• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Ayurveda / kinesisk medicin

Startat av ankan, 2011-05-19, 11:34

Föregående ämne - Nästa ämne

ankan

Hej,
jag vill bara ge alla er som kämpar lite hopp. Det går att bli bättre!

Jag insjuknade i ME för 4 år sen, efter en hals och luftrörsinfektion som jag fick när jag jobbade i Nicaragua. Fick min diagnos på ME för 1,5 år sedan. Jag har provat det mesta inom alternativ medicin. Med mer eller mindre lyckade resultat. För 3 år sen la jag om min diet totalt. JAg är sen länge vegetarian. Men nu tog jag även bort vetemjöl, mjölkprodukter, socker, kaffe, alkohol. Vilket att har gjort att jag har fått en fungerande mage för första gången på 35 år. För 1,5 år sedan bestämde jag mig för att åka till Indien för 4 veckors ayurveda behandling. Det var en jätte jobbig resa, när man inte mår bra. Men orkar man och tror på ayurveda kan det vara värt det. För mig vände det efter den vistelsen. De värsta symptomen började försvinna. Inom några månader hade jag knappt ont i halsen alls, jag hade mycket mindre slem i luftvägarna, ögonen var inte längre lika röda och svidande, öronvärken var också borta. Tröttheten blev dock inte så jätte mycket bättre, och jag hade ständig yrsel samt en del andra problem. Så för ett år sedan började jag gå hos en kinesisk akupunktör och fick även en hel del örter och började även utöva qi gong en timme om dagen. Det har tagit fram till nu att börja känna mig ganska pigg. Jag kan idag studera på halvtid, träna på gym 1,5 timme 4 dagar i veckan och gå promenader dagligen. I vintras orkade jag åka en hel del långfärdsskidor. När jag mådde som sämst var det jobbigt att bara sitta upp.  Jag blir fortfarande trött om jag gör för mycket, och jag har fortfarande yrsel och huvudvärk. Men min energinivå har gått upp otroligt mycket, och bara det att slippa känna sig sjuk hela tiden är helt underbart. Mina vänner och familj säger att jag ser ut att må riktigt bra och att jag verkar mycket starkare.  Nu ska jag börja söka jobb och hoppas kunna börja jobba deltid.

JAg tror det är viktigt att man inte ger upp utan fortsätter med behandlingen även om det inte ger resultat ibörjan. Det är nog också viktigt att man hittar en behandling som man tror på och en terapeut som inger förtroende. Det är dyrt, men som jag känner det så är alternativet mycket sämre, dvs att fortsätta vara sjuk. Ens hälsa är viktigare än allt annat. JAg har prioriterat att lägga mina pengar på att bli frisk. Så ge inte upp, det går att bli bättre!