars sömn på natten så är jag ett vrak.

Hur resonerar ni andra kring detta? Sova middag har jag testat men det hjälper inte utan jag behöver ändå en lång nattsömn, ibland sover jag middag någon timme om jag är helt slut eller bara ligger och lyssnar på bok.

Mitt sömnbehov skapar problem när det är möten och aktiviteter man tycker jag ska gå på, dagen efter en sån aktivitet så ökar vilobehovet, både för kroppen och skallen. Kan sitta och gråta av trötthet för jag knappt orkar lyfta handen till munnen för att dricka. Klok sambo som jag har tvingar mig att lägga mig då trots att jag själv inte vill många gånger.

Men folk anser att jag ska gå upp tidigt, rehab tyckte att 10-11 var lagom tid för träning, då har jag 1.5timmes resa dit om jag har tur och ska hinna gå upp oxå. Kan inte lägga mig direkt efter bollibompa ju...

Inatt sov jag 13 timmar ungfär och gick upp vid 15 tiden, har kunnat lägga mig redan vid 21. 6timmars vakentid känns så knasigt.

Ska jag försöka få mer rutiner kring sovandet och tvinga mig att gå upp och bara sova middag och se hur det funkar nu eller är det lika bra att släppa den biten och försöka lyssna mer på kroppen?

Hur gör ni andra?

När jag sover på piller så är jag oftast helt däckad och vaknar inte så ofta på natten, men rör mig mindre i sömnen och får så mycket ondare i kroppen när jag ligger på samma sida hela natten så det är också ett problem förutom att jag är helt däckad dagen efter. Har tagit piller nu i nödfall när det blir för jobbigt och jag blir stressad över att jag sover dåligt, eller har för ont för att somna.



HotRag

Jag har liknande sömnproblem som du.

Svårt att somna in har jag alltid haft, men inte problem med uppvaknanden förrän de senaste åren.
Jag vaknar om och om igen för att jag har värk och måste vända mig.

Förr så hade jag en otroligt bra återhämtningsförmåga, och klarade att jag sov lite (jag somnade alltid så sent p.g.a. insomningsproblem) men nu är det precis tvärtom.

Jag sover rätt ofta middag, och även om jag behöver lika mycket nattsömn, så tror jag att det är bra med vila. Alldeles tills nyligen, så sov jag middag varje dag, så det är kanske någon liten förbättring nu då eftersom jag inte måste sova varje dag.

Jag måste upp på morgonen, men om jag kunde, så tror jag att jag borde följa vad min kropp säger och förskjuta dygnet.

Denna vecka så ska jag till psykolog på tisdag, läkare senare på tisdag, tandläkare på onsdag.
Gissa en gång, hur länge jag kommer att sova och känna mig sjuk resten av veckan. :S

Mayordomo

#2
Jag behöver sova cirka 11 h per natt. Ifall jag tvingar mig upp tidigare, blir jag ett vrak ett antal dagar framöver. Det räcker med den smärta, malaise och mentala dimma jag har. Att ytterligare dra på sig mer, är onödig tortyr. Jag behöver sköta om mig för att kunna sköta hygien, matlagning och matinköp. Någonstans måste man dra en gräns och säga att så här fungerar jag, och låta andra anpassa sig till det. Jag är övertygad om att friska personer lider väldigt lite av att flytta en tidpunkt till eftermiddagar, jämfört av mina flera dagars lidande efter att ha tvingat mig upp på morgonen. Då vet jag att jag får lida i dagar efteråt. Även om det är ett möte på en eftermiddag, är det en ansträngning. Det gäller att ha lite tur och hoppas man är i en formtopp vid just det mötet. Om man har otur är är man seg i skallen och knappt kan prata eller formulera en vettig tanke.

susan

När jag mådde som sämst så var detta med sömnen jobbig

Jag har hanterat det så att jag "botat" det som orsakat min smärta - och nu klarar jag att gå upp "tidigt"

Inser att jag somnar bäst på en värktabeltt de dagar då jag ändå har ont.

I början hade man ont jämn och då var det faktiskt svårt att förstå att det var ont jag hade - om någon hajjar.

Eftersom jag var så spänd i kroppen pga överträning så kunde kroppen iten anpassa sig efetr underlaget - utan det blev att bända i stela muskler av att ligga. Även om min säng var mjuk så kändes det förmig som att ligga på golvet

När jag vakande kändes det som att jag sovit i ett stenröse. Vaknade ofta av känslan av att ha en yxa i ryggen. Omysigt

Massage stertching i hundra år - jag sover - jag kan  :-[ vakna utvilad.

Tidigare var jag som Kasper - och fick därför paniknär jag blve ensam och skulel upp varje morgon - men det går okey - jag går hem och somnar om. men klarar en dag utan det, tom två
:)

Melissa

Jag har haft sömnproblem också LÄNGE och har mest problem med att somna in, ja.. ligger flera timmar innan sömnen kommer :-[
Har testat det mesta men nu har jag kommit fram till att propavan passar bäst. Stilnoct hjälper ettag så får man höja dosen och till slut kan man inte somna ens vid högsta dos.
Propavan är i början lite sövande på fm dagen efter sen försvann det.
Sover gott också hela natten.
Däremot tar det en timma dock att somna ändå då den inte är insomningstabl men bättre än inget.

Lore

Jag har samma problem. Svårt att somna men inga problem att sova! Utan sömnmedel kan jag ligga 3timmar utan att kunna somna, detta trots att jag gör avslappningsövningar. Har ett sömnbehov på mellan 12-14 timmar per dygn. Tog tidigare propavan vilket gjorde det lite lättare att somna, men det är ju ingen insomningstablett. Effekten av propavan är ju också att man blir trött länge efter intag vilket jag inte har behov av att bli. Stilnoct fungerar bra för mig förutom att jag får våldsamma drömmar som kan ge ångest, samt ibland ångest dagen efter. Därför ville jag undvika dem som långsiktig behandling för mina sömn besvär. Jag äter nu circadin sedan 14 dagar tillbaka, de har inte gett mig hemska biverkningar, och jag somnar ok på dem. Verkar som att jag är en av de som har bra effekt av circadin än så länge. Jag tar även smärtstillande när jag lägger mig , panocod vilket underlättar insomning också. Det är svårt att slappna av när man har ont. Jag vaknar ofta med ont i ryggen och nacken. Innan när jag inte ansträngde mig för att få ordning på min sömn så var jag ofta vaken till 4-5 på morgonen och sedan sov jag till 15-16. Jag mår dock bättre nu när jag går i säng ca 21-23 och vaknar 9-12 :)  Jag har dock sedan cirka 5 dagar tillbaka mycket ångest, något som jag inte brukar ha. Jag vet inte varför jag har fått ångest ... kan det vara circadin? eller möjligen d-vitamin som jag började med förra veckan? Någon som har upplevt liknande? :)
Me/cfs sedan 2006