• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Sömn - Standard Behandling

Startat av affa, 2009-09-27, 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

affa

Ja, jag känner väl till Tryptizol för egen del. Är gammal bekant med en psykiatriker, som till patienter med neurologiska problem och som inte kan sova tillräckligt djupt, har haft mycket god hjälp av en låg dos emellan 10-30mg till natten.
Tryptizolen stärker upp grundsignasubstansen Noradrenalin, som även återverkar på de andra signalsubstanserna positivt som en förstärkning.
Vid svåra Polyneuropatier och Restlesslegs används Tryptizolen i långt högre doser.


När jag fick börja med Tryptizol till natten, så infann sig ett större lugn, både natt och dag och det har varit en stor hjälp, för att kunna uthärda de förfärliga symtomen.

Djupsömnen är ju oerhört viktig för återhämntningen som vi ju vet och särskilt för oss med ME.

DodeN

Var hos nya vårdcentralen precis och träffade läkaren, fick tryptizol utskrivet och ska prova och se om det funkar. Känns kalasbra att få testa i alla fall, läkaren var skeptisk till att jag inte fått mer än alvedon tidigare och sen bara propavan och sådant för sömnen.

Får se vad som händer, skulle vara så skönt om det hjälpte.

affa

DodeN, ja men det tar tid innan Du får betalt i form av bättre sömn. Räkna med några veckor!

Fick Du börja med 10 mg?

DodeN

Ja, jag får ta mellan 10-30mg och prova mig fram. fick 40 tabletter och ska först prova om jag tål dem överhuvudtaget.

Läkaren verkade i alla fall fatta att man måste testa sig fram, att det inte finns någon magisk lösning. Vet inte om han känner till ME, tog inte upp det för vi pratade inte några diagnoser utan mer vad som varit och han ska läsa på i jounralerna som han inte hade gjort innan. Men han tyckte det var konstigt att jag inte fått testa något tidigare.

Men då ska jag prova att äta varje dag under några veckor och se vad som händer och inte ta någon då och då?

Ska prova i morgon natt, för imorgon dag ska jag till tandhygienisten. Vi var iväg och handlade mat för några dagar också så jag slipper gå ut om det blir en massa biverklingar eller konstiga effekter. Har reagerat på enhel del medicin innan.

Mayordomo

#4
Amitriptylin är upptaget i Kanadadokumentet, och därför lägger jag det på denna tavla.

Om man har ME är man ofta överkänslig emot läkemedel. Starta därför gärna med att ta en kvarts tablett av 10 mg första veckan, och sedan en halv tablett varje dag andra veckan, etc. (Det går även att ytterligare minska på ökningstakten genom att ta olika något olika doser varannan dag.) Läkemedlet ger insättnings och utsättningsbesvär och är inget man tar en tablett då och då av. Det tar ett par veckor för att erhålla effekt. Utsättning måste i regel ske långsammare än insättning.

När jag läser Kanadadokumentet blir jag osäker kring ifall det i allmänhet fungerar under längre tid. Det står att det ofta är effektivt för sömn på kort sikt ("in the short term").  

FASS, amitriptyline, Tryptizol®
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631018000034&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Kandadokumentet om sömnbehandling med amitriptyline (Tryptizol®)http://www.mefmaction.net/documents/journal.pdf
CitatAmitriptyline
5-10 mg qhs to start; gradually increase by 10 mg qhs until optimal effect (20-50 mg)

Tricyclic antidepressant. Often effective for sleep in the short term. Warn about possible weight gain. Side effects can be severe even at low dose–especially early morning grogginess and confusion, dry mouth, increased appetite, constipation, urinary retention, blurred vision, palpitations, hypotension. Reassess patient periodically. Side-effects are often dose related andif tolerated, tend to decrease with time. Benefits are usually seen 2-4 weeks after initiation. Do not use in the presence of MAO inhibitors. Tricyclics may enhance the effects of alcohol and other CNS depressants.
Notera: qhs = quaque hora somni = vid läggdags

DodeN

Efter att ha läst lite till om medicinen så ska jag nog börja med en kvarts tablett och sen öka försiktigt, andra preparat har jag fått en massa biverklingar på och stor effekt på små doser. Atarax tex. som sambon kan äta som godis och inte får effekt alls blir jag utslagen på 1/2 tablett. Fick dosera lite som jag ansåg var lämpligt så börja jätteförsiktigt känns vettigt.

Har läst på reumatikerforumet om många som ätit det i flera år för fibromyalgi, effekten att man blir dåsig försvinner efter ett tag enligt dem men djupsömnen fungerar bättre och smärtorna kan minska.

sirkka

Jag har läst här på Forum om Tryptizol och att man kunde få bra hjälp
att sova bättre av detta läkemedel. Jag fick en testdos utskriven
och tog 5 mg. Förvisso sov jag bra den natten, men mådde pyton i
2 dagar därefter. Så nu vill jag aldrig mer ta en sådan pilla.
Men eftersom en del tolererar det väl så vill kanske någon ha min testdos
på 20 tabl - 1 st. Jag skickar den gärna gratis till någon. Om någon finge
glädje av dem så är det ju bättre än att jag slänger dem.
Skriv i så fall på -mina meddelanden.
Jag hoppas att det går an att göra så här.
mvh Sirkka.

