• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Ett gott skratt.....

Startat av Carina, 2008-12-19, 13:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Carina

Nedanstående är hämtat från EuroLyme:

Reposted from ME Action UK, and aimed at the docs with their heads buried in the sand for the last 30 years:


Epidemic of Mental Illness in Doctors
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

The emergence of Medically Unexplained Illnesseshas revealed an epidemic of behavioral problems and personality disorders in doctors.

Patients expressing unfamiliar complaints to their physicians often induce the "It's All In Your Head" (AIYH) or the "That's Impossible" response in doctors suffering from these behavioral problems and personality disorders.

Physicians fixated upon the metaphysical belief system of "If we don't know about it, then it doesn't exist" are suffering from a mental defect or psychological condition known as "Doctors with Unexplained Medical Beliefs": D.U.M.B.

DUMB doctors are comprised of subgroups characterized by opportunists who are feigning to be DUMB for monetary gain: "Medicalingering" and those doctors who are not in possession of sufficient information to render an intelligent diagnosis: "Factlessitious Disorder".

Physicians who are suffering from DUMB disorder place an inordinate emphasis on theories of psychological causality for virtually any unfamiliar complaints that are presented, and manifest a distinctive lack of observational skills when confronted with obvious abnormalities.

Doctors who exhibit obsessive preoccupation with psychosocial-somatiform etiologies should be regarded with extreme caution: "Psychosomatization Fixation Disorder" or "Psychologizing" is a distinctive characteristic of mental illness, and should be considered a warning sign that the individual is not rational and may in fact be dangerously DUMB.

DUMB disorder may be concomitant but should not be confused with Signs of Thoroughly Unmistakable Physician Intelligence Deficiency: "S.T.U.P.I.D.", as a STUPID physician is uniformly incompetent, while a DUMB doctor is only mentally paralyzed into "psychologizing" by unfamiliar symptoms and complaints.

An immediate investigation is warranted to assess the prevalence of DUMB and STUPID doctors, and to determine the detrimental impact that physicians suffering from these mental defects are having on their patients and the health care system.

-Erik Johnson
Incline Village CFS survivor


may be reposted

Femejl

Det här skrattet behövdes! Tack för det, Carina  :D
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Femejl

Vi ska inte ignorera skrattets betydelse för välbefinnandet och jag blev så inspirerad av Carinas "Epidemic of Mental Illness in Doctors". Har ni ett gott skratt så dela gärna med er här under tråden "Ett gott skratt..."


Det finns tre starka bevis för att Jesus var mexikan:

        *Han hette Jesus

        * Han var tvåspråkig

        * Han blev alltid trakasserad av myndighetspersoner
         

       Men det finns också goda belägg för att han var irländare

        * Han gifte sig aldrig

        * Han berättade alltid historier

        * Han älskade att vara ute i landskapet

         

        Samtidigt finns tydliga indikationer på att Jesus var svart:

        * Han kallade alla för 'broder'

        * Han tyckte om gospel

        * Han kunde inte få en rättvis rättegång

         

        Tre starka fakta talar för att Jesus var italienare:

        * Han gestikulerade med händerna när han pratade

        * Han drack vin till varje måltid

        * Han var säker på att hans mamma var oskuld, och hans mamma var säker på att han var Gud

         

        .....medan ytterligare tre företeelser pekar på att han kan ha varit från Kalifornien

        * Han klippte aldrig håret

        * Han gick omkring barfota

        * Han grundade en ny religion

         

        MEN - de mest övertygande bevisen talar faktiskt för att Jesus var

        KVINNA:

        * Han blev tvungen att utfodra en stor mängd människor på kort varsel fast det inte fanns någon mat

        * Han försökte göra sin röst hörd bland massor av karlar som inte fattade ett dugg

        * Till och med när han var död var han tvungen att stiga upp för att det fanns mer jobb för honom att göra...

:D

         
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo


Femejl

S.K.I.T. - Särskild KompetensInriktad Träning

För att säkerställa högsta kvalitet och produktivitet från alla anställda, kommer fr.o.m. nu vår policy vara att alla medarbetare regelbundet skall genomgå det långvariga strategiska programmet för Särskild KompetensInriktad Träning (S.K.I.T.)

