• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Nya efter 1/1 2010 från FK

Startat av Saga_1, 2010-01-04, 15:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Saga_1

Vet att du hellst vill samla allt som rör FK i samma tråd, men själv tänkte jag att detta e en väldigt viktig sak som borde diskuteras och därför kanske e lättare att ha i en tråd för sig själv. Annars kan det sluta med att det blir en väldans massa ang fk som man inte orkar läsa igenom ?!? Men du e chifen


http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Broschyrer/Basbroschyrer/Om%20du%20är%20sjuk%20och%20inte%20kan%20arbeta.pdf

Detta är den nya broschyr som Fk nu lagt upp på sin sida. Sär hittar man bland annat följande

Citat:

Förlängd sjukpenning i vissa fall
I undantagsfall går det att få förlängd sjukpenning längre
än 550 dagar. Det kallas förlängd sjukpenning i vissa fall och
gäller:
• om du vårdas på sjukhus eller har en sjukdom och får
omfattande vård utan att vara intagen på sjukhus
• om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom
om du arbetar eller deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt
program.
Man kan också få förlängd sjukpenning i vissa fall om man
på grund av sjukdom fått sådan avgörande förlust av verklighetsuppfattningen
och förmågan att orientera sig att man
inte kan tillgodogöra sig information. I dessa fall behövs
ingen ansökan. Annars måste du ansöka för att få förlängd
sjukpenning i vissa fall. Även du som haft tidsbegränsad
sjukersättning eller aktivitetsersättning kan ansöka om förlängd
sjukpenning i vissa fall.

Fortsatt sjukpenning
Om du har en allvarlig sjukdom kan du ha rätt till fortsatt
sjukpenning. Med fortsatt sjukpenning behåller du samma
ersättning som i den vanliga sjukpenningen. Det finns ingen
tidsgräns för hur länge fortsatt sjukpenning kan betalas ut.
Även du som har haft tidsbegränsad sjukersättning eller
aktivitetsersättning kan ansöka om fortsatt sjukpenning.



Nu blir jag direkt lite kluven eftersom vi passar in under båda.
"• om du riskerar att allvarligt försämras i din sjukdom
om du arbetar eller deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt
program."

"Om du har en allvarlig sjukdom kan du ha rätt till fortsatt
sjukpenning"

Men frågan är om vi inte borde räknas in under de som har rätt till fortsatt sjukpenning. Man har ju ändrat så att det innefattar alla de med allvarliga sjukdommar iställer för alla det med mycket allvarliga sjukdomar. Detta är då utan tidsbegränsning på 80%( och prövningar lite titt som tätt misstänker jag, ej permanent)
Självklart hittar jag inte den sista grejen jag även skulle ta upp här för den sidan har jag varit så smart att jag stängt ner. Men där stod det oxå något om att personer med någon annan form av ersättning som nu går under de nya kategorierna har rätt att söka någon av ovanstående ersättningar. Hittar som sagt inte det så jag kan inte blippa in det men men.

Det jag egentligen vill komma fram till nu är väl då att vi kanske borde tycka lite om var vi borde ligga så samtliga med ME söker samma typ av ersättning under samma regler utan att för den sakens skull ha samma ersättningsnivå eftersom vissa kan jobba och andra inte osv.
Fan va jag flummar ut nu känner jag.

Det jag mer eller mingre vill höra med er andra är om vi nu itne faktiskt har rätt till fortsatt sjukpenning i och med att det är en alvarlig neurologisk sjukdom vi har.

Eller anser vi att vi ska tillhöra de som har rätt till förlängd sjukpenning i vissa fall pga att vårt sjukdomstillstånd riskerar att allvarligt försämras om vi e med i arbetsrehabiliterande programet ?"?

Själv anser jag att vi borde ligga under fortsatt sjukpenning.
Sjulle jätte gärna vilja ha lite synpunkter och funderingar på detta. Ska prata med min handläggare den 12 på avstämningsmötet då om det

Hej svej och go fortsättning på er

Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Lore

Jag ska nu i februari söka förlängd eller fortsatt sjukpenning. Jag avser söka fortsatt sjukpenning som ger 80% av inkomsten. Inte bara på grund av att jag hellre vill ha 80% än ca 75% av min ikomst i ersättning. Utan för att jag anser att det är en viktig markering från oss som lider av me/cfs att vi anser oss vara allvarligt sjuka och lida av vad som i dagsläget bedöms som en kronisk nevrologisk allvarlig sjukdom.

