• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

tropiskt klimat

Startat av Torgny, 2010-05-17, 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Torgny

har lidit av odiagnosticerad ME i 2 år nu och vill bara dela med mej av en upplevelse i vintras.
Skulle med familjen till Thailand och stanna en hel månad, men bara Visste att detta kommer att bli ett helvete, - trötthet, svettningar mm mm kommer säkert att förvärras många gånger om där nere i 33 graders hetta och nära på 100% luftfuktighet, eller hur? Men Nej, - tvärtom!!!
Jag mådde dubbelt bättre än hemma, om jag var nere på 40% kapacitet vanligen hade jag nu 80%. Och inga problem att reglera kroppsvärmen...

Funderad om det beror på:
-miljöombyte och positiva upplevelser som gör att man konstant tänker på annat
-bombning av D-vitamin från solen och nyttig färsk mat
-värmen i sig där min "lilla feber" inte märks av eftersom kroppen jobbar febrilt med att hålla temperaturen nere...

Efter att ha backat totalt sen hemkomsten i februari, funderar jag starkt på att kanske bosätta mej där nere. ::)
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.

Torgny

har efter lite funderande kommit fram till att jag nog kommer ihåg semestern som mer positiv för min hälsa en den egentligen var, men ok kanske25% bättre än hemma iaf,
ligger en del i mitt svarsalternativ 1 då- miljöombyte och tankarna på annat konstant.
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.

Baggis

Vad händer med dig nu då vi börjar få högre utetemp även här hemma?

Torgny

Hmm, inte så bra, ljuskänslig, huvudvärk, kallsvettningar, kanske man skulle prova "tvinga" sig att sola?
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.

Baggis

Hmm.. Är du bekant med den s.k Marshall-teorin? Den går kort ut på att man kan ha kroniska infektioner i kroppen som kan lindras kortvarigt om man får i sig mycket D-vitamin, men i långa loppet är det sämre. Man kan även vara just ljuskänslig. Det är en omtvistat teorin, men är tycker jag intressant att vara informerad om.

Annars har jag när jag mådde som sämst också liknande erfarenheter att en solsemester på vinter fick mig i mycket bättre form, även en tid efter. Verkligen märkligt var det.

Torgny

Låter intressant. Har tidigare som frisk svettats massor i temperaturer över 30 grader men inte nu, går däremot runt och kallsvettas i den svenska sommarvärmen...
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.