• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Varaktig sjukersättning?

Startat av Cactus, 2010-09-19, 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Cactus

Är lite nyfiken på om nån här har lyckats få en varaktig sjukersättning på 25, 50, 75 eller 100% på en ME/fibromyalgi-diagnos?
Förlåt att jag är så rakt på sak, men undrar verkligen om det överhuvudtaget är möjligt...  :(
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Trötter

Hej - har inte fått det själv ännu men har "träffat" flera på de ME-forum som finns. Några stycken har fått rätt ända upp i kammarrätten - så det finns hopp i alla fall.


Cactus

Så det verkar som om man får förbereda sig för att strida...  :(
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Trötter

Det beror nog väldigt mycket på de läkare som skriver dina intyg.

Att symtom som är vanliga vid Kroniskt trötthetssyndrom kan medföra påtagliga aktivitets- och funktionsbegränsningar framgår av Kammarrätten i Göteborgs dom (090930) i Mål nr 4469-08. Så det innebär att din läkare kan hänvisa till den domen i sitt intyg för att visa att detta är redan är prövat.

Det finns någon fler dom också men denna dom var den min läkare tog med i intyget.

Cactus

Tack så jätte-mycket för tipset, trötter! Hade inte tänkt så långt att man faktiskt kan använda sig av ärenden som redan behandlats.  :)
Jag har inte en susning om sånt här, så jag är ledsen om jag ställer en dum fråga: Kan man få tag i den här domen, så att min läkare kan kolla in vad det står för att kunna hänvisa till den?
Det är ju värt att pröva i alla fall, trots att jag precis var på ett informationsmöte på försäkringskassan där de sa att varje enskilt fall bedöms individuellt. Generella symtom räcker inte, utan läkaren måste detaljerat beskriva varför de här symtomen gör att just jag inte kan arbeta. Läkaren kan inte hänvisa till tidigare läkarutlåtanden, så kanske det betyder att de inte heller kan hänvisa till en dom om en annan persons rätt till sjukersättning. Men som sagt, värt att testa.
Lycka till med din ansökan! Om du bara orkar och vill kan du väl berätta hur det går.

Snälla, är det nån annan här med erfarenheter om det här?
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Trötter

Man ska kunna beställa den från Kammarrätten i Göteborg och ange numret på domen.

Tror att det går utmärkt att hänvisa till den, men i först i punkt 11 Övriga upplysningar. Domen blir ju ett slags prejudikat, dvs detta är redan prövat och kan hänvisas till i kommande fall så de slipper pröva samma sak gång på gång.

Det den personen fick rätt i är just att "symtom som är vanliga vid Kroniskt trötthetssyndrom kan medföra påtagliga aktivitets- och funktionsbegränsningar". Dvs de kan inte avslå med motiveringen att det inte finns något blodprov eller specifik undersökning som visar på begränsningarna i arbetsförmågan utan det kan man avgöra utifrån patientens symtom och beskrivningar hur de påverkar ens liv och arbetsförmåga

Vill inte läkaren ta med det så kan du säkert ange det i din ansökan även om det då säkert inte väger lika tungt. Men i både läkarintyg och i din ansökan måste framgå rent konkret hur dessa symtom påverkar ditt liv och din arbetsförmåga.

Tänk - Vad klarar jag alltid? Vad klarar jag ibland? Vad klarar jag aldrig? Beskriv utifrån dessa rubriker vad du kan och inte kan göra pga din sjukdom. Sedan villken rehab du fått och resultat eller uteblivna resultat - för alla rehabmöjligheter måste vara uttömda och då är det bra att de har en tydlig bild av vad du fått/gjort.

Sen kan säkert nån annan fylla på.....

Cactus

Tack igen, trötter!
Det var väldigt intressant det du skrev. Nu har jag lite info och hoppas att läkaren går med på att ta med det i sitt intyg.

