• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Sjukvårdspolitik

Startat av silversessan, 2008-11-25, 22:31

Föregående ämne - Nästa ämne

silversessan

Hur ska sjukvården styras?

Själv anser jag att verksamheten kan bedrivas privat där pengarna följer oss som patienter/kunder o vi ges valfrihet precis som med skolpeng. Men alltså offentlig allmän finansiering.

CitatFel finansiella flöden
Alla med någon insikt i landstingens värld måste rimligtvis inse att landstingens roll som i stort sett ensam finansiär och utförare av sjukvården är tokig.
Sjukvården borde betalas av sjukförsäkringen. Patienten borde avgöra vem som vårdar och därmed får betalt.
Det är ju alldeles självklart.
Men får inte pratas om.
Anmäl inläggetSvara på inläggetLandstingsrevisor , 2008-11-25 08:49

Goda erfarenheter???
Senast det olyckades sig i Stockholm och Fp,Kd och M "regerade" såldes Stockholms energi, ett välskött kommunalt bolag, ut till Fortum med ungefär samma motivering. Sten Nordin sålde till finska Fortum. Resultat? Dyr el, dålig service ingen möjlighet att påverka, svinrika finska ägare som nog fortfarande undrar hur galen en svensk politiker kan bli!
Anmäl inläggetSvara på inläggetLeo , 2008-11-25 13:30

Re: Landstingsrevisor, 2008-11-25 08:49
Om nu dessa borgerliga politiker var för mångfald kanske de kunde tänka sig att landstingen hade konkurens. Av patienterna själva och deras sjukförsäkring.
Istället får vi floskler om att privatisera Danderyds sjukhus. Vad hjälper det när landstingen inte har en fungerande kvalitetsövervakning ? Och talet om "patientmakt " klingar så falskt. Ingen lyssnar på alla de som kommer ikläm i den kravlösa sjukvården. Sist av alla landstinget med deras bluff-patientnämnden.
Anmäl inläggetSvara på inläggetGustav E , 2008-11-25 15:06

FARLIG VÄG
Privat vård kan minska kostnaden JA, dom kollar om pat har anhöriga, och om hälsan är mycket dålig så ges ingen vård, direkt till bårhuset ja det kärnar man pengar på, landstinget slipper betala för gamla och sjuka, privata läkare kan sen stoppa en del av vinsten i fickan.

Privat vård tjänar inget på att ge vård, men att inte ge vård ÄR LÖNSAMT.

Att läkare idag får betalt för varige pat som är listad är farligt, om det finns giriga läkare.

Ge upp
Att handla upp olika uppdrag i konkurens är nog bland det svåraste man kan ge sig in på. Att göra ett förfrågningsunderlag som beskriver kvaliten på den vård eller städning man önskar,är stort sett ogörligt.
Billigast får uppdraget, och sen blir det som vanligt. "Om vi låtsas arbeta, så låtsas ni ge oss betalt"
Anmäl inläggetSvara på inläggetRaas , 2008-11-25 15:38
äggetDEMOKRATI , 2008-11-25 15:14

Patientfokuserad vård
Inom alla yrkesgrupper finns det mer eller mindre dugliga utövare. Att gynna de goda och sålla bort de olämpliga är det mest grundläggande i alla verksamheter. Men inte i landstingens skeva värld. Här gäller enbart mer pengar och höj skatten. Ett helt nytt system för kvalitetsövervakning med patienterna i fokus måste utarbetas. Patienternas klagomål måste registreras och följas upp.Den personal som upprepat missköter sig måste erfara detta i lönekuveret. Så skall även de goda gynnas.
Anmäl inläggetSvara på inläggetGustav E , 2008-11-25 15:51

Re: TMM, 2008-11-25 16:35
Ar det mojligt att det finns korruption inbakad i upphandlingen!

Att lanstingen skulle ha sarskilt dalig personal tvivlar jag pa!

Ledarskapet i Sverige ar allmant mycket daligt fran den politiska till den kommersiella makten!

Ett land har dom ledarna dom fortjanar!
Anmäl inläggetSvara på inläggetDr No! , 2008-11-25 16:44

Utmärkt idé att privatisera
Danderyd är ett välskött sjukhus och fungerar redan idag som ett helt fristående bolag. De som tror att dagens ägare inte vill ha vinst vet inte vad de talar om. (Dagens ägare är SLL). Och återförs den vinsten till andra vårdinsatser inom SLL? Knappast. Den vinsten återinvesteras i en ständigt växande mängd byråkrater.

