• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Ett gott skratt.....

Startat av Carina, 2008-12-19, 13:52

Föregående ämne - Nästa ämne

affa

Den stora tystnade råder i vårt land, vad gäller internationell forskning.
En av mig känd utländsk expert kallade svenska läkare, som grupp för "followers"!

Ett sjukt, känt svenskt fenomen som även nysvenskar skojar om i min vänkrets.
Ingen vågar eller vill ta ansvar- ett sneglande snett uppåt tendens kanske man skulle kunna säga  :-\

Baggis

Där föll en pusselbit på plats! Har alltid tänkt att internationell forskning liksom "inte duger" åt det svenska vetenskapsetablissemanget, medan det alltså är ren och skär feghet som är grejen! Stämmer ju bra på alltför många av oss svenskar  ;)

mala

Svenska läkare är ena riktiga "bror duktig". Vana vid att vara bäst i klassen som de är. Men att ta en chansning för att hjälpa en svårt sjuk patient, nejnej, karriären måste gå först och vad skulle kollegerna säga. Jag har träffat doktorer som öppet sagt att de inte vill kunna förknippas med patienter av vår sort, jag vill inte bli misstänkt för att vara en häxdoktor sade en av dem till mig. Nu finns ju doktorsguiden, jag rekommenderar er att avlägga omdömen på de doktorer som ni har att göra med. Bra konsumentupplysning för nästa patient.

Den här gången var det journalisterna det gällde och jag är rädd för att de till viss del har samma mentalitet, de måste se efter så att utländsk press är bergis innan de vågar skriva något, det enda undantaget är väl om de kan lukta sig till att en och annan politiker har varit i närheten av en prostituerad. Då hugger de till.

Mayordomo

#23
Denna artikel "Epidemic of Mental Illness in Doctors" där det talas om bokstavsdiagnoseerna AIYH, DUMB och STUPIP är rolig. Den tar även upp några "nya" medicinska termer såsom Medicalingering, Factlessitious Disorder och Psychosomatization Fixation Disorder. Den har någon tidigare här tipsat om.

CitatReposted from ME Action UK, and aimed at the docs with their heads buried in the sand for the last 30 years:


Epidemic of Mental Illness in Doctors
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

The emergence of Medically Unexplained Illnesses has revealed an epidemic of behavioral problems and personality disorders in doctors.

Patients expressing unfamiliar complaints to their physicians often induce the "It's All In Your Head" (AIYH) or the "That's Impossible" response in doctors suffering from these behavioral problems and personality disorders.

Physicians fixated upon the metaphysical belief system of "If we don't know about it, then it doesn't exist" are suffering from a mental defect or psychological condition known as "Doctors with Unexplained Medical Beliefs": D.U.M.B.

DUMB doctors are comprised of subgroups characterized by opportunists who are feigning to be DUMB for monetary gain: "Medicalingering" and those doctors who are not in possession of sufficient information to render an intelligent diagnosis: "Factlessitious Disorder".

Physicians who are suffering from DUMB disorder place an inordinate emphasis on theories of psychological causality for virtually any unfamiliar complaints that are presented, and manifest a distinctive lack of observational skills when confronted with obvious abnormalities.

Doctors who exhibit obsessive preoccupation with psychosocial-somatiform etiologies should be regarded with extreme caution: "Psychosomatization Fixation Disorder" or "Psychologizing" is a distinctive characteristic of mental illness, and should be considered a warning sign that the individual is not rational and may in fact be dangerously DUMB.

DUMB disorder may be concomitant but should not be confused with Signs of Thoroughly Unmistakable Physician Intelligence Deficiency: "S.T.U.P.I.D.", as a STUPID physician is uniformly incompetent, while a DUMB doctor is only mentally paralyzed into "psychologizing" by unfamiliar symptoms and complaints.

An immediate investigation is warranted to assess the prevalence of DUMB and STUPID doctors, and to determine the detrimental impact that physicians suffering from these mental defects are having on their patients and the health care system.

