• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Definition av malaise

Startat av sirkka, 2009-03-28, 16:49

Föregående ämne - Nästa ämne

sirkka

Hej. Jag undrar om någon kan definiera orden:malaise och hjärndimma.
Förklara hur dessa tillstånd känns. Är hjärndimma samma som
koncentrationssvårighet eller är det smärtsamt? Eller något annat?
Är malaise ett lätt obehag eller mycket plågsamt?

Själv känner jag mig som förgiftad när det är som värst. Kanske är det
detsamma som malaise.

Vad anser ni? Hur beskriver ni tillstånden?

Sirkka. ME sjuk sen 55 år utan diagnos. Är nu 70 år.

DodeN

Hjärndimma kallar jag det när skallen inte är med alls, känns som om jag nästan är drogad och har svårt att koncentrera mig, häller ut saker, går fel, tappar ord osv.

malaise ser jag mer som allmän trötthet och sjukdomskänsla, det kan vara allt från att jag är lite seg och mår lite influensaaktigt till att det är totalt handikappande och jag inte klarar något. Kroppen gör ont, är trött, orkar inget osv.

Mayordomo

#2
Malaise: I frankrike säger man att man är à l'aise (när man känner sig bekväm). Malaise är att man känner sig obekväm. Melvin Ramsay beskrev det som "feeling awful" - att man känner sig förskräcklig. Malaise kan vara lättare eller svårare. Vid svår malaise är det mest frågan om sängläge och att varje sekund känns som en evighet.

Malaise liknas vid: obehagskänsla, sjukdomskänsla, fysiskt obehag (såsom lätt sjukdom/illamående eller depression).

För mig skiljer sig malaise från vanlig sjukdomskänsla som uppkommer då jag är sjuk i influensa. Som jag tänker mig det hela har malaise vissa av komponenterna närvarande men inte alla. Det är väl därför jag mer associerat det med en "kemisk obalans"

För min del har jag tyckt det känns som en "kemisk obalans". Ett annat symtom är en sorts kappa av "obehag" runt axlar och skuldror. Sedan finns ju hjärndimma, oförmågan att uppfatta saker och tänka klart. Från att tidigare inte varit medveten om att man automatiskt ser sammanhang och kopplar samman saker, blir hjärnan rörig och man måste koncentrera sig hårt på enkla uppgifter. Att läsa går bara korta bitar. Det man läst glömmer man fort.

http://me-cfs.se/Filer/Ramsay-endemisk-ME.pdf
general sense of 'feeling awful'

sirkka

#3
Tack för bra svar. Nu vet jag hur jag kan beskriva hur jag känner mig.
Trots att det är hemskt att behöva säga det känns det lättare när
man vet att andra har upplevt samma sak. Under 55 år har jag aldrig förstått
vad det har varit med mig och alltså aldrig kunnat förklara för min omgivning
och de har alltså heller aldrig kunnat förstå.
Tack Kasper för ordet "kemisk obalans" som känns så riktigt.
Vad bra det känns när man kan sätta rätt ord på företeelser.
Tack också för ditt så fantastiska ME forum.

Torgny

själv brukar jag skämtsamt säga till min fru att jag känner mej som en "rugguggla", eller "ruggugglig"- för att på nåt sätt inte hamna i offer-rollen. Hade tidigare och efter varje ansträngning en extremt kall och kliande övre ryggrad och som det kändes, bakre lungorna mot ryggen- misstänker att det är ryggmärgen som jobbar febrilt?

obekväm är annars otroligt bra träffande, tex att som dödstrött vakna 02.30 kallsvettig där ingen sovställning fungerar är jättejobbigt.
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.