Dessutom finns det en ruta att kryssa i på blanketten för fortsatt sjukpenning att om man inte får den godkänd så söker man förlängd sjukpenning, så man har inget att förlora på att söka den högre ersättningen.

Jag tror inte att de kommer att godkänna min ansökan eftersom att min handläggare sa det till mig på vårt avstämmningsmöte att det kommer inte bli godkännt.
Men skam den som ger sig :)
Me/cfs sedan 2006

Saga_1

Det är i de tankarna jag också går.
Det svåra är att min handläggare fortfarande hänvisar till de gamla diagnoser som det refererats till, att man ska vara döende eller ha tex ALS eller vänta på organtransplantation. Så trots att reglerna har förändrats så menar hon att edtersom ingen klar deffinition av vilka diagnoser den nya definitionen omfattar så kan de inte ge okej till det  :-\
Högst märkligt att man går ut och säger att man nu ska ha ett vidare begrepp av vilka som ska omfattas av fortsatt sjukpenning när man sen inte ändrar sitt tankesätt för att ingen har sagt exakt vilka diagnoser som omfattas. Ännu mer märkligt egentligen med tanke på att de ju hävdar att diagnoserna inte är relevanta utan enbart arbetsförmågan ???
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Negawatt

Ja, vad handlar det om?  ???  Bortförklaringar, bortförklaringar och bortförklaringar för att ingen myndighet vill ta/tar ansvar för sjuka människor med total arbetsoförmåga.

Saga_1

Nu har jag slängt iväg ett mail till både politikerna och till någon chef på försäkringskassan och bett om att få reglerna förtydligade eftersom ingen verkar veta något. Inte för att jag förväntar mig något direkt svar, men hoppas kan man ju alltid göra.

Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Saga_1

Kan ju börja med att upplysa om att jag inte gått något svar från någon politiker. (Inte särskillt oväntat)


Har precis fått lite råd ang hur man ska gå tillväga med nya reglerna
Sök fortsatt sjukpenning utifrån att ME är en hväldigt handikappande och allvarlig sjukdom även fast det inte är dödligt. Om man blir nekad så ska man begöra omprövning och så.
Dessa reglerna är så pass nya och det är så pass oklart vad som egentligen gäller att man ska dra det så långt man kan. Även om man inte skulle få rätt i slutet så blir finns det i alla fall dokumenterat att man sökt utifrån det.
Detta är något som rekomenderas även om man har sjukersättning eftersom de nya reglerna även kan omfatta personer som befinner sig där. Detta är då en ersättning på 80% och utan tidsbegränsning

En annan sak var att man inte ska säga upp sig under några omständigheter. FK får inte ens lov att säga att man ska säga upp sig.
Inte heller får FK lov att säga att en ansökan kommer bli nekad som dom gjort till mig och som även du Lore skriver om. Det är våran rätt att ansöka om detta och de ska inte på föhand bestämma sig för att neka. Därav kanske ännu viktigare att man överklagar om man blir nekad
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Negawatt

Jättebra Saga 1!

Ge inte upp utan fortsätt envist att hävda din rätt, såsom du skriver!
Det är tufft och man kan behöva ta hjälp av någon, men det viktigaste är att man inte ger upp och att man orkar gå så långt det bara krävs för att hävda sina helt normala rättigheter som sjuk.

Det gjorde jag och jag fick rätt till slut!  Lycka till du också!  :)

Ellen

Jag har just påbörjat min resa genom myndigheternas regelverk. Min tillfälliga sjukersättning upphör den sista november och jag har kontaktats av försäkringskassan och ... ja, turerna verkar bli väldigt ... intressanta... Minst sagt.

Har hunnit igenom möte med FK, samtal med A-kassan, samtal med FK, egna reflektioner, nytt samtal med FK och efter dagens minst sagt omtumlande diskussion bestämde jag mig för att sortera alla tankar i en särskild blogg där jag kommer skriva om allt som händer. Tänkte hålla bloggen ganska ren så att man lätt ska kunna följa just turerna kring det här ärendet.

Länken där jag börjat skriva en del idag (kommer fortsätta så jag kommer ikapp med det som hänt hittills och sedan uppdatera när det händer något att berätta) är följande: http://blogg.expressen.se/me-cfs/

Observera att det nyaste inlägget ligger överst, så vill du "läsa ikapp" får du börja längst ner eller titta i arkivet.

