• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Vitamin D

Startat av Femejl, 2008-12-12, 15:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Mayordomo

#80
Vad gäller Marshall Protocoll är det något jag ifrågasätter. Jag känner inte till någon ME-läkare eller forskare som rekommenderar att man skall unvika D-vitamin. Koncensus verkar snarare vara att man skall ge tillskott ifall en brist föreligger. ME-patienter är sällan i solen och får då lättare brist.

Det är 25-hydroxikalcitriol (25-OH-D3) som är det mest väsentliga att kontrollera vid blodprov såsom jag uppfattat det.

I en artikel av Mats Humble i Läkartidningen nr 11 2007 volym 104 står det om D-vitamin. Ni hittar den via deras arkiv gratis: http://ltarkiv.lakartidningen.se/

Observera att vi alla med ME har variationer i vårt tillstånd. Om vi antar att 50% av oss laborerar med att prova preparat, och att 30% av oss blir bättre under året av naturliga orsaker, blir det 15% av oss som kan hävda att "vår behandling" har fungerat.

Jag är inte är påläst kring Marshall Protocol. Det jag gjort tidigare är att ha hört av mig till cirka 3 patientföreningar utomlands. Ingen av dem har rekommenderat Marshall Protocol eller kunnat rapportera patienter som blivit bättre av det. Någon sade att immunavvikelserna vid ME var av det slaget att den troliga patogenen borde vara ett virus och inte en bakterie, om ME orsakades av en patogen.

Liten sammanfattning om olika D-vitaminer

Vitamin D2 (ergocalciferol) görs av ergosterol.

Vitamin D3 (cholecalciferol) görs av 7-dehydrocholesterol i huden.

25(OH)D3 (25-hydroxycholecalciferol eller calcidiol) bildas i levern genom hydroxylering av cholecalciferol.

I njurarna hydroxyleras 25(OH)D3 till metaboiterna:
- 1,25(OH)2D3 (1,25-dihydroxycholecalciferol eller calcitriol) och
- 24R,25(OH)2D3,
som är de huvudsakliga biologiska hormonerna.

Femejl

Jag diskuterade lite med sonen om MP igår och han sa precis som du, Kasper! Han ifrågasatte också undvikandet av D-vitamin när brist på D-vitamin föreligger hos ME-patienter. Detta faktum ensamt gör att han väljer bort MP som en möjlig behandling.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Baggis

Man kan inte tala om om alla former av D-vitamin som vore de utbytbara. 25D kan mycket väl vara lågt samtidigt som 1,25D är högt. 1,25D är ju den "aktiva" formen så att bara mäta 25D och konstatera att det är lågt tycker jag inte räcker, vare sig man tror på MP eller inte. 25D kanske är lågt pga att en onormalt stor omvandling till 1,25D sker kan man tänka sig.

Dr Jacob Teitalbaum nämner också i ett svar på en D-vitaminfråga att om man har mer än dubbelt så högt 1,25D jämfört med 25D(man bortser från enheterna i det fallet utan tar bara siffrorna för de två. 1,25D mäts då i pg/ml och 25 i ug/ml) så kan man ha en pågående kronisk infektion. Så han är inne på ett sådant spår iaf.

Jag t.ex hade just på det sättet, dvs ett 1,25 som om man struntar i enheterna var mer än dubbelt så högt som 25D och dessutom ovanför det svenska labbets eget referensintervall. Jag har dock inte hittat nån läkare som vet nått om det, fast de annars håller referensvärden på prover som absoluta skiljelinjer mellan att vara frisk eller sjuk.

affa

Ja, det är väl som med det mesta, att det även på D-vitaminfronten kommer ett paradigmskifte.

En insikt om att det överhuvudtaget ens är ett vitamin, utan hormonbildande ämnen, som kan användas, som ett av de instrument man kommer att ha till hands för att analysera inflammationssjukdomar.

Hur många återvändsgränder, har inte förut funnits i den medicinska historien, så vi har inte tillräckligt på fötterna än. Vi får vänta och se bara.

Det är inte ens säkert att de grundläggande antagandet om kalciumomsättningen i förhållande till vitamin D är korrekt.




maria

Hejsan!

Jag hade också ett sådant lågt värde förra eller förra vintern och tog lite droppar. Jag blev inte på något sätt sämre eller bättre efter detta, men värdena kom tillbaka till de normala igen. Tror att det också kan ha påverkat att jag aldrig var ute ur lägenheten för att få ljus i ansiktet (förutom infektioner). Dessutom var det ju bara ljust några timmar om dagen vid tillfället. Jag tror att det är en fördel att ha tillräckligt av både vitaminer och mineraler  i kroppen om man kan fixa det, åtminstonde i mitt fall.

