• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Svag bröstkorg muskulatur eller vad?

Startat av lenasvn, 2010-02-04, 08:58

Föregående ämne - Nästa ämne

lenasvn

När jag är i skov (ofta det senaste) så känns det som om bröstkorg- muskulaturen blir otroligt svag. Det känns tungt att andas, men jag har naturligtvis inget problem att fylla lungorna med luft. Muskulaturen känns öm och svag ända upp till axlarna och det känns som om jag sjunker ihop som en gammal person för jag orkar inte stå rakt. Känner någon igen sig? Tycker väl att detta fenomen har tilltagit genom åren. Mycket kan vara attributerat till CFS, men även vi kan ju få andra sjukdomar, och jag tror att det är lätt att förbise nya symptom som kanske inte är CFS- både vi patienter och läkare gör detta. Åsikter eller tankar är välkomna!
CFS/ ME sedan 2004.

Negawatt

Hej Lenasvn!

Ja du, jag känner igen mig!  Jag har haft så i åratal vid skov och sämre perioder.  Att vara så svag att jag  inte orkar hålla kroppen/bålen upprätt, det är för ansträngande och för tungt.  För mig gäller även samma sak med huvud och benen vid utmattning.

Du beskriver det bra, att man sjunker ihop och inte har kraft att hålla sig upprätt.  För mig är det ett ME symtom.

DodeN

Har samma symtom, tex. har jag svårt att komma upp om jag ligger på rygg på golvet, är som en sköldpadda på rygg, ska jag sitta så behöver jag ofta stöd, speicllet när jag har ett skov. Nacken är svag också och faller huvudet bakåt får jag inte upp det igen själv.

Många gånger sitter jag med stöd frammåt, en arm eller kudde för att orka sitta längre stunder, påminner lite om så en av mina vänner sitter som har en muskelsjukdom visserligen är den ganska svår så hon kan ite sitta upp alls men rörelsemönstret påminner om varandra. Göra situps är helt omöjligt. För mig har det blivit värre med åren.

eweline-rose

hej

jag har också problem med svaghet i muskler...
när jag mår som sämst känns andningen mycket tung,det känns som jag inte skulle orka andas..jag får också tryck och en brännande känsla i bröstet..
jag får också värk i nacken och svårt att hålla upp huvudet när jag sitter upp för länge (ligger den mesta tiden faktiskt)
men ibland måste jag ju sitta uppe och göra saker

mvh eweline-rose