Re: TMM, 2008-11-25 16:45
Jag kan bara konstatera att du inte vet om att Jack Bovender har varit i Sverige pa uppdrag av svenska regeringen och utarbetat ett system for privatiserngen av sjukvarden!

Detta vet jag personligen!

http://www.hcahealthcare.com/CustomPage.asp?guidCustomContentID=%7B53894861-2438-4AA5-85B1-1F606D545BCF%7D

http://www.forbes.com/lists/2006/12/AKWH.html

Tyvarr sa har du fel!
Anmäl inläggetSvara på inläggetDr No! , 2008-11-25 17:26
Kommentera den här artikeln

Med 100%
sannolikhet sa vet dessa tva FP mycket val vem Jack Bovender ar svensson skall inte fa veta vad som foregatt privatiseringsplanerna!

Utan i smyg sakta men sakert infora denna privatisering med enorma vinster i sikte pa svenssons bekostnad!
Anmäl inläggetSvara på inläggetDr No! , 2008-11-25 19:21

Börjak likna gamla tider
Då de som betalade minst för föräldralösa barn fick dem. Likadant med vården -de som kan spara mest får uppdraget.

Sedan kan vinsterna börja tas hem, som i Caremas fall till ett engelskt bolag som huvudägare till Carema. De har till och med som bekant en en "Lord" i styrelsen.

Som allt annat som hållit på länge har Landstinget blivit stelt och nepotismen flödar. Det skall vara förändring, men att föra svenska skattebetalares pengar utomlands för effektivisering är ingen bra lösning.
Anmäl inläggetSvara på inläggetOpportunist , 2008-11-25 21:18

Citat

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2093529.svd#articlecomments 

En bra bloggare om detta:

http://www.groveda.com/?p=486#comment-1749

silversessan

Suck! Nu blev det fel med minsa citat tecken men jag lär mig till nästa gång...

Citerar kommentarer från SVD:
----------------------------------------------

Förbättra kvaliteten på chefer, administration och
ekonomistyrning/revision. Det slösas något fenomenalt när det gäller våra skattemedel.
Jag har arbetat nästan 30 år i SLL och anser att de stora bristerna är avsaknad av professionella chefer, professionell administration och asocial hantering av våra skattemedel. Det är skamligt! Asocialt! Kriminellt!

Det behövs sannolikt ytterligare ekonomiska tillskott, men se till att få ordning på den budget vi redan har!
Det finns inget som talar för att andra landsting sköter sig bättre.
Anmäl inläggetSvara på inläggetStina , 2008-11-25 11:37

Re: Stina, 2008-11-25 11:37
Den offentliga sektorn har mycket stora managementproblem, och inkompetensen är i detta avseende utbredd. Chefer, ledning och administration är sällan resultat- och målorienterade, och är ofta paniskt rädda för att delegera, med resultatet att verksamheten blir lidande.
Anmäl inläggetSvara på inläggetprofessor , 2008-11-25 11:44

90-talskrisen ?
I Stockholm är krisen inom vården konstant sedan decennier tillbaka. Fusk, oduglighet och korruption inom landstinget har urholkat vårdkvaliteten. Vänstern avskyr ansvar. Kraven på läkare och sjukvård är därför nästan obefintliga. 20% av vårdkostnaderna går åt till felbehandlingar. Mångdubbelt flera får ingen vård alls. Patientnämnden är en bluff. Läkare som fuskar och struntar i patienter utan påföljd. Bluffbehandligar enbart för att plocka landstinget på pengar !Sosselösning - Höj skatten !
Anmäl inläggetSvara på inläggetGustav E , 2008-11-25 14:18

Re: Leo, 2008-11-25 13:34
Leo har rätt ! Vi måste få en ny typ av ledare. Som drivs av patos,kompetens och som respekterar lagar.
Idag är det pengar, maktbegär och intriger som står högst på agendan. Att de är till för att tjäna befolkningens liv och hälsa verkar inte ingå i deras tankevärld. Det är stötande att höra deras självberöm om att de åstadkommet "Världens bästa vård".
Artikelförfattarna drar sig inte för att hävda landstingen som födkrok för de anställda. Det är just det landstingen är för dem.
Anmäl inläggetSvara på inläggetGustav E , 2008-11-25 14:39

Re: Leo, 2008-11-25 13:34
Leo har rätt ! Vi måste få en ny typ av ledare. Som drivs av patos,kompetens och som respekterar lagar.
Idag är det pengar, maktbegär och intriger som står högst på agendan. Att de är till för att tjäna befolkningens liv och hälsa verkar inte ingå i deras tankevärld. Det är stötande att höra deras självberöm om att de åstadkommet "Världens bästa vård".
Artikelförfattarna drar sig inte för att hävda landstingen som födkrok för de anställda. Det är just det landstingen är för dem.
Anmäl inläggetSvara på inläggetGustav E , 2008-11-25 14:39

-------------------------- slut citat

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2093527.svd#articlecomments

silversessan

Nu blev det fel med citattecken ovan  men jag lär mig:

Läs denna artikel och kommentarer...