Företagets avsikt är att ge de anställda mer S.K.I.T. än andra företag ger sin personal. Och om du inte tycker att du får tillräckligt med S.K.I.T. vänligen kontakta din arbetsledare, du kommer då omedelbart att placeras högst upp på S.K.I.T.-listan.

Som du redan känner till är våra chefer speciellt lämpade för att se till att du får all den S.K.I.T. du behöver. De anställda som inte anser sej ha behov av att ta S.K.I.T. kommer att istället, som ett alternativ, att skickas på den tidigare aktuella Äldre Träningsmetoden (Ä.T. S.K.I.T.)

De som misslyckas med Ä.T. S.K.I.T.utbildningen kommer utan dröjsmål att ges ett Generellt Realtidsanpassat Informationspaket Som Jobbet Och Befattningen Behöver (G.R.I.S.J.O.B.B.) tills de känner att de är motiverade att ta emot S.K.I.T. från sina överordnade.

Nästa steg i din karriärsplanering.

Vi lägger ditt namn till vår Representanter Över Våra Särskilda Ledarförmågor, Intressanta ChefsKandidater Avspeglande Rörelsens Effektivitets-lista (R.Ö.V.S.L.I.C.K.A.R.E.)

De som visar sej ha en naturlig fallenhet som R.Ö.V.S.L.I.C.K.A.R.E. kommer att ges ett S.K.I.T.jobb, och kan eventuellt senare komma att befordras till Handledare Över Gruppchefer. (S.K.I.T. H.Ö.G.)

Samtidigt ber vi att få påpeka att personal som vägrar ta S.K.I.T. kommer att ges Särskilt Personligt Anpassad Riktigt Kunskaps-sökande Enskild Nystartsmöjlighet (S.P.A.R.K.E.N.)

Tack för er uppmärksamhet.

Herr.Nilsson
Styrelsens Tillförordnade Organisatör Rörande Särskild KompetensInriktad Träning (S.T.O.R. S.K.I.T.)
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Femejl

Idag behöver jag muntra upp mig  ;) så jag läser några utdrag ur journalanteckningar:

·   Har huvudvärk i huvudet. 
·   Har mått relativt bra i gipset.   
·   Patienten går med något sånär levande stöd. 
·   Aktuella mediciner: vet inte vad de heter. 
·   Slipsen nedsys i såret.   
·   Använder käpp och håller sig på vägarna. 
·   Patienten har tidigare haft öron men dessa har ramlat bort. 
·   Patienten tycker att hö stortå hänger ner något jämfört med de andra fingrarna. 
·   Änka sedan 1980 då patienten dog i hjärtinfarkt. 
·   Ibland mår patienten bättre, ibland sämre. Ibland mår hon inte alls. 
·   När hon känner sig trött kan ansiktet vridas åt höger och där stå och smårycka en stund. 
·   Femårig flicka med öroninflammation två gånger årligen sedan urminnes tider 
·   Liten knöl på hö sida om vänster skalle. 
·   Patienten röker en cigarett i veckan. Uppmanar honom att dra in på rökningen 
·   Hon beskriver huvudvärken som spännande. 
·   Kräkningar försvann på em. Likaså maken.
·   Druckit ett glas vin på kvällen tillsammans med den kokta hummern. 
·   Patienten har varit placerad på ett hunddagis i Gävle med stöd av socialtjänsten. 
·   Lastbilschaufför med god kondition som åker en mil utan att bli andfådd i vanliga fall. 

Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Femejl

Tro inte att engelsktalande läkare är bättre på journalanteckningar:

1. She has no rigors or shaking chills , but her husband states she was very hot in bed last night.
2. Patient has chest pain if she lies on her left side for over a year.
3. On the second day the knee was better, and on the third day it disappeared.
4. The patient is tearful and crying constantly. She also appears to be depressed.
5. The patient has been depressed since she began seeing me in 1993.
6. Discharge status: Alive but without my permission.
7. Healthy appearing decrepit 69 year old male, mentally alert but forgetful.
8. The patient has no previous history of suicides.
9. Patient had waffles for breakfast and anorexia for lunch.
10. She is numb from her toes down.
11. Occasional, constant infrequent headaches.
12. Patient was alert and unresponsive.
13. Rectal examination revealed a normal size thyroid.
14. Patient has two teenage children, but no other abnormalities.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Millgill

Ibland händer det ju att man gör tokiga saker... Det hände mej i förra veckan, tänkte bjuda på det...

