• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Neurolog

Startat av Zoe, 2010-12-05, 12:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Zoe

Jag har efter flera turer till olika psykologer, husläkare och nu företagshälsovården blivit remitterad till en neurolog. Jag har varit ganska passiv under hela utredningsprocessen och haft förståelse över att läkare vill utesluta saker som depression och utbrändhet osv.. och det var inte förräns alldeles nyligen som en god vän sa till mig att mina symptom låter väldigt mycket som ME/CFS. Jag hade ingen aning om vad det var, men det kändes som allt föll på plats ju mer jag läste om det.

Nåväl, vad kan jag förvänta mig hos neurologen? Jag blev remitterad dit med misstänkt myastenia gravis (vilket, när jag läser om den sjukdomen, inte stämmer på en enda punkt).

K-Boy

Hej Zoe !

Vid en neurologisk undersökning undersöker läkaren vakenhetsgrad, pupillreaktion, ögonrörelser, muskelstyrka, förmåga att koordinera rörelser, balans, känsel och olika reflexer. Det hjälper läkaren att fastställa om det är fråga om en sjukdom i nervsystemet.

När jag var hos en neurolog för ca. 6 månader sedan fick jag göra lite olika saker som att peka på näsan, stå på ett ben, hålla armarna utåt, reflexkontroll, motorik osv...
Inga större konstigheter med andra ord... ;)

Lycka till å hade gott...
K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3