Mvh / Ellen :)

Trötter

Ska följa din blogg Ellen, tack för att du skriver. Lycka till!

Saga_1

Citat från: Ellen skrivet 2010-05-12, 00:49
Jag har just påbörjat min resa genom myndigheternas regelverk. Min tillfälliga sjukersättning upphör den sista november och jag har kontaktats av försäkringskassan och ... ja, turerna verkar bli väldigt ... intressanta... Minst sagt.

Har hunnit igenom möte med FK, samtal med A-kassan, samtal med FK, egna reflektioner, nytt samtal med FK och efter dagens minst sagt omtumlande diskussion bestämde jag mig för att sortera alla tankar i en särskild blogg där jag kommer skriva om allt som händer. Tänkte hålla bloggen ganska ren så att man lätt ska kunna följa just turerna kring det här ärendet.

Länken där jag börjat skriva en del idag (kommer fortsätta så jag kommer ikapp med det som hänt hittills och sedan uppdatera när det händer något att berätta) är följande: http://blogg.expressen.se/me-cfs/

Observera att det nyaste inlägget ligger överst, så vill du "läsa ikapp" får du börja längst ner eller titta i arkivet.

Mvh / Ellen :)

Hej Ellen
Är inte medlem på expressen och kunde däröfr inte skriva någon kommentar där så jag gör det här istället.
Jag befinner mig i en något liknande situation. Min sjukpenning går ut i april och sen ska det väl bli aktivitetsersättning från april till december när jag "förhoppningsvis" ska gå över till sjukersättning.
Jag pratade ltie med FK här om dagen ang just reglerna kring det här med arbetsförmedligen. Det min handläggare har sagt är att det är (trots individuell anpassning) 10 timmar i veckan som räknas som minimum., dvs 25% under 3 månader.  Om det skulle vara så att man inte klarar det så har man fortfarande inte rätt till något ekonomiskt stöd varken från FK eller från AMS förrän de 90 dagarna gått.
(I mitt fall så har både min handläggare, min läkare och jag själv varig rörande överens om att jag inte skulle klara av 10 timmar i veckan, så frågan är ju hör man gör då)
Jag har glömt att fråga om det är samma som gäller om man genomgår detta programmet innan ens ersättning tar slut eller om det är så att man i alla fall blir utan ersättning under de 90 dagar som man ska genomföra det.
Antar att det då är soc man får vända sig till, men där får man ju väldigt begränsad hjälp och om man skulle råka ha en bil eller lite sparpengar så ska det ju garanterat gå först.

Just denna ekonomiska svackan är det viktigt att försöka se om man kan undvika och om inte försöka hitta en lösning innan man sitter i skiten.
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

K-Boy

Ja, då står man vid vägens ände...eller?

De 550 dagarna är nu förbrukade och en kallelse till avstämningsmöte damp ner i brevlådan.
"Syftet med mötet är att du skrivs in i Arbetsförmedlingens introduktionsprogram för att kunna få ersättning motsvarande A-kassenivå på den del som du haft sjukersättning. Vad programmet innebär är individuellt anpassat och du får information om det på mötet"

Precis som för Saga_1 och Lore sa min handläggare vid förra mötet att det är ingen ide´ jag söker förlängd sjukpenning för det kommer inte att bli godkännt... :-\

Finns inte en chans i helvete (eller någon annanstanns heller) att jag kommer att kunna jobba 10 timmar i veckan eller vad dom nu kommer att propsa på...!

Hur har det gått eller hur går det för er andra ?

Hälsningar K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Trötter

Åh, känner med er  :'( Har själv tillfällig sjukersättning ett tag till.

Men en liten tröst - man ska inte behöva jobba eller ha aktiviteter på minst 10 timmar enligt min handläggare - det ska anpassas efter den ork man har. Det kan räcka med något möte och sen telefonsamtal då och då.

Men vad jag förstått på en del i föreningen Resurs http://resurs.ning.com/ så bör man ha sjukintyg från sin läkare för perioden också även om man inte får ersättning från FK - som ett bevis på att man egentligen är för sjuk för detta.

Lycka till!!
Kram

Saga_1

Jag tycker du ska skicka in en ansökan oavsett vad din handläggare säger. Det gjorde jag. Har visserligen fortfarande inte hört något så vet inte om det tjänade något till med om man inte försöker så finns ju inte någon chans alls.

