• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Kroppstemperatur på 33grader?!

Startat av joizmeds, 2010-11-28, 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

joizmeds

Är det ngn mer osm fått sjukt låg kroppstemeratur? jag har länge iof haft undetemp då mellan 35,5-36 som normaltemp... (feber och lunginflammation vid 37grader)

men i samband med att jag för ett tag sedan slutade med B12sprutor + blev sämre och då inte heller orkade laga o äta så mtk mat o även tappade vikt så har jag sjunkit i kroppstemp och i 3-4dar haft ner till 33,0 som lägst (36,5 som högst) mäter i munnen med vanlig termotetern och som funkar, även testat anan som visar samma..

normalt sett så ska ju tempen sjunka om man sover o öka vid nasträngning men för mig (kanske för er andra med ME?) är det tvärt om, vid vila, under massa täcken har jag som högst.. efter aktivitet och speciellt om jag varit ute i kylan lägger kroppen av helt och tempen sjunker till 33.. blir yr, matt o tänker ännu sämre än vanligt. tappar all känsel o styrsel i händer o fötter och magen lägger av helt osv..

vad jag fattat det så är de flest amed me extra känsliga för värmen, men att man kan va tvärt om, det är jag... njöt i somras i vår tropiska hetta men fryser nästan ihjäl nu i november hur mkt jag än tar på mig...

pratade med läkaren som ju sa att dte inte var bra med så låg temp men att de inte kunde gör angt utan jag skulle försöka hålla mig varm... Men känner att jag bara blir sämre och sämre, kan det bli farligt? även pulsen sjunker väääldigt lågt...

Mvh//joanna

K-Boy

Tolererar oxå värme bättre än kyla...
Ligger runt 36 grader och fryser trots 23 grader i lyan. Känslan i kroppen och svedan i ögonen påminner dock om 40 graders feber istället...!
Hur skumt och konstigt som helst !

Antingen har ME:n slagit till på ett för dig nytt sätt eller så kan det vara en reaktion på ditt låga näringsintag kanske?
33 grader låter riktigt sjukt lågt !  :-\

It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

joizmeds

Ja, jag är också sån som kan frysa hur varmt den än är (frös i somras när det var 30 grader varmt)..
fast kan få feberkänsla och "svettas ihjäl" ibland också.. Fast nu på sistone har en anhörig märkt att när jag säger att jag är kokhet och börjar klä av mig så är jag iskall på kroppen, och har nu testat att tempa vid olika tillfällen och det är när jag känner mig varm som jag ligger på 33 i temp.

Kroppen är konstig...

Baggis

De där motstridiga upplevelserna har jag också haft tidigare. Det kan kännas som man är varm/het men mäter man hudens temp är den istället för låg. Det kan också vara tvärtemot. Ibland har det även varit som att det är olika "lager" från huden och inåt i vilka det kan vara olika temperatur vid samma tillfälle. Som exempel kan det kännas som en feberhet ytterhud samtidigt som det längre in känns som ett kallt "lager", ibland orsakande att man både är frusen och lätt svettigt samtidigt.

Det har också förekommit den bisarra situationen att jag har kunnat vakna frysande under det varma täcket i sängen, stigit upp för att gå på toa och funnit att jag inte fryser längre! Verkar i det läget som att det är beröringen av sängen + täcket som misstolkas som kyla av kroppen och att då jag inte längre har något som vidrör huden(har normalt bara pyjamasbyxor på mig) så "fryser" jag inte längre.

Har även ibland kalla kroppsdelar, t.ex kan ben/fötter plötsligt bli kalla, bara för att sen flytta sig till ett annat ställe.

Jag har tolkat det som att något stör antingen kroppens olika känselceller så att hjärnan blir felinformerad, eller att hjärnan självt är "störd" så att den inte rätt tolkar de signaler som kommer till den. Hjärnan är vad jag har fattat "relativ", dvs den behöver nått att jämföra med och kan t.ex inte mäta en absolut temperatur, så kanske är det nått som fått den att tappa sina normala referenser?