• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Något att vara medveten om

Startat av susan, 2009-01-19, 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

susan

Snabbkurs i psykologi =

Vi människor har en olika psykologiska försvarsmekanismer som det kallas, för att hjälpa oss hantera känslor. Beroende på "utvecklingsgrad" så används vissa mer och andra mindre

EN försvarmekanism heter PROJICERING. Det handlar om att man inte orkar SE dåliga sidor hos sig själv - utan tror att det är andra som bär ens egna dåliga egenskaper ( medan man själv är fläckfri givtevis  ::)  )  I vardagligt "terapisnack", så heter det att man "lägger" sin känlsor hos andra.  I en relation med en läkare kallar man detta ÖVERFÖRING- Läkaren kan å andra sidan syssla med MOTÖVERFÖRING. Dvs blanda in sina egna känslor och värderingar när han "tolkar" en patient.....  :o

En hel bunt läkare har Narcissistiska drag ( enkelt förklarat här = svårighet at känna igen känslor hos sig själv och andra )  och de projicerar konstant, och de stälelr itne diagnos - de håller på med motöverföring

Här är en video för er förnöjsamhet :D

NÄR er läkare går igång om att ni är lata och har psykologiska problem - kanske ni skall lakoniskt konstatera - NU TYCKER JAG ÄNDÅ ATT DET VERKAR  HANDLA OM ÖVERFÖRING OCH PROJEKTIONER från din sida. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=zuM115zQDBQ

Om inte annat - så lär de komma av sig  ;)

Millgill

Citat från: susan skrivet 2009-01-19, 18:37Dvs blanda in sina egna känslor och värderingar när han "tolkar" en patient.....  :o

En sån läkare har jag haft. Hon hävdade att alla mina symptom berodde på "små barn och gamla och sjuka föräldrar".

Ett tag efter var min arbetskamrat där, hon sitter mycket vid datorn och hade fått ont i en arm och axeln. Detta berodde tydligen på "tonårsbarn och gamla sjuka föräldrar (ingen av oss har gamla sjuka föräldrar utan pigga föräldrar som hjälper oss mycket).
Till min arbetskamrat sa hon att hon visste precis hur det var för hon hade också tonårsbarn o s v...

Ingen av oss gick tillbaka till den läkaren :)

DodeN

så rätt... min senaste läkare sa underförstått att min sambo är min curlingförälder, att han gör allt att jag är lat och korkad och bara vill sitta i min rullstol och få saker serverat.

Jag kan bli frisk om jag bara ökar min kondition och muskelstyrka, så lite sjukgymnastik och arbetsterapi så blir jag frisk igen. Självförtroendet behöver jag också öka så blir jag glad och frisk.

Kände faktiskt på mötet att han verkar sur för att hans kärring inte serverar honom kaffe och kaka till efterrät... Men nu råkar det vara så att JAG gör det. Sa faktiskt till läkaren att det var så i vårat fall att det är tvärt om, jag som curlar för min man.

Läkaren före det sa till mig när han frågade om vårat sexliv och jag vände mig till sambon och frågade vad han tyckte. Så avbröt läkaren innan sambon fick svara "men det kan du ju inte fråga honom om, vi män vet inte hur ni kvinnor känner det"

Jag kunde knappt hålla mig för skratt, kvävde en impuls att fråga läkaren om han och hans fru inte har det så bra sexmässigt men min sambo är väl informerad om hur jag känner, inte känner osv. Läkaren tyckte att män inte ens vet om frun får orgasm eller inte.

O_o hur kan man förutsätta att det är så? Om igen, hans fru kanske ljuger och fejkar men alla gör inte det.

Funderar på vad läkaren skulle sagt om jag frågat hur frustrerad han är egentligen...

Men många gånger så använder de sina tidigare erfarenheter och problem och projicerar över det på oss. Jag sa till kuratorn att jag är nöjd med mitt liv, även om jag är trött, svag, måste använda rullstol osv. Det tolkare läkaren som att jag inte vill bli frisk. Vette f-n vad han har för egna problem. Allt är stress i mitt fall... läkaren och teamet verkade mycekt mer stressade än vad jag är.

Ska minnas den kommentaren nästa gång och fråga hur läkaren mår egentligen :D