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2093527.svd#tw_link_widget

silversessan

Varför kan vi inte få småföretagarapotekare som vi hade fram till 70-talet?

Otroligt konstig politik att skapa storföretagstruktur för utländskt kapital istället...

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2176677.svd

silversessan

Snällt mot alla gamla som jobbat ihop vår välfärd?  NOT!!!

"rent-seeking" enligtnationalekonomisk terminologi inom den statliga planekonomin. Herriegud!  Betalar vi för detta lurendrejeri? Låt pensionärerna och anhöriga väjla boende så kommer även god matingå!!!!   Sverige -den sista sovjetstaten....

CitatStig Malm (S), tidigare LO-ordförande och nu vice ordförande i omsorgsnämnden i Solna, var en av de första som uppmärksammades på fusket och bluffen mot pensionärerna. Efter en granskning på omsorgsförvaltningen kunde man se att entreprenörerna ofta övertalade läkare från både landstinget och privata uthyrningsföretag att skriva ut recept på förbrukningsartiklarna. På det viset fick de äldre betala när de löste ut sina recept om de inte uppnått sitt högkostnadsskydd förstås. Då rullades kostnaden över på staten i stället.

– Det handlar inte om några jättesummor, kanske om några hundralappar om året men det har betydelse för en fattigpensionär. Naturligtvis är det ett smart sätt för de privata entreprenörerna att slippa undan kostnader för de här artiklarna samtidigt som de redan fått betalt för det av kommunen. Man ville sko sig på de äldre genom att sätta tryck på läkarna som inte visste att det var olagligt. Men nu har vi kontaktat entreprenörerna och påmint läkarna om vad som gäller och vad vi vet har missbruket minskat, säger Stig Malm.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2441933.svd

affa

Strukturerna är väldigt cementerade i vården och mycket svåra att rubba. Det största problemet är de bindningar, som föremommer emellan landstingen, socialstyrelsen, läkemedelsverket och läkemedelsföretagen.

Ungefär samma bindningar kan vi se emellan livsmedelsverket och livsmedelsindustrin. Precis som livsmedelsindustrin påverkar livsmedelsverket, så påverkar läkemedelsindustrin socialstyrelsen,läkemedelsverket och landstingspolitiken! Det vill säga att industrin i båda fallen styr "produkterna"-kvalittén!

Dessa statliga verk, betalas genom skattepengar, men indirekt betalar vi medborgare industrierna inom läkemedel och livsmedel.
Politikerna är måna om att industrin går runt, men tänker inte på patienten och konsumenten i första hand! Den här bindningen är förståss mycket osund och svår att komma åt.

Har läst Kaspers öppna brev till Landstinget i Örebro. Det är så bra formulerat och agerat, men det verkar som ÖLL, bara fortsätter att sticka huvudet i sanden!
Har Du fått några privata svar på Dina öppna brev?

Jag gjorde ett försök att stödja, för jag tyckte, att man måste passa på!
Debatten i Nerikes Allehanda initierad av Kasper http://www.na.se/debatt/inlaggen.asp?id=216454

affa

EU-valet har betydelse för vår möjlighet att välja vår hälsa!

Lissabonfördraget är en grundlag, som kommer att överlåta 100% av makten till EU.

Fördraget är mycket detaljerat och för vår hälsas del, så är treaty den delen av Lissabonfördraget ett övergrepp emot alla EU medborgare, som varit vana att kunna stärka upp oss med vitaminer, mineraler och alla andra ifrån ME forskare rekommenderade tillskott, som åtminstone kan ge någon lindring i vårt eländiga tillstånd.

Om Lissabonfördraget nu blir verklighet när det sista landet Irrland tvingas att med lock och pock rösta ja till fördraget, som ju är en grundlag och sedan mycket svår att påverka, så kommer detaljerade restriktioner att införas.
Bara mycket svaga doser av näringstillskott, som inte alls har någon terapeutisk effekt kommer att tillåtas.