Melissa

Oj hittar en lång tråd om D-vitamin.
Idag fick jag reda på att jag hade D-vitaminbrist oroande lågt. Ska börja med 2 tabl så jag får upp nivåerna och nu fanns D-vitamin på apoteket utan kalcium.
Nu undrar man ju hur länge jag gått med detta och hur det har påverkat mig men men  tur vi tog prov vid förra besöket på gottfries av en händelse:)

Är det någon här som har erfarenhet av D-vitamin och hur det gått efter du/ni tagit vitaminet ettag?
Jag undrar om min hemska IBS i perioder av att ingen mat får vara tillräckligt kvar i magen kan göra då tarmen bör ta upp just D-vitamin?! el så kan jag säga att jag äter absolut inte fisk sen barnsben..äckligaste jag vet :P
men 80% tas upp genom sol och jag är ute mkt så konstigt är det :o


Baggis

Det luriga med att mäta bara 25D som jag antar att du har gjort är ju att om det befinns vara lågt så är det inte säkert att man har brist, utan att det sker en för stor omvandling av 25D till 1,25D i kroppen, i alla fall enligt dr Marshalls teori. Att då tillföra mer D-vitamin kan förvärra det hela. Så det är inte lätt att veta vad man ska tro, hehe.

Melissa

Citat från: Baggis skrivet 2009-10-20, 14:40
Det luriga med att mäta bara 25D som jag antar att du har gjort är ju att om det befinns vara lågt så är det inte säkert att man har brist, utan att det sker en för stor omvandling av 25D till 1,25D i kroppen, i alla fall enligt dr Marshalls teori. Att då tillföra mer D-vitamin kan förvärra det hela. Så det är inte lätt att veta vad man ska tro, hehe.

Haha förstod inte dina mätningar;) rena kinesiskan men läkaren var oroad iallafall och jag har köpt D-vitamin nu.
Eftersom jag inte äter fisk och är inne kanske en del ja sen har jag läst att tarmen kan ha svårt att ta upp det vid vissa tarmsjukdomar osv..vi få se:)

Baggis

Fattade du "noll"? Eller nått? Tänker hur jag ska formulera om mig så att du hänger med, hehe!

Mayordomo

Det finns flera olika varianter av D-vitamin. Läkarna brukar mäta 25-hydroxykolekalciferol (25(OH)D3 eller kalcidiol), vilket är "förrådsvarianten" som sedan omvandlas till ett par aktiva metaboliter, varav den ena heter 1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol). Jag tror det inte är utrett ifall det skulle ge mer att även mäta 1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol), med nuvarande kunskapsläge, utan det är troligtvis mer något för forskningen.

Ett par länkar inom forumet nedan.

http://mef-forum.me-cfs.se/index.php?topic=55.msg946#msg946

http://mef-forum.me-cfs.se/index.php?topic=55.msg940#msg940
CitatVitamin D2 (ergokalciferol) görs av ergosterol.

Vitamin D3 (kolekalciferol) görs av 7-dehydrocholesterol i huden.

25-hydroxykolekalciferol (25(OH)D3 eller kalcidiol) bildas i levern genom hydroxylering av cholecalciferol.

I njurarna hydroxyleras 25-hydroxykolekalciferol (hydroxykolekalciferol) till metaboiterna:
1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol) och
24R,25(OH)2D3,
som är de huvudsakliga biologiska hormonerna.

Melissa

Citat från: Baggis skrivet 2009-10-21, 12:21
Fattade du "noll"? Eller nått? Tänker hur jag ska formulera om mig så att du hänger med, hehe!

Hej:)

Jag är inte insatt i termerna kring D-vitamintesterna och orkar inte heller gå i detalj kring det. Säkert finns det mkt länkar och olika sätt att se på det...
Iallafall så litar jag på att Läkaren på gottfries vet att jag behöver tillskott och jag känner mig nöjd.
Jättesnällt att du dock gav mig svar för det är så mkt kring ME som vi alla vill ha svar på.
Varken jag el läkaren drar ett samband med ME utan mer själva bristen och att ta D-vitamin för min del just då jag är i medelåldern och må vara försiktig med mitt skelett.

Baggis

Citat från: Kasper skrivet 2009-10-21, 12:43
Det finns flera olika varianter av D-vitamin. Läkarna brukar mäta 25-hydroxykolekalciferol (25(OH)D3 eller kalcidiol), vilket är "förrådsvarianten" som sedan omvandlas till ett par aktiva metaboliter, varav den ena heter 1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol). Jag tror det inte är utrett ifall det skulle ge mer att även mäta 1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol), med nuvarande kunskapsläge, utan det är troligtvis mer något för forskningen.
Det är inte "utrett" på så vis att "hela världen" har nått konsensus om vad ett förhöjt värde av 1,25D kan indikera på. Det finns dock i mitt tycke allt starkare indicier på att det kan vara ett problem så det är tycker jag värt att ha i åtanke och hålla sig uppdaterad om.

affa

#92
Ja, Baggis "hela världen har inte nått koncensus". Jag är av samma åsikt här!

D-vitaminproblematiken är MYCKET komplicerad och D-vitamintåget är inte helt säkert att hoppa upp på.
Trenden är ju att man skall ta MYCKET tillskott av vitamin D, just nu!

Om D-vitamintillskott fungerar som en cortisolliknande steroid, så har ju D-vitaminet också samma dämpande påverkan som cortisontillskott.

