• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

L-karnitin

Startat av Femejl, 2009-01-04, 12:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Femejl

Någon här som har erfarenhet av detta kostillskott ämnat för kroppsbyggare?

Citat
Kroppsbyggare och ME-sjuka har en sak gemensam: båda vill ha mer energi till sina celler.

Karnitin har tidigare mest tilldragit sig intresse för dess funktion vid omvandlingen av fett till energi i musklerna, och följaktligen länge varit populärt som kosttillskott bland kroppsbyggare! Ämnet har emellertid stor betydelse i övrigt för hälsans bevarande; det sänker t ex halterna av triglycerider i blodet och motverkar uppkomsten av levercirrhos. Karnitinbrist har sammankopplats med vissa hjärtsjukdomar, dålig immunfunktion, trötthet, muskelsvaghet och psykiska störningar.

/.../ Under 90-talet har inte minst japanska forskare intresserat sig för karnitin och ME. /.../ ett svensk-japanskt forskningsprojekt vid Uppsala universitet, som funnit sänkta nivåer av karnitin hos kroniskt trötta kvinnor.

Karnitin är ett ämne som finns i nästan alla kroppens celler, och spelar stor roll vid omvandlingen av fettsyror till energi i mitokondrierna, cellernas "energicentraler". Karnitin är besläktat med B-vitaminerna,och framställs av aminosyrorna L-metionin och L-lysin med hjälp av B 1 resp B 6 i levern.

http://www.me-info.nu/

Erkänner att jag har ringa koll på under vilken rubrik vissa ämnen ska ligga. Blev det här rätt  ???
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

Från Kanadas koncensusdokument sidan 77 i dennna pdf-fil http://www.mefmaction.net/documents/journal.pdf
CitatAs L-carnitine is required for the transport of EFA, it may be helpful to add as a supplement when taking EFA.

Jag har provat l-karnitin. Initiellt verkade det ge en effekt på ökad aktiveringsförmåga. Jag fick dock ett ökat sömnbov.

ysny

jag tappade sömnen, tvärtemot Kasper... ;) men jag har extremt känslig och kass sömn.

Femejl

Utan förvåning noterar jag era helt motsatta resultat. Eftersom rött kött tydligen är den vanligaste källan till L-karnitin och sonen är vegetarian sedan flera år, så kan det vara värt ett försök. Sova mer är förstås det minsta han behöver.

Efter nästa besök på Gottfries i februari, är vår plan att han ska byta ut sin vanliga Omega3 mot Eye Que. Först vill vi kolla effekten av D-vitamin och B12/folsyra. Därefter pekar det i nuläget på L-kartinin och magnesium. Problemet är nog tålamod. Mitt tålamod alltså - att verkligen vänta ut de olika tillskotten för att se om det ger någon effekt innan jag överhopar honom med nästa. (Ja, se dessa mammor... :-[) Det finns så många olika rön och teorier som jag vill försöka med medan sonen kräver väldokumenterad vetenskaplig bekräftelse innan han är intresserad. I realiteten bör vi nog anpassa önskemålen till någonstans mitt emellan eftersom hans önskemål kan göra att han får vänta i evigheters evigheter och det har han ju redan gjort... känns det som!

"Ju mer jag läser, ju mer inser jag hur lite jag vet"!  :-\

silversessan

Det är ju dessutom svårt att veta vad som har effekt på vad när man gör flera saker och börjar med flera preparat samtidigt. Konstigt för Gottfries brukar hävda ett preparat åt gången...

Femejl

Gottfries har ingenting att göra med det jag säger i den här tråden och dessutom skriver jag ju att vi ska vänta ut de olika preparaten. Efter två veckor med D-vitamin och B-12 skulle sonen vara uppe ur sängen, enl. kliniken. Så blev icke fallet. När vi sätter in L-karnitin/magnesium har han gett D/B-12 två månader. Det betyder inte att han tänker sluta med den föreskrivna behandlingen. Han har ju en uppenbar brist som behöver täckas.

Hade han inte haft så mycket kvar av sina Omega3 Frittflyt hade han bytt till Omega 3, Eye Que omgående. Han har ju käkat omega sedan innan diagnos.

Därefter ska vi vänta ytterligare tid innan nästa åtgärd. Sonen är en ytterst begåvad och klartänkt ung man och han läser enbart de vetenskapliga rapporter som uppfyller de kriterier man ska ställa på en sådan. Han deltar inte i något forum och kommer förmodligen inte att göra. Han vet hur han vill lägga upp sin strategi och den strategin handlar inte om bråttom.

Sen kan bara tiden utvisa vad det blir av del hela. Det första och viktigaste målet är dock att på något sätt utöka antalet vakentimmar och komma längre ifrån det dygnslånga sängläget.

Pippin

Jag har läst i flera tidningar och i några läkarböcker att L-karnitin kan
hjälpa mot ME. Inte att sjukdommen försvinner helt och hållet. men
som det står orkar du mera.
Sen har jag läst att man INTE ska äta L_karnitin om du samtidigt äter andideppressiva tabletter. Varför vet jag inte?
När jag läste om L-karnitin, så märker jag att jag har precis sådana symptom av brist i det ämnet.
Jag har aldrig vågat prova eftersom jag äter antideppressiva.
Vet nån nånting ang. detta?

Femejl

Det där med L-karnitin och SSRI-preparat bör du allt ta med den läkare som skriver ut tabletterna till dig, Pippin. Jag vet i alla fall att om man äter antidepressiv medicin så ska man inte ta Rosenrot. (Rosenrot har för övrigt dokumenterad effekt på depression.) Kanske det handlar om samma fenomen??

Om du läser under tråden "D-vitamin" så skriver jag lite om L-karnitin i Mivitotal Flex. Där har jag också en länk till Lasses hemsida och hur du letar dig fram till artikeln om varför L-karnitin kan vara bra för ME-drabbade.