Jag skulle åka till min kiropraktor och bestämde mej för att duscha innan. När jag efter duschen fått på mej badrocken snodde jag upp håret i en turban med handduken för att torka lite. Sedan klädde jag på mej och gjorde mej klar för att åka.

När jag fått på mej skorna och precis skulle ta på mej jackan kom jag på att det var kallt ute och att det var bäst att jag gick på toa innan jag åkte eftersom jag skulle sitta i en kall bil...

I badrummet gick jag förbi spegeln och slängde en blick i den (något som jag inte alltid gör, glömmer ofta att den är där   :-\) och inser att jag hade turbanen kvar om håret  :D Det hade just sett snyggt ut om jag hade parkerat, gått över hela mataffärens parkering (detta var dagen före nyårsafton så det var massor med folk ute...) samt bankens parkering längs gatan och in till kiropraktorn, där det dessutom jobbar en hårfrisörska och några massörer, så väntrummet var fullt.

Jag hade nog överlevt, men fy så pinsamt  ::)

tussilago

här är några till felskirvna/feltänkta journalanteckningar:

Detta stod att läsa i anamnesen på en odlingsremiss.

Salmonella? Diarre sedan 1 vecka. Ej förtärt annat än frisk make.
---------------------------
Anamnes på en odlingsremiss:

Diarré och kräkningar jorden runt.
----------
dessa finns på denna länk:
http://www.mikrobiologi.net/forum/thread.php?id=12

Mayordomo

Denna kalender har roliga saker kring ME. På engelska dock.
http://me-cfs.se/dok/kalender-2009.pdf

Cactus

#10
Det var ett tag sen nån skrev nåt här så jag tänkte bidra med nåt som hände mig igår, som faktiskt är lite dråpligt...och pinsamt...och rätt kul, ja, ni förstår när ni läser...

Jo, jag behöver Propavan för att sova och hade redan förra veckan noterat att de håller på att ta slut. Så igår, när de då var helt slut, gick jag till apoteket för att ta ut en ny förpackning. Jag tänkte vara lite rolig och skulle säga nåt typ: "Ja, det är väl konstigt att jag inte kan ta ut alla mediciner på en gång, utan måste springa här varje vecka!" men det blev inte riktigt så, orden kom inte ut i rätt ordning, antagligen var det inte ens rätt ord och tanten tittade på mig som om jag inte var riktigt klok.  ::)
Samtidigt har hon fått upp receptet och säger lite snorkigt att jag inte får ta ut medicinen med förmån eftersom jag omöjligt kan ha konsumerat 2/3 av den senaste förpackningen, jag har ju faktiskt tagit ut en förpackning 19 maj. Hon tittade på mig en min som att nu hade hon ju fått bekräftelse att jag inte har alla hästarna i stallet.  :(
Min stackars lilla hjärna försöker bearbeta den här informationen, men kommer bara fram till att förpackningen faktiskt var tom och att jag inte tagit för många, egentligen färre eftersom jag inte fick ta dem veckan före sömnutredningen i maj. Jag kände mig som en förbrytare, langare, grav missbrukare av tabletter för visst, om man räknar från 19 maj kan jag ju omöjligt ha gjort av med 2/3 av tabletterna om jag tagit rätt dos.  :o
Så jag bestämmer mig för att ringa till mannen hemma så att han får kolla vilket exp.datum det står på det tomma paketet. Och gissa vad! Han hittar ett paket som är oöppnat med exp.datum 19 maj!
Så här har jag gått till apoteket alldeles i onödan och dessutom just den 19 maj gjort det jag ville säga att jag inte gjort - hämtat ut fler mediciner på samma gång. Har faktiskt inte en susning att jag tagit ut dem då, men ja, ja, det är ju så våra hjärnor funkar, eller skulle jag kanske säga inte funkar...  ???

Det är handikappande att inte få ur sig de ord man vill och att inte komma ihåg saker, men jag tror att det är viktigt att vi kan skratta åt våra dråpligheter som vi ställer till mig pga det. Eller vad säger ni?  :D
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Negawatt

 :D :) ;)

Ja vi får glädja världen med våra tillkortakommanden!  Många skratt blir det!