Cortison vet vi har en dämpande effekt på inflammationer och ges då till sådana patienter med just inflammationer och ger då EFFEKTIV lindring.

Om man då ger kroppen D-vitaminer, så har det visat sig att många inflammationstillstånd också av dessa D-vitaminer, ger ett lindrande resultat!

Problemet är bara vad händer då med immunförsvarets kompetens på lång sikt, MED steroidtillskott??
DÄR har vi problematiken som inte har fått någon sorts koncensus ÄNNU!

Är det så att infektioner ligger bakom inflammationer och man ger secosteroider, hur går det då med hanteringen av de underliggande kroniska INFEKTIONERNA, som kan ligga bakom vårt ME-tillstånd?

Var för övrigt, igår med på Seminariet i Landstingssalen STLM och lyssnade på Dr. Barbara Baumgarten, inför Landstingspolitiker, vårdpersonal, läkare, forskare och ME drabbade.

Hon talade mycket om bakomliggande infektioner och ME


Baggis

Ja, det var det jag syftade på som du skriver om  :)

Melissa

Iallafall så fick jag svar på D-vitaminprovet att det bara gått upp 10 under sommaren så ska bli intressant att se om några mån med 50 mg/dag hur provet ser ut och om man känner någon skillnad på ME symptomen.

affa

Tidskriften for Den norske Legeforeningen har publicerat en artikel den 24 september 2009 med rubriken:
"Vitamin D-status och sykdom - forhastede konklusjoner?"

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1895375

Melissa

Citat från: affa skrivet 2009-11-03, 17:17
Tidskriften for Den norske Legeforeningen har publicerat en artikel den 24 september 2009 med rubriken:
"Vitamin D-status och sykdom - forhastede konklusjoner?"

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1895375

Nu är jag inte bra på norska el engelska tyvärr och så jag är en av dem som inte orkar mig igenom alla länkar heller som alla är snälla och lägger ut men tack ändå.
Är det en EMOT artikel mot D-vitaminet så vet jag hur olika det diskuteras och finns det ingen här på forumet som fått upp sin halt och fått ngn förbättring?
Det är väl ändå relevant att läkare ger tillskott vid brister? och nya rön kommer och nya rön går men att jag har brist vet jag varför och under sommaren finns enda chansen att få till sig det under halvtimmen mitt på dagen för att höja nivån...äter man sen inte mat med D-vitamin i så borde det väl bli brist av naturliga skäl i min värld.
Sen ska man inte missbruka D-vitamin för den sakens skull vilket jag bla inte har för avsikt :D

Baggis

Tillskott vid brister är väl i allmänhet inte alls fel.

Grejen med D-vitaminet är dock den att dessa nya teorier menar att en tänkbar orsak till att man kan ha lågt "vanligt" D-vitamin(25D), alltså det som oftast tas prov på, är att det sker en för stor omvandling från 25D till den aktiva formen som kallas 1,25D. Denna omvandling måste alltid finnas, men får alltså inte bli för stor heller.

Denna för stora omvandling kan då vara en följd av någon kronisk infektion i kroppen och tjänar det syftet att nedreglera immunförsvaret så att det inte kan slå till mot "inkräktarna". Tillför man då mera D-vitamin(25D) så liksom "lägger man ved på brasan" och möjliggör en ännu större omvandling 25D->1,25D som då riskerar att ytterligare förvärra en underliggande infektion.

Min reflektion är den att detta gör det svårt att veta om man verkligen har brist på D-vitamin eller inte om man bara testar 25D och inte även 1,25D. Jag har själv testat bägge och hade faktiskt ett rätt så högt 1,25D. Tyvärr fanns det inte en enda läkare som hade någon åsikt om varför det var för högt, det var nämligen även utanför labbets referensvärde. Står i bjärt kontrast till andra prover där referensvärdena anses vara omutliga gränser mellan sjukdom och inte sjukdom.


affa

#98
Ja, det var ett jättebra svar Baggis, för så uppfattar jag även D-vitaminproblematiken!

Det är Hur D-vitaminreceptorn fungerar som är avgörande hur vi hanterar D25-omvandlingen till D1,25

Om vi då får förhöjda steroidhormoner, så nedregleras immunförsvarets kapacitet och blir då mindre kompetent att försvara oss mot "slumrande" innifrånkommande eller utifrånkommande patogener som smygande kan förökas och i längden försämra vår hälsa, så att patogenerna helt tar över oss som värddjur.

Lore

Tack alla här på forumet för mycket information om d-vitamin problematiken. Det är en svår fråga att ta ställning till när man inte själv ägnar sig åt forskning på området. Jag har svårt att tro att man skulle orsaka någon permanent skada på sitt imunförsvar genom att ta d-vitamin upp till "normal värde". Vad är det som säger att den ständiga överaktiveringen av imunförsvaret orsakar mer skada i så fall? Än att ta till exempel omega3 eller D-vitamin för att minska symtomen? Det som komplicerar det hela är att vi ju faktiskt inte vet om och vilka bakomliggande infektioner som orskar våra besvär. Även om många påstår sig veta.

Me/cfs sedan 2006