Läkare kommer Då att få möjlighet att skriva ut dessa mera verksamma tillskott och dessa läkare, har en mycket liten insikt och heller ingen näringsterapeutisk utbildning, så vad gör vi.

Jag har skrivit på åtskilliga namninsaninsamlingar för att protestera emot att vi människor inte får ha kvar vår frihet att bestämma över vår egen hälsa.

EU, har blivit en tummelplats för lobbyister, läkemedelsindustri och livsmedelsindustri, som tjänar på att vi medborgare inte kan förebygga eller inverka positivt på vår hälsa eftersom vi då blir alltmera beroende av deras farmaka.

Nu har jag kommit fram till och det är förståss bara mina egna funderingar, men jag tror det finns fortfarande en sista chans att begrava Lissabonfördraget.

Rikstag och regering, röstade ja, till Lissabonfördraget, för bara några månader sedan, under största möjliga tystnad och så gott som helt utan debatt.

Därför spelar det ingen roll om vi röstar vänster, höger eller mittemellan eftersom de redan har röstat bakom vår rygg och nu bara diskuterar petitesser i de pågående debatterna för att göra sken av att vi forfarande har något att säga till om.

Om man däremot röstar på några nystartade partier, som ser en sista chans att få bort Lissabonfördraget, så finns en chans.

Missnöjet med IPRED-lagen och risken för flera internetbegränsningar skapade Piratpartiet, som också vill få bort den planerade och detaljerade grundlagen.

Vi har Libertas, som utgår ifrån Irlands motståndsrörelse och som nu startat upp i de flesta EU-länder
och har nu även startat, i sista minuten en svensk motståndsrörelse.

Libertas har redan 1 miljon underskrifter ifrån överkörda och missnöjda EU-medborgare.
Sedan finns det några partier till, men jag ber Er att själva tänka till inför EU-valet.

De etablerade partierna är nu rädda dels för ett passivt val, men ännu värre för att de väljare som insett, vilken katastrof det kan bli för denna detaljstyrning och vad dessa lobbyister kan fortsättningsvis kan ställa till med ,att de väljer ett alternativt EU-parti, mot Lissabonfördraget.

Nu känner jag hopp och tänker rösta i alla fall!

HotRag

Du tror att om man röstar på piratpartiet så kan man mota Lissabonfördraget?
*fattar trögt när det gäller sådant*

Jag har tänkt rösta blankt, eller på något som piratpartiet.

affa

När det gäller EU-valet, så har jag gjort ett inlägg i läsarnas fria tidning och några lokaltidningar angående EU,s grundlag som nu kallas Lissabonfördraget, som skall underlätta för parlamentarikerna när beslut skall tas i olika frågor.
Det finns dock negativa delar av fördraget, speciellt det så kallade Treaty, som är så detaljerat och styrt att vi medborgare kan få stora personliga inskränkningar i våra möjligheter att förebygga och underhålla vår hälsa.
http://www.lasarnasfria.nu/Artikel/9084

silversessan

Jag delar helt din uppfattning och kommer nog rösta c eller pp för att de stödjer naturrätten o människorätten typ istället för upphovsrätten och patentidustrin (vilket typ är samma sak). Har börjat odla sallad själv i fönstret - jag tror den typ är nyttigare än allt! Ska de förbjuda c-vitamin i maten eller? DET ÄR JU FAN KRIMINELLT . Vi ska alla tvingas o bli sjuka liksom o dö för kemiindustrin. Välskriven artikel. Jag prenumererar på Fria Tidningen som jag tror är utmärkt att använda till detta. Treaty ?? Jag trodde det hette Codex Alimentarus eller nåt sånt?!..  Det kommer ju typ uppstå svarthandel på preparat ändå. Ska de haffa vitaminlangare som knarkare eller?

Mayordomo

EU tror jag inte kommer göra det svårare för oss i Sverige vad gäller preparat. Sverige är troligtvis det mest kontrollerade landet i Europa. Varför skulle då övriga Europeiska länder välja att bli lika kontrollerande som Läkemedelsverket i Sverige? Här får man inte köpa mariatistel eller bromelain utan för Europa för det stoppas i tullen för läkemedelsverket inte tillåter privatimport av dessa. Det löjliga i det hela är att mariatistel säljes som kosttillskott i hälsokostaffärerna i Sverige. Läkemedelsverket liksom lägger ner energi på saker som inte hänger ihop.