Jag har skrattat slut på mig själv många gånger, eftersom aktiviteten att skratta kräver mycket energi och muskler.  ;D

affa

Ja, detta är ett verktyg och motgift så gott som nåt!

Dr. Speedy brukar på sin blogg skriva sarkastiska och roliga saker för att håna speciellt Psyiatrikern Dr. Wessely, som i sin tur skriver och klagar, att han blir utskämd!

affa

Här kommer vacinations komik som jag tycker är rätt rolig och som till viss del speglar lite av min föreställning och är aktuellt just nu med tanke på Svininfluensan.

http://www.cbc.ca/airfarce/vidplayer/AF_single_player.html?/season13/051202m&playerType=wmp

vhcfan

Att lära sig av sina barn
För dem som inte har barn är det här hysteriskt.
För dem som har barn som har passerat den här åldern är det här skitkul.
För dem som har barn i den här åldern är det inte kul.
För dem som har barn som närmar sig den här åldern är det en varning.
För dem som inte har barn men som vill skaffa är det preventivmedel.



DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR:
1. En extra stor vattensäng rymmer nog med vatten för att fylla ett
hus på 100 kvadrat till ett djup på tio centimeter.

2. Om du sprutar hårspray på dammråttor och kör över dem med
rullskridskor kan de självantända.

3. En treårig pojkes röst kan på något magiskt sätt överrösta 200
vuxna i en full restaurang.

4. Om du hakar ett hundkoppel över en takfläkt är motorn inte stark
nog för att rotera en pojke på 20 kilo iförd Batmankalsonger och
mantel. Däremot är den stark nog att, ifall det hänger en färgburk
från den, att spruta färg över alla väggarna i ett vardagsrum på 36
kvadrat.

5. Det är inte bra att kasta upp tennisbollar mot en roterande
takfläkt. När du använder takfläkten som slagträ måste du kasta några
gånger innan du träffar. En takfläkt kan slå en tennisboll ganska
långt.

6. Glaset i fönster (även om det är dubbla rutor) stoppar inte en
tennisboll som slagits av en takfläkt.

7. När du hör toaletten spola tillsammans med orden "Hoppsan" är det
redan för sent.

8. Bromsvätska blandat med klor bildar rök. Mycket rök.

9. En sexårig pojke kan göra upp eld med en flintasten även om en
36-årig man säger att det bara går i filmer.

10. Vissa legobitar passerar lättare än andra genom en fyraårig
pojkes matsmältningskanal.

11. Trolldeg och mikrovågsugn bör inte användas i samma mening.

12. Superlim heter så av en anledning.

13. Det spelar ingen roll hur mycket gelatinpulver man häller i
simbassängen, man kan ändå inte gå på vattnet.

14. Bassängfilter tycker inte om gelatinpulver.

15. Sopsäckar är inte bra fallskärmar.

16. Stenkulor i bensintanken låter väldigt mycket medan man kör.

17. Du vill INTE veta vad det är som luktar..

18. Titta alltid i ugnen innan du startar den; plastleksaker tycker
inte om ugnar.

19. Brandkåren har en responstid på fem minuter.

20. Centrifugen på tvättmaskinen gör inte daggmaskar yra.

21. Däremot gör den katter yra.

22. Yra katter spyr upp dubbelt så mycket som de väger.

23. 80% av de män som läser detta kommer att försöka blanda klor och
bromsvätska.

24. 100% av kvinnorna som läser det här skickar det vidare till alla
sina vänner, med eller utan barn.


K-Boy

Ja herregud...Bäst att dra stora larmet med en gång !

;D

//K-Boy

It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Mayordomo

Hans-Michael Sobetzko har gjort kalendrar med pricksäkra ME-skämt. Det finns nu även en för 2010. Ni hittar den och övriga kalendrar via länk nedan. Skämten kan förstås av de som har ME, men osäkert ifall andra förstår skämten.  ;D

Skämtsamma kalendrar
http://me-cfs.se/aktuellt.htm#_Toc237529893

K-Boy

Ja...snacka om pricksäkra skämt....  ;D
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

mala

Jag mailade igår in nyheten om att ett nytt retrovirus konfirmerats i en amerikansk studie. En given stor nyhet i resten av världen. På DN toppar denna nyhet istället vetenskapssidorna http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nya-ron-om-korallers-immunforsvar-1.1158900