-Erik Johnson
Incline Village CFS survivor


may be reposted

mala

Höhö....kommer och tänka på att vi borde starta en tråd för dessa doktorstyper. En "in memoriam" för de uppenbart drabbade läkarna.
Här är en: han heter Johannes Lindh och har skrivit detta trams: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14973
Helt uppenbart en doktor som lider av S.T.U.P.I.D

Cactus

Ska man skratta eller gråta... jag väljer att skratta, livet blir roligare då!  :)

Igår släpade jag in mig i duschen med tanken att vara ren hela jag när jag var klar. Ni vet ju hur energikrävande ett sånt företag kan vara.  :(
Efteråt började jag föna håret och undrade varför det inte blir bra... tills jag kom på att jag inte tvättat håret! Jo, blött var det, men minst lika smutsigt som innan duschen! Att man glömmer att tvätta håret när man duschar är ju bara för tragikomiskt!    :D

Ja, det här är en av våra livs dråpliga situationer vi hamnar i när minne och koncentration inte fungerar.   ;)
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

mala

Kolla in detta: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/somnklubb/article7914560.ab#abArticleComments

Klippt från kommentarerna:"Med den här kunskapen, parad med den vetenskapliga undersökningen om katt- och hundmänniskor från häromveckan, så kan jag äntligen överge astrologin. Nu har jag alla verktyg jag behöver för att förstå mig själv och andra människor."

Mayordomo

#27
Jag har hittat ett par roliga kalendrar på "Dr Speedys" sajt. De skämtar om CBT. Åtminstone ena kalendern har Randy Glasbergen gjort.


Dr Speedy's 2010 CBT Calendar
http://niceguidelines.files.wordpress.com/2009/12/2010-calendar.pdf

Dr Speedy's 2008 CBT Calendar
http://niceguidelines.files.wordpress.com/2009/06/2008_91.pdf

Randy Glasbergen - Today's Cartoon
http://www.glasbergen.com/

affa

Ja, jag gillar KBT-skämt VERKLIGEN!

Skämt är också ett vapen om det går hem och det götr det förståss inte för dem som inte är insatta, men så småningom, så urhålkas stenen som bekant!

Mayordomo

Om ni skall äta snart, läs inte detta!

Någon som är intressearad av att bli bajsdonator?  ;D

Donerad avföring botar sjuka
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/donerad-avforing-botar-sjuka-1.1203941

K-Boy

LITE ROLIG  LÄSNING KAN KANSKE PASSA!
Varning dock för lite "under bältet humor...!"
;D


Gynekologen...
... frågar kvinnan:
- Vet du vad ditt rövhål gör när du får orgasm?
- Ja, svarar kvinnan. Han är hemma och passar barnen!

Vad kallas...
... det skrynkliga skinnet som sitter längst fram på mannens organ och som åker fram och tillbaka när man har samlag?
- Kärringen!

Mitt i natten...
... går lille Johan på toaletten. Plötsligt hör han stönande från sovrummet. Han tittar in och ser att föräldrarna har sex. Innan dom hinner reagera så utropar lille Johan:
- Jag ska rida hästen!
Lille Johan hoppar upp på pappans rygg och han är glad att sonen inte ställer några obekväma frågor och låter honom hållas. En kort stund senare börjar mamman flåsa allt häftigare och stöna allt högre, varpå lille Johan utropar:
- Håll i dig pappa! Det är nu jag och brevbäraren brukar bli avkastade!

En gynekolog...
... är en person som letar efter problem där vi andra hittar glädje!

En man och...
... en kvinna hade varit gifta i 30 år och bestämde sig för att återuppleva sin bröllopsresa och åkte till Florida där de hyrde en lägenhet.
På morgonen vid frukostbordet efter en het natt tittade kvinnan ömt på sin make, med lidelse, och sa:
- Vet du, det bränner lika mycket i bröstvårtorna på mig när jag ser dig nu, som för 30 år sedan!
- Inte så konstigt, svarade mannen, den ena hänger i teét och den andra ligger i gröten!