Bromelain finns inte att få tag i Sverige, så där är man kontrollerad av läkemedelsverket genom att man inte får importera det.

Läkemedelseverket begär att man gör en förfrågan inför varje köp utomlands kring ifall naturpreparatet är klassificerat såsom läkemedel, men de vägrar att lägga upp resultatet på sin sajt så att alla kan ta del av besluten. Det bästa och enklaste och mest rättssäkra, vore ju att ha vad som gäller vid varje tillfälle liggandes på deras sajt. Nu försvårar de handel med naturprodukter från USA, där de ofta är mycket billigare än i Europa. De inkräktar dessutom på den personliga integriteten genom att man måste höra av sig till dem varje gång, så de i princip håller koll på vilka personer som köper vad.

Här i Sverige går det att få tag i t.ex. silymarin (mariatistel) och curcumin (gurkörtsextrakt), men då löst i alkohol. Jag har provat dessa, men jag blir dålig av det på grund av alkoholen. Jag tolererar inte ens 1 ml alkohol. Ett annat problem är att naturapoteken i Sverige inte har "rena" produkter. Om man är ute efter en specifik substans går det ej att få tag i, utan att den är ingår i ett preprat som består av en blandning av substanser, vilket blir problematiskt för en ME-drabbad som är intolerant emot 98% av alla preparat.

Men åter till det där med EU. Inte kan jag tro att det blir mer kontrollerat än det är nu i Sverige än inom EU. Tyskarna värderar naturmedicin högt. Engelsmännen är vana med frihandel. Fransmännen, Spanjorerna och Italienarna är vana med att kuna köpa antibiotika receptfritt. Skall representanter för dessa länder, hålla en hårdare linje än vad deras medborgare är vana vid?

Mayordomo

CitatHej Läkemedelsverket!

Det skulle vara en stor hjälp för både Läkemedelsverket och medborgarna ifall läkemedelsverket lade upp en lista på sin sajt med:
- Vilka preparat som INTE klassificeras som läkemedel
- Vilka preparat som klassificeras som läkemedel och ifall de är godkända eller förbjudna för privat import.

Detta skulle ha en rad fördelar:
- Det skulle göra att medborgarna inte behöver skicka förfrågningar kring produkter som redan är klassificerade.
- Tulltjänstemännen kan enkelt kontrollera vad som gäller kring olika preparat.
- Medborgarna kan ej lura tulltjänstemännen med "fejkade" mejl från läkemedelsverket, eftersom de kan kontrollera vad som gäller på läkmedelsverkets officiella hemsida.
- Läkemedelsverket får en lägre arbetsbörda eftersom folk kan få information om redan kategoriserade preparat från hemsidan.
- Läkemdelsverket har en lista där de samlat sina bedömningar och det gör det lättare för tjänstemännen att snabbt hitta information och ge samma bedömning i varje fall.
- Det ligger i linje med myndigheters skyldighet att vara öppna och transparanta.
- Det skulle vara ett effektivt och serviceinriktat myndighetsutövande.

/Kasper

CitatHej!

Dessvärre är det inte lämpligt att ha listor på klassificerade produkter av nedanstående skäl:

Klassificering av produkter är inget beslut utan ett yttrande som är baserat på den information som för närvarande finns tillgänglig. Om ny information framkommer kan myndighetens ställningstagande ändras. Produkter med olika innehåll kan säljas under samma namn från olika företag. En produkt med ett visst innehåll kan marknadsföras på olika sätt av olika företag. Innehålelt kan ändras och marknadsföringen kan ändras.

Viss vägledning finns här:

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2008/Traningstillskott-kan-vara-forbjudna-att-fora-in-i-Sverige/

http://www.lakemedelsverket.se/overgripande/Lagar--regler/Vagledningar/Vilken-lagstiftning-galler-for-min-produkt/Vanliga-fragor-och-svar-om-produkters-klassificering/

Med vänlig hälsning

Mari Rosvall
Apotekare/Utredare
Inspektionsenheten

Box 26, 751 03 Uppsala
Besöksadress: Dag Hammarskjöldsväg 42
Telefon: 018 - 17 47 07, växel: 018 - 17 46 00
Fax: 018 - 54 85 66
www.lakemedelsverket.se

Kommentarer:

"Produkter med olika innehåll kan säljas under samma namn från olika företag.": Det är väl ändå normalt att man anger både producent (företag) och produktnamn, så det argumentet faller.

