• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

hej...ny här!

Startat av eweline-rose, 2009-09-10, 15:20

Föregående ämne - Nästa ämne

eweline-rose

hej eweline-rose här...jag vet inte om detta är rätt forum för mig. jag vet inte om jag har ME. jag har ingen diagnos. jag är bara sjuk och har en massa konstiga symtom som ingen kan förklara(iallafall ingen läkare) jag har varit sjuk i snart 7 år.mina symtom är,utmattningskänsla(ökar vid minsta ansträngning),andningssvårigheter,yrsel,svimningskänsla/svimning,hjärtklappning,ostadighetskänsla i benen,huvudvärk,värk i nacken,bröstet,ryggen,handleder,ont i halsen,feberkänsla,ibland lätt feber,brännande känsla och domningar i kroppen,svettningar ,frossa,sjukdomskänsla,ibland känsla av att gå i dimma,sväljsvårigheter,tål inte värme(vill alltid ha fönstret öppet )har även svårt att tåla ljus,mina ögon värker och känns torra då,

jag ligger mest i sängen och vilar,jag sover mycket ,men när jag har mina sämsta dagar kan jag inte sova alls.jag måste spara på mina krafter hela tiden.ibland kan jag åka ut och handla eller gå till hårfrisörskan,men efter en sådan ansträngning kan jag bli sängliggande i flera dagar med förvärrade symtom,ibland kan en enkel dusch räcka för att jag ska bli sängliggande i flera dagar,jag har bättre och sämre perioder .det kan variera kraftigt från dag till dag.eller bara från timme till timme.från att innan min sjukdom ha klarat allt själv behöver jag nu hjälp med nästa allt,det är svårt för mig,och jag känner mig ensam i min sjukdom,att ingen läkare förstår mig är också svårt.dom har aldrig hört talas om någon med mina symtom säger dom.så jag ligger mycket och läser på nätet och hoppas att hitta flera med liknande symtom.

ja det var lite om mig...

vänliga hälsningar eweline-rose

Skogsrået

Hej Eweline-Rose!

Förutom att jag känner igen mig i alldeles för många av de andra symtomen så tyckte jag det var intressant att höra någon precisera just sväljsvårigheter. Tror inte jag hört det innan. Jag har också problem med det. 

:)  -om det nu är något att le åt eg...?

leffe

Hej

Jag har också problem med sväljsvårigheter sedan många år. Någåt annan symtom som jag har som jag inte set någån anan sans är när jag anstränger mej så jag svettas luktar svetten syra veldigt stark lukt

???

mala

Det är inte lätt att få en diagnos, men å andra sidan vad är en diagnos? Det är bara en notering i en journal om att du lider av vad du redan är inne på att du lider av. Jag tycker att din beskrivning av ditt tillstånd liknar det jag har väldigt mycket. Jag har inte heller fått någon doktor i den reguljära vården att ställa diagnos. Jag kan dessutom lägga till några fler konstiga symptom. Det finns dokument här på siten som heter kanada-dokumenten eller något liknande. Fyll i de diagnoskriterierna så ser du om du tycker att det passar in på dig.

eweline-rose

hej igen

ja, sväljningssvårigheterna är ibland mycket besvärande. om jag har en dålig dag och är mycket utmattad kan jag nästan inte svälja fast föda alls,maten fastnar och jag bara hostar,känns som om jag ska kväva mig, brukar då bara dricka, nyponsoppa och sånt men även det kan vara svårt, får dricka små klunkar och vänta en stund så det verkligen rinner ned.

mvh eweline-rose

Mayordomo

Sjögrens syndrom kan innebära sväljningssvårigheter.

Riksföreningen Sjögrens Syndrom - Vad är Sjögrens Syndrom?
http://www.sjogrensyndrom.se/s_vad.html
CitatTorrhet i näsan och i de övre luftvägarna kan vara mycket besvärande. Nedsatt salivproduktion betyder svårigheter att finfördela och svälja mat och att rengöra munnen efter måltider, ofta förekommande tandproblem samt svampinfektioner.