Två kvinnor...... är ute på stan för att shoppa då dem plötsligt ser brunettens kille komma ut från en blomsteraffär med hela famnen full av blomster.
- Fan, säger brunetten, nu är min kille ute och köper blommor till mig igen!
- Gillar du inte blommor? frågar blondinen.
- Jodå, svarar brunetten, men han köper aldrig blommor till mig utan att ha en massa förväntningar efteråt och jag har inte lust att ligga på rygg med benen i vädret hela helgen...
Blondinen blir tyst och fundersam och frågar försiktigt:
- Har du ingen vas?

Frun kom hem...
... från ett dildoparty och gubben frågade:
- Nååå, hade dom någon som liknade min snopp?
- Ja, men dom sålde dom som öronproppar!

En blondin...
... kom in till Posten och ville skicka ett postogram till sin mamma som befann sig utomlands. Den manliga expediten sa att det kostade 750 kr.
- Jag har inga pengar, sa blondinen, men jag gör vad som helst för att få meddelandet till min mamma.
- Vad som helst? frågar den manliga expediten och tittar på henne med ett höjt ögonbryn.
- Ja, vad som helst, svarar blondinen.
- Ok, följ då med mig, säger mannen.
De går in på ett rum och stänger dörren.
- Nu, gå ner på knäna.
Blondinen går ner på knä.
- Dra ner gylfen.
Blondinen drar ner gylfen.
- Ta ut Petter Niklas.
Blondinen tog ut den med båda händerna.
- Så där ja, nu kan du sätta igång.
Blondinen håller Petter Niklas i händerna, plutar med munnen och säger:
- Hallå mamma, hör du mig?

En kille...
... slår sig ner bredvid en snygg tjej vid baren. Han börjar pilla på sin klocka.
- Är din date försenad, frågar tjejen.
- Nej, svarar han, det här är en specialklocka som skickar information. Just nu står det att du inte har några trosor på dig!
- Men då hoppas jag att du inte betalat alltför mycket för klockan för den fungerar uppenbarligen inte, svarar hon kaxigt.
Killen ler självsäkert, knackar på klockan och säger:
- Den går en timme för fort!

Lilla Evert...
... satt på polisstationen, han hade rymt hemifrån. Polisen frågade varför han hade rymt och lilla Evert svarade:
- Jo, innan jag somnade igår kväll hörde jag hur mamma och pappa var väldigt bekymrade över hur amorteringarna på huset skulle betalas. Senare vaknade jag av ljud från deras sovrum. Där hörde jag pappa stöna och säga "Jag drar mig ur!" och mamma svarade, också stönande "Vänta lite så kommer jag också!" Så då tänkte jag att det var ju ingen idé att stanna kvar ensam och ta hand om amorteringarna. Jag är ju bara 8 år!


Vet du vad...
... det är för likhet mellan att hoppa bungyjump och att vara otrogen?
- Nä?
- Först vet man inte om man vågar, sen går det snabbt och så går det åt helvete om gummit inte håller!

Hur gör man...
... när man varit ute och partajat för länge en natt?
Smyg INTE in och tro att din partner sover för då blir det liv. SPARKA istället upp dörren och skrik:
"NU JÄVLAR SKA HÄR KNULLAS!"
Då ska du få se på en som sover!

Killsnack...
... i baren:
- Oj, så många Ica-damer här är ikväll!
- Ica-damer? Har Ica personalfest?
- Nej, nej, nej, jag menar gammalt kött i ny förpackning!

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Mayordomo

#31

Mayordomo

Några klipp från "Pantertanter" som handlar om ME. Klippen är 22 år gamla, men de är lika aktuella idag!

Golden Girls (1989) Best CFS clips from "Sick & Tired" with captions
http://www.youtube.com/watch?v=us8iGG2biDw

K-Boy

Ja du Kasper...HELT fantastiskt faktiskt så lite som har förändrats under dessa 22 åren...!  :-\

Lite nostalgiskt dock att återse "Pantertanter" som man såg på tv när man var yngre... ;D

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3