"En produkt med ett visst innehåll kan marknadsföras på olika sätt av olika företag. Innehålelt kan ändras och marknadsföringen kan ändras.": Ja, men här tycker jag man går för långt, för det blir ju för mycket ifall Läkemedelsverket skall ta på sig uppgiften att kontrollera marknadsföringen i hela världen. Att de kontrollerar vad som står på själva burken och vad producenten uppger, är redan det ett stort påtaget ansvar, men att de dessutom skall kontrollera vad försäljaren uppger blir ju ett jättearbete med tanke på hur många olika försäljare som finns och att deras information kan variera över tiden.

Någonstans tycker man att vi som köper preprat från utlandet bör vara medvetna om att det inte är i Sverige vi handlar produkter från. Det vill säga att reglerna i det land där man utför sitt iköp som gäller. Om man köper en produkt producerad i USA, antar man att det är USAs regler för produktion som gäller. Inte kan vi begära att Läkemedelsverket skall kunna kontrollera alla produkters kvalité i hela världen.

Mayordomo

Jag köpte Quercetin/Bromelain och Mariatistel (Silymarin, Milk Thistle) från USA, men det blev stoppat i tullen och gick till förbränning. Tullen kunde inte vara behjälpliga att öppna paketet för att ta ut det som var förbjudet att importera, så curcuminpreparaten som också var med fick kasseras de också. Det blev en hel del pengar som gick upp i rök.

Vilka av nedanstående produkter är klassificerade som läkemedel?

Jag tror de är klassificerade som food supplement (kosttillskott) i USA.

/Leo

Milk thistle=mariatistel
turmeric=gurkmeja

MILK THISTLE COMPLEX,
#PH28,  60 medium capsules, $8.49
Silymarin 112 mg (from 140 mg Milk Thistle seed extract)
https://www.prohealth.com/shop/product.cfm/Product__Code/PH28

CURCUMIN 95 (TURMERIC) BY JARROW FORMULAS,
#N0205  500 mg, 60 medium capsules, $11.49
https://www.prohealth.com//shop/product.cfm/product__code/N0205

QUERCETIN / BROMELAIN COMPLEX
#PH25  100 large tablets, $15.49
Quercetin dihydrate (Dimorphandra mollis)(seeds) 1,000 mg
Bromelain (from pineapple) (2,000 GDU per gram) 300 mg
https://www.prohealth.com/shop/product.cfm/Product__Code/PH25

Citat från: LäkemedelsverketHej!

Angående förfrågan om klassificering av tre produkter kan Läkemedelsverket ge följande svar.

MILK THISTLE COMPLEX klassificeras som läkemedel eftersom mariatistel är en välkänd medicinalväxt. Läkemedelsverket känner inte till någon livsmedelsanvändning för denna växt. Produkten klassificeras som läkemedel utifrån innehåll.

CURCUMIN 95 klassificeras i dagsläget inte som läkemedel.

QUERCETIN / BROMELAIN COMPLEX klassificeras som läkemedel eftersom produkten marknadsförs med påståenden om att verka som en antihistamin och vara till hjälp under pollensäsongen. Detta betraktas som medicinska påståenden och produkten klassificeras som läkemedel utifrån marknadsföringen.

På Läkemedelsverkets vägnar

Med vänlig hälsning

Mari Rosvall
Apotekare/Utredare
Inspektionsenheten

1. Begäran om omprövning om beslut kring
    Pro Health  QUERCETIN / BROMELAIN COMPLEX #PH25 

Jag anser att man skall utgå från vad som står på produktens etikett och inte vad som står på internetsajten. På etiketten (label info)
https://www.prohealth.com/shop/product.cfm/product__code/PH25/tab/Label#title

Citat: "Naturally ease the symptoms of allergic reaction.*"

Citat "*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease."

Det är tydligt att den effekt som påstås finnas på etiketten (naturligt lätta på allergiska symtom) inte är något som FDS har utvärderat, vilket gör att det är tydligt att informationen kan vara behäftad med felaktigheter eller vara missledande.

2. Begäran om omprövning om beslut kring
    Pro Health MILK THISTLE COMPLEX #PH28

https://www.prohealth.com/shop/product.cfm/product__code/PH28/tab/Label#title

Mariatistel säljes i svenska butiker för naturprodukter. Hur skall det då kunna vara klassificerat som läkemedel? Samma regler för privatimporterade produkter som produkter som säljes i svenska butiker bör gälla.

/Kasper

Citat från: LäkemedelsverketHej!