DodeN

Nu har jag ätit dem i 3 veckor ungefär, har tagit 2 tabletter några gånger men hållt mig till en tablett 10mg den mesta tiden. De konstiga drömmarna har minskat, hade väldigt många läskiga mardrömmar i början men så var det med en annan medicin jag testade en annan gång.

Smärtorna hjälper det definitivt emot, har mycket mindre ont nu än tidigare när jag ska sova. Men jag blir inte trött av dem som i början och jag sover inte lika bra nu som förut. Har tänkt prova 2 tabletter ett par dagar för att se om det hjälper, mår allmänt sämre nu än för 2 veckor sedan så det kan vara sånt också.

Men för mig var den viktigaste delen att jag inte har lika ont när jag ska sova och det hjälper de emot, dåsigheten var bara en bonus.

Mayordomo

#8
Vad glad jag blir att du hittar något som fungerar positivt!  :)

Glöm inte att Tryptisol (Amitriptylin) har lång halveringstid (>24 h) och att dosen byggs upp under typ en vecka. Utsättning bör ej ske abrupt, utan detta är ett läkemedel som skall sättas ut stegvis och långsamt (annars kan man troligtvis få ångest) om man använt det ett tag.

DodeN

Tackar, ja det känns fantastiskt efter snart 3år med smärta och få höra att "du ska inte ha någon smärtstillande utan sömnmedicin" nu kanske jag kan testa melatonin igen som jag provade för 1.5år sedan men det hjälpte inte för jag vaknade och hade så ont ändå. Blev knasig i skallen dagen efter också, kan ju vara för att jag inte fick sova.

Sambon säger att jag verkar mycket piggare och gladare och det håller jag med om. Ska se till att förnya receptet nu så jag inte står utan, men jag gissar att nya vårdcentralen och min husläkare inte är som andra ställen där jag fått vänta i en månad på receptet på amfetamin och melatonin när jag åt det. De hade inte tid att skriva ut nytt... Men man måste ju ligga lite före ändå.

Har inte märkt någon biverkning mer än mardrömmarna och de konstiga drömmarna som nu börjat lugna ner sig, jag som annars reagerar konstigt på allt. Vågar tom. köra bil dagen efter, dock inte jättetidigt men då är jag ändå så trött ;)


affa

#10
Ja, skönt att höra förbättringarna Doden!
Kasper har även rätt i att halveringstiden är rätt lång, så därför skall man starta lågt och öka gradvis och sedan stanna på den lägsta nivå som fungerar. På samma sätt bör man göra med eventuell nedtrappnig förståss. Detta Noradrenalin är basen till de andra signalsustanserna och ger därför en bättre djupsömn, vilket vi verkligen behöver, när vår hjärna lider av inflammationer. Detta enligt min bekant som är erfaren läkare i psykiatri och hör till kategorin läkare som lyssnar på sina patienter.

Min väninna på  ME forumet har samma erfarenheter av Tryptizol, som hon och även jag kombinerar med en svag insomning zoplicone, till exempel.
Sömnen bör fungera så mycket det bara går för att ha möjlighet att bygga energi i våra stackar mitokondrier.
Sedan jag kombinerade dessa två kan jag inte överhuvudtaget klaga på min sömn-den är bra!

Här får var och en pröva sig fram!

Lore

Vad bra att Tryptizol fungerar för dig :) Vill dock uppmärksamma på att Melatonin (circadin) bara är godkänt för monoterapi ... dvs som ända läkemedel mot sömn. Nu är ju Tryptizol inte en ren sömnmedicin så det kanske kan fungera ihop ändå.
Me/cfs sedan 2006

DodeN

Jo precis... men vad cirkadin är för och hur verkligheten ser ut är 2 skilda saker tyvärr. Den är ju egentligen bara för äldre patienter som tar det under en kortare tid, ca 3 veckor.

Jag skulle vilja testa rent melatonin istället, får väl se om psykläkaren kan tänka sig att skriva en ansökan om det senare. Har man ADHD och/eller Aspergers syndrom så är det vanligt att egenproduktionen av melatonin är störd, så då kanske det kan funka i kombination med något annat.

Håller på att båka en massa med bolaget som säljer circadin i sverige om att de ska söka så medicinen hamnar under högkostnadsskyddet. Idag så är ju vanligt melatonin där men inte depåvarianten som är det man kan få utan licens. En väldig soppa det där som med allt annat.

Lore

Låter vettigt det du skriver. Vad bra att du sätter press på läkemedelsbolaget! :)
Me/cfs sedan 2006