• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Vårdcentralen?

Startat av Lejonet, 2013-11-05, 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Lejonet

Hej.
Jag och min sambo tror att jag kan ha me. Jag har pratat med min läkare på vårdcentralen och hon vet inte vad me är och har inte hört talas om det utom nån gång på 80-talet. Jag undrar var man vänder sig för vård efter vårdcentralen?Om man lyckas få en remiss vart hamnar man då? 
Jag behöver ingen hink med smink, inget silikon eller päls av mink

Mayordomo

Kanske du kan vända dig till Gottfriesmottagningen i Mölndal eller Gotahälsan i Mjölby? Din vårdcentralsläkare kan åtminstone göra en ordentlig utredning med avseende på differentialdiagnoser eller diagnoser som kan finnas parallellt med ME. Nedan några länkar för skrifter med exempel på diagnoser att utreda.

En sömnutredning bör i regel göras eftersom det är mycket vanligt med t.ex. obstructive sleep apnea syndrome i hos patienter med misstänkt ME. Infektioner såsom chlamydia pneumoinae, mycoplasma, hepatit B, hepatit C, HIV och parasiter bör utredas. Fästingar kan tex överföra borrelia, bartonella, anaplasma, ehrlichia och rickettsia helvetica, och symtomen kan vara mycket lika ME. Sjögrens sjukdom, Systemisk lupus erythematosus (SLE), reumatoid artrit (RA), myasthenia gravis (MG) och MS är exempel på autoimmuna sjukdomar som behöver utredas. Fabrys sjukdom, Addisons sjukdom, glutenintolerans (celiaki), mitokondriell sjukdom och Ehlers-Danlos syndrom bör övervägas. Funktion hos sköldkörtlar och bisköldkörtlar utreds. Halt av järn, ferritin och homocystein mäts.

http://info.me-cfs.se/medicinsk-info/differentialdiagnoser.html

http://www.iacfsme.org/Portals/0/PDF/PrimerFinal3.pdf

http://info.me-cfs.se/Filer/ICC-2011-primer.pdf

Rickettsia helvetica in Ixodes ricinus Ticks in Sweden

Lejonet

Tack så mycket för länkarna :) 

Mayordomo

Du har också en svensk version av kanadakriterierna som du kan använda för att markera vilka symtom du har. Kan vara till hjälp för att läkaren skall få en översikt över din symtombild.

http://info.me-cfs.se/Filer/Kanada_kriterier.pdf

Lejonet

Nu har min läkare på vc skickat en remiss till usö här i Örebro,  så får vi se vad som händer efter det.Tack för hjälpen och länkarna :-)
God fortsättning på julen och gott nytt år :-)

RådlösOchBrödlös

Om du orkar byt läkare bums. Gå från den ena till den andre (om du kan o orkar) tills du finner en som vet vad ME är eller åtminstonde kan googla det. Googla om det finns någon nevrolog som behandlar ME/MS patcienter där du bor. (En del Nevrologer känner ej till ME).
Kräv att få en remiss dit. Eller så kan du kräva att få en Sekond opinion av en annan läkare på vårdcentralen.
Först efter mer än 3 år fick jag det själv.
Och nu efter rätt provtagning har det visat att jag har sänkt immunförsvar. Så jag ska få en remiss till Infektionen på lasarettet. För säkerhets skull, ska jag skicka efter ME vårdpaketet och ta med mig dit.
Jag har varit sängliggande mest hela tiden i 3 år och fyra månader. Gått ner i vikt från 65 till 53 kg. Jag har haft väldigt lågt blodtryck hela tiden.Men inom sjukvården har jag inte träffat någon som vet något om ME. Jag måste äta mer och träna mer är standardrådet. Problemet är att jag inte kan gå och handla utan att bli sängliggande i 3-4 veckor. För det mesta orkar jag inte ens stå upp på golvet.
Så försök att byta läkare innan du blir för handikappad.

Lejonet

Idag har jag vart på sjukhuset och läkaren tyckte att det var rätt klart att jag ha ME  :'( 

Mayordomo

Vad bra att du till slut kom till en läkare som känner till ME. Det är ju på sätt och viss inte direkt positivt att få reda på att man har ME, men på samma gång så du kanske redan med dig att du inte är frisk så det kommer kanske inte som en chock. Istället kan jag tänka mig att det är skönt att äntligen veta vad du har och hur du bäst kan hantera det.

Lejonet

Hej! Jag måste bara fråga en sak.. Jag har under dom två till tre senaste månaderna blivit så konstig som att jag inte har koll på kroppen ordentligt, Jag slår mig hela tiden, tappar saker, har blivit fumlig när jag ska göra pilla saker. Har detta nåt med min ME att göra? Är det nån som känner igen sig?

Mayordomo

Jag tror det är ganska typiskt. När jag har extra mycket brist på energi, är det ingen idé att försöka diska för då är det givet att jag kommer slå sönder något. Det händer att jag går in i väggar. Händerna har svårt att utföra "pillriga" saker.

Lejonet

Ok. Tack för bra svar :-)