Det inte bara varans objektiva egenskaper som klassificerar den som läkemedel utan även säljarens avsikt med den utbjudna varan kan vara avgörande. Läkemedelsbegreppet innefattar alltså bl.a. alla produkter som inte har någon visad effekt men som av säljaren påstås ha en sådan.

Klassificeringen är nationell vilket gör att det kan skilja sig åt i olika länder.

Samma regler gäller för de produkter som säljs i svenska butiker. Tyvärr förekommer det att produkter säljs som livsmedel trots att de klassificeras som läkemedel. Läkemedelsverket arbetar för att motverka detta och handlägger ett antal s.k. olaga-ärenden per år. Dessvärre har Läkemedelsverket inte möjlighet att kontrollera allt som sker, speciellt inte på internet.

Läkemedelsverket vidhåller sitt yttrande om att QUERCETIN/BROMELAIN COMPLEX #PH25 och MILK THISTLE COMPLEX klassificeras som läkemedel.

På Läkemedelsverket vägnar

Med vänlig hälsning

Mari Rosvall
Apotekare/Utredare
Inspektionsenheten

Kommentar:

"Det inte bara varans objektiva egenskaper som klassificerar den som läkemedel utan även säljarens avsikt med den utbjudna varan kan vara avgörande. ": Hmm, detta låter lite som Kafkas "Der Process". Att något så luddigt och subjektivt som "säljarens avsikt" skall vägas in i bedömningen gör ju bedömningen hopplöst subjektiv.

silversessan

Du borde skicka det vidare till konkurrensverket eftersom det faktiskt är olagligt att stoppa paralellimport vad jag vet, Man får inte skydda egna marknader på det sättet .

Nu till praktig skandal...

CitatDetta bör utredas in i minsta detalj. Bankkonton och penningflöden måste kollas upp noga, jävssituationer, bjudresor, alla slags kontakter mellan Sodexo och tjänstemännen, hur politikerna egentligen agerat och så vidare. Kontakta gärna FBI och be om råd. Dom har utrett maffiamuthärvor i många år nu.

Åklagarmyndigheterna och polisen borde ha resurser till det. I värsta fall får dom väl lägga någon utredning av någon 13-årig fildelares förehavanden åt sidan ett tag.

Men till att börja med - avskeda samtliga tjänstemän som varit inblandade i vad jag skulle vilja kalla en osannolikt vidrig härva av oegentligheter med maffiaanstrykning.

Politikerna har låtit detta ske och bör också avgå snarast. Än så länge kan man ju utgå från att de förts bakom ljuset av tjänstemännen, men en vidare utredning kommer säkert att korrigera det antagandet något, mycket eller enormt mycket.

http://bewareoffools.blogspot.com/2009/05/varfor-ar-folk-sa-radda.html

Jag talar om dårarna i landstinget som agerar fullständigt ansvarslöst och inte ens informerar de demokratiskt förtroendevalda utan låter tjänstemän sköta allt. Vem fan skrev under... frågetecken. Är ett sådfant avtal verkligen juridiskt bindande om inte hela utskottet godkänt och därmed ingått avtal å landstingets vägnar såsom fullmäktige hade delegerat. Vad ska vi annars med politiker till... eller är de bara korkade...

Suck!  Du gamla du fria....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2903557.svd

CitatVarför lät du inte utskottet sköta upphandlingen som fullmäktige bestämt i just detta fall?

– Jag upplever att när vi hade tagit beslutet i fullmäktige så fick jag information från ansvariga tjänstemän att det här var på rull. Att man hade påbörjat arbetet med själva upphandlingen och jag upplever att jag måste ha tillit till mina tjänstemän

läs detta!

CitatDet finns en dam som heter Maria Wallhager. Och en herre som heter Barak Obama. Damens existens var jag totalt okunnig om. Ända tills för ett par dagar sedan. Hon har varit en doldis för mig. En doldis i miljardklassen.

Nu vet jag dock vem fru Wallhager är. Det är hon som inte har gjort något fel. Hon är landstingsråd. Det i sig kan tyckas vara fel men bortsett från det. Fru Wallhager har handlat mat för si så där en miljard kronor. Politikerna är rasande. De fick inget veta. Politiker! Det är de som sitter i styrenheten, vad den nu heter på Landstingiska. Jag kan satsa en femma på att de arvoderas också. För den uppgift politiker tycks ha. Att inte veta något när det gäller. Ni minns väl Wanja?

