• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Hjälp med hur man ska förklara tröttheten/utmattningen

Startat av Saga_1, 2009-06-17, 11:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Saga_1

Hej

Jag behöver låna era hjärnor lite igen. Har just insett hur det är vården ser på det här med när man säger att man inte orkar något, eller inte klarar något eller inte har energi till något.
Ex. om man säger att en dålig dag har jag problem att komma upp ur sängen. Att det mer eller mindre är som att kroppen är förlamad
De tänkte, ahhh, depressiva drag och säger att det inte blir bättre av att inte komma upp. Måste aktivera sig

Ex. jag tar mig i alla fall ut och hämtar posten varje dag, men ibland stypaar jag i soffan när jag kommer in.
De tänker, patienten lider av psykisk utmattning och tror att kroppen en lyder

Ni kanske förstår lite typ vad jag syftar på med mina exempel ovan.
Min fråga till er är nu hur jag ska förklara för dem att det inte handlar om psykisk utmattning, eller trötthet. Hur förklarar jag att det är en del av ME. Hur är det egentligen. Är det de neurologiska som spökar eller hur är det egentligen?!

Måste få dem att fatta att när man e sänkt så är man sänkt och att det inte är något som är självvalt.

Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Anncamilla

Förstår precis vad du menar, hur får man andra att fatta....det är så jobbigt!! Ingen kan förstå denna förlamande orklöshet.....
Jag känner mig så ensam i detta, ingen förstår
Camilla
Fibromyalgi samt ME