• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

ME-klinik på väg att startas upp i Danderyd!

Startat av Lena S, 2011-01-14, 19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Lena S

När jag var med dottern på Gottfries häromdagen berättade läkaren där att man inom kort (nu i vår) ska starta upp en ME-klinik i Danderyd. De ska, om jag förstod rätt, liksom Gottfries ta emot patienter för diagnostisering o dyl. Personalen hade varit på Gottfries på studiebesök o "upplärning".
Så för alla er i Stockholmsregionen finns det hopp om att lite lättare få möta läkare med förståelse  :D

Kram Lena
www.andetagen.se  Kika gärna in på min hemsida!

Harmoni

Det låter toppen!  Vi behöver all hjälp och support av kunniga läkare vi kan få!
Jag bor i Västernorrland o visst bör jag väl kunna få komma till Daneryd eller Gottefrids även om det tar längre tid , om man har tydliga symtom och diagnos men ej fått hjälp någonsin av någon kunnig el intresserad.? Ej fått behandling?
Eller ska jag tro att det är helt kört?
Positiv som jag är så tänkte jag att det kanske tar lite längre tid bara.. 8)

För är det inte så att alla svenskar ska ha samma rätt till samma vård och om man inte i sitt eget landsting kan erbjuda prof vård så har man rätt att få det i annat landsting? Ville bara skriva detta för att det verkar vara så tydligt att Gottefrid o ny om det öppnar i Danderyd bara tar emot patienter i sitt eget landsting och närliggande...och det kan ju bara inte vara rätt och riktigt?

Trötter

Gottfries tar redan nu emot patienter från andra län runt om i Sverige - i alla fall för ett besök. Kravet är att ditt landsting betalar. Här i Stockholms län så får man kräva remiss men får då stå för resa och hotell själv - men det var helt klart värt det.

Läste här om nån från Norrbottens läns landsting där de först sa nej - men det var ett felaktigt besked. Så lita inte på att läkaren vet....det visste inte min läkare här heller. Men jag hittade uppgiften på landstingets hemsida. Alternativt - sök efter avdelningen som har hand om dessa beslut på ditt landsting så får du ett korrekt besked direkt.

Om Stockholm vet vi ännu inget - men besked kommer väl när de kommit igång.

Mayordomo

Det låter positivt att det startas en ME-klinik i Stockholm. Det är verkligen på tiden! Det borde ha skett för länge sedan egentligen. Det återstår väl att se hur komptensen blir hos läkarna i kliniken. Om de baserar sig på Stockholms läns fokusrapport som togs fram för ett par sedan, kanske det istället blir en katastrof. Om de däremot har tillräcklig kompetens att läsa in sig på den biomedicinska forskningen, kan det bli riktigt bra. Hoppas, hoppas bara att det också leder till en ökad biomedicinsk forskning i Sveriger och Europa i förlängningen. Det finns så många trådar som bara väntar på att följas upp. Tiden rinner iväg för oss med ME. Jag vill vara fisk imorgon, men med nuvarande tempo lär det väl bli först framemot 2090 som man förstår patogenesen.