Fler erfarenheter? Förlåt att jag tjatar men det här är ju en mycket viktig del i vårt liv och andras erfarenheter kan verkligen hjälpa.
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Trötter

Här kommer en länk, massor av information i dokumentet Sociala rättighetsfrågor uppl 4, 2010 (ny)

http://hem.passagen.se/socialjuridik/


Dorisgirl

Är det någon som har fler domar att hänvisa till förutom den som "Trötter" tipsade om från Gbg kammarrätt? Tänkte att det inte kan skada att ta till alla vapen man kan ;)

Trötter

Här är de domar jag hört talas om:

Kammarrätten i Göteborg
Maila till kammarratten.goteborg@dom.se
Ange
- Målnummer: 4469-08
- Dag för dom: 2009-09-30

Kammarrätten i Göteborg
Maila till kammarratten.goteborg@dom.se
Ange
- Målnummer: 7382-08
- Dag för dom: 2009-11-11

Förvaltningsrätten i Linköping
Maila till forvaltningsrattenilinkoping@dom.se
Ange
- Målnummer: 875-10
- Dag för dom: 2010-03-18

Vet inte vad de andra målen fått rätt i men det upptäcker vi väl när vi beställer dem  ;). Ska också göra det och se om jag hittar något mer matnyttigt. Har nån fler hört nåt så skriv gärna in det här i tråden

Saga_1

Jag har alla domarna, men måste erkänna att jag inte själv läst dom. Men mamma har. Varierar tydligen lite i vad de fått rätt i och enligt vilka regler tror jag, men fortfarande bra att kunna hänvisa till de sakerna som domarna hänvisar till som ger dem rätt.
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Dorisgirl

Det är ju lysande!! Tack snälla Trötter för den listan och Saga för kommentaren! Här ska beställas!! :D

Cactus

Tackar i massor!
Har tillgång till den första domen nu, och får ta och beställa de andra med.  :)

Men en sak tänkte jag på när jag läste domen från Göteborgs kammarrätt, mål nr 4469-08, är att det handlar om rätten till sjukpenning. Vet inte om det kanske kan strula till det eftersom det är rätten till varaktig sjukersättning det handlar om för min del. Vad tror ni?  ???
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Trötter

Tror inte det spelar nån roll - man hänvisar till en viss slutsats. Det min läkare hänvisar till är att de dömt till hennes förmån i frågan om man kan bedöma arbetsförmåga utifrån den typ av symtom vi har - då spelar det ingen roll om det är sjukpenning eller sjukersättning - domen är till vår nytta. Den ger laglig tyngd åt att våra symtom sätter ned arbetsförmågan, man måste inte ha en sjukdom där ett blodprov eller en röntgen visar det, symtomen räcker.

Sen fattade jag det som att FK fick en smäll på fingrarna för att de inte lyssnade till den behandlande läkaren utan enbart till försäkringsläkaren - vilket de inte får göra.

Ha det gott!

K-Boy

Är det bara att maila och be dom skicka hem papprena?
Kostar det ingenting  ???

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

gittan

Hej!
Det kostar ingenting. Det tog bara någon timma så hade jag båda domarna från Gbg på mailen. Väntar på den tredje. Den ena domen från Gbg handlar om sjukersättning. Hon sökte 50%, men fick 25% pga att hon hade jobbat 75% och tagit tjänstledig 25% när F-kassan drog in hennes ersättning. Lite surt. Man förstår ju att hon behövde pengar och hon kämpade på trots besvär.

I dessa två domar som jag har hänvisas det till andra domar som jag också skall skicka efter. Vet inte vad dom handlar om, men det finns säkert någon mening i dom som är användbara. Det är:

Kammarrätten i Gbg dom 7741-05 och 324-06. Finns inga datum, men jag tror inte det behövs. Sen hänvisar dom till en dom från länsrätten (förvaltningsrätt numera) i Västra Norrland dom nr 41-07 (2008-03-07).

gittan

Hej igen!
Domen från förvaltningsrätten i Linköping klargör klart hur ME är svårbehandlat och ger tjejen rätt till hel sjukersättning.

K-Boy

It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Cactus

Tack så jätte-mycket för domarna och engagemang i frågan.
Det känns som om man har lite mer att komma med när man ska ansöka om varaktig sjukersättning.
Tack igen!  :)
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?

Cactus

Hej!
Såhär ett år senare kan jag berätta att jag fått avslag på min ansökan om sjukersättning.
Försäkringskassan medger att jag inte har någon arbetsförmåga just nu men de menar att det inte finns några bevis för att det kommer att förbli så, vilket ju är en förutsättning för att få sjukersättning enligt de nya reglerna.
Men min fråga kvarstår, finns det nån här som fått sjukersättning och hur bar ni er såfall åt?
Förlåt mitt "tjat" men det känns som om det är rätt hopplöst och skulle vilja ha nåt halmstrå att famla efter.
Tack på förhand!
Att få en diagnos är värdefullt!
Fick min 23 november 2009.
Att ha en läkare som tar diagnosen på allvar är också värdefullt!
Hur hittar man en sån..?