Det hela har lett till att maten tillagas centralt. Proppas med E-ämnen. Skeppas runt till de olika sjukhusen. Och mikras fram till behaglig temperatur. Varsågod och njut! Om denna hantering bidrar till att patienterna tillfrisknar är något osäkert. Och politikerna visste inget om det hela. Inte förrän det skrevs om det i pressen.

http://noshorning.bloggproffs.se/2009/05/16/barak-omaria/

Baggis

Citat från: Kasper skrivet 2009-05-18, 14:11

Kommentar:

"Det inte bara varans objektiva egenskaper som klassificerar den som läkemedel utan även säljarens avsikt med den utbjudna varan kan vara avgörande. ": Hmm, detta låter lite som Kafkas "Der Process". Att något så luddigt och subjektivt som "säljarens avsikt" skall vägas in i bedömningen gör ju bedömningen hopplöst subjektiv.
Ja, det är dessa och andra exempel som gör en mörkrädd! De menas vara styrda av "vetenskap"(läs: objektivitet) fast det är precis tvärtom, dvs de fattar beslut på horribla subjektiva grunder under vetenskaplig täckmantel!

affa

CitatKommentar:

Ja, det är dessa och andra exempel som gör en mörkrädd! De menas vara styrda av "vetenskap"(läs: objektivitet) fast det är precis tvärtom, dvs de fattar beslut på horribla subjektiva grunder under vetenskaplig täckmantel!

Ja, detta är problemet att myndigheter, våra statliga verk som vi betalar med vår skatt kan få ha sådana odemokratiska och egennyttiga strukturer.

Hänvisar till de föregående nedan skrivna citaten och även svaren ifrån livsmedelsVERKET, hur man vrider sig vid detaljerade frågor, som Du Kasper ställde till dem.

Du frågad om det kan bli värre än i Sverige. Ja det är en tänkvärd fråga, men vi har ändå till nu fått en hygglig tillgång på mineraler och vitaminer i doser som tills nu har varit terapeutiska, men där kommer nog en stor förändring.
Vad gäller alternativmedel som till exempel Bromelanin, så köper jag det medlet ifrån Helhetshälsa, eftersom jag är terapeut.
Om de medel som klassas som läkemedel till och med tas in i fass och måste förskrivas av läkare, för att man anser sig behöva dem, då sitter vi där känns det som och då kommer vi att få en kännbar effekt av den gemensamma grundlagen, som jag hatar så oändligt.

Dessa nya strukturer, ser jag som de största riskerna för oss som är krassliga.
Har hört, men kan inte belägga för tillfället detta, att EU och USA,s läkemedelsindustri, har bestämt sig för innehållsförteckningar eller gränsdragningar som ett smart drag för att blockera den fria rörligheten av alternativmedicin och tillskott. Tyvärr hittar jag inte den länken som jag hade behov för just nu!

I alla fall är jag oerhört oroad av Lissabonfördraget och det känns som vi nu har den sista chansen att få det omförhandlat vad i synnerhet gäller treaty, men även subsidaritetsprinsipen och makten tillbaka till Europas länder.
När det gäller att hantera inställningar för citat och dylikt, så ser ni att jag inte kan hanter dem särskilt väl.

Mayordomo

Quercetin var det som verkar vara omöjligt att få tag i Sverige i ren form, dvs inte uppblandad med andra aktiva substanser.

Notera: Det var Läkemedelsverket jag fick svar av. Inte livsmedelsverket. Citatet fixade jag.

affa

Tack Kasper, ja det förståss, jag menade förståss läkemedelsverket, men ibland går jag igång på ilska och då kan det bli lite för hastigt skrivet!   >:(

Mayordomo

Vad jag förstått är det inte nya lagar som gjär att Läkemedelsverkt nu har börjat att vara hårda/restriktiva på privatimport av naturpreparat, utan att de baserar sig på gamla lagar, men har nu börjat tillämpa dem aktivt och restriktivt. Tydligen har många blivit tagna på sängen, då de i många år kunnat beställa hem naturpreparat, men helt plötsligt fastnar de på Arlanda hos logistikföretagen som har ansvaret att tillämpa Läkemedelverkets regler genom att kolla alla paket.

silversessan

Vi är faktiskt med i WTO o har skrivit på frihandelsavtal. Så svensk  myndighet får inte i princip begränsa import från annat land. Narkotiska substanser är förstrås speciellt. Men det som säljs fritt i Sverige måste ju i princip kunna importeras från annat land.  Vi har ju inhemsk konkurrens för naturpreparat.