För min del så har jag fortfarande sjukpenning. Den går ut i februari och då ska jag söka aktivitetsersättning tom november eftersom jag inte e 30 förrän då, så sen i får jag söka sjukersättning och jag vet inte alls vad som kommer ske då.
Alla rehabiliteringsmöjligheter håller på att uttömmas på vägen innan mina dagar är slut, men har verkligen inte en susning om vad som kommer sen. Och har ju inte blivit bättre heller utan tvärt om.


När det gäller det du skriver Trötter så är det helt annorlunda än min handläggare har sagt. Min handläggare har sagt att för att vara en del med arbetsförmedlingen så förväntas man klara 10 timmar/ve. Klarar man inte det så kan det beslutas att man ska skrivas ut ur programmet eftersom man är för sjuk. Problemet där blir ju att man inte kan bli sjukskriven igen förrän efter 90 dagar dvs att man står utan försörjning.  :-\
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

K-Boy

Tack Saga_1 & Trötter...!

Skall bli mycket intressant att se vad som händer till veckan när mötet är. Undrar vad som gäller.. Minimum 10 timmar/vecka eller så som Trötter beskriver det...
"det ska anpassas efter den ork man har. Det kan räcka med något möte och sen telefonsamtal då och då."

Gäller att skaffa sig så mycket info som det går så att man har "kött på bena" att bemöta deras krav.

Sedan att ha sjukintyg hela tiden låter klokt. Har mycket bra relation med min läkare så det skall inte vara några problem.

Hälsningar K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

K-Boy

Då var mötet avklarat.

Tillhör nu tydligen Arbetsförmedlingens arbetslivsintroduktion istället för Försäkringskassan i 3 månader till att börja med.

I frågan ang. vilka krav som nu ställs på en var det som "Trötter" beskrev det. Eller som det står i info bladet jag fick med mig...
"Dina aktiviteter kan pågå under kortare eller längre tid under arbetslivsintroduktionens tre månader. Det kan handla om allt från någon timme i vecka, till kanske tre förmiddagar i veckan, eller ända upp till heltid. Det är dina behov, din hälsa och din situation som styr."

Det är så långt som jag vet just nu och vad som händer efter de tre månaderna får vi se då... :-\

Nu blir det sängläge då ett sånt här möte totalt suger musten ur en...

Hälsningar K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

shadow

#15
Akta dig för deras gradvis ökning av arbetsförmångan hela tiden. Ha ditt manta - PACING.
De slutar inte att öka trycket på er när ni utsätts för plastisk deformation.

Själv var jag 50% arbetsför innan Ak tog över - nu är jag inte ens 0 % ... skulle behöva hemhjälp.


Inom materialprovning kan man t. ex. göra förstörande prover eller icke förstörande prover.

Måste man använda ämnet man prövar efter provet så använder man icke förstörande provning -
Kan man slänga provet i soptunnan kan man använda förstörande provning.

- men så långt i utveckligen/förståelsen har inte Af och systemt kommit än.

AKTA ER FÖR DERAS FÖRSTÖRANDE PRÖVNING AV ARBETSFÖRMÅGAN !


http://svtplay.se/t/130178/utfragningen__fredrik_reinfeldt

Se 14:20-15:10 - och be på Af att få "pappret" 14:54-15:00 skriftligen av dem!
CitatDen som är sjuk ska inte jobba, den ska vara sjukskriven

Jag är nyfiken på vart i hela retorik-kedjan allt vänder på en 5-öring (inte politiska åsikter)



Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

K-Boy

Ja, vi får se hur detta skall forskrida...
FK vet att dom lämnade ifrån sig en person med 0% i arbetsförmåga och AF vet att dom nu fått en person med 0% arbetsförmåga...

Man har inte mycket att göra när myndigheternas tåg drar iväg från perrongen.
Som drabbad är det bara att försöka "åka med på tåget" utan att rammla ur...!


Det senaste 8 månaderna har mitt hälsotillstånd sjunkit till en nivå under 0%
När man oftast tillbringar 20-22 timmar om dygnet sittandes eller liggandes helt still är det inte mycket livskvalite´ kvar...  :'(
Skrämmande mycket känner man igen här...Från NRK´s reportage om Eskil...
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/352409/

// K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3