• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Feber och hunger med me?

Startat av baa, 2010-03-07, 21:54

Föregående ämne - Nästa ämne

baa

Hej, ett symtom på me är feberkänslor, är det bara en känsla av feber eller betyder det att kroppstemperaturen är förhöjd?
Kan me göra att en person blir kroniskt hungrig eller helt tappar hungerskänslorna?
/Baa

Negawatt

Hej, för mig har det varit både och på båda dina frågor.

Både en känsla av feber utan feber och också en kroppstemeraturstegring till 38 grader.  Under flera år hade jag konstant förhöjt, som gick över i perioder och sedan förhöjt endast vid ansträngning. Det har lugnat ner sig temperaturmässigt för mig. Nu har jag mest känsla av feber utan feber, liksom jag hade i inledningsskede av min ME.

För mig har det varit så att jag under många år inte kunde äta och var för utmattad för att känna hunger. Kroppen klarade inte av att smälta (för stor ansträngning) maten.   Jag har också upplevt att jag ätit för att få energi fastän jag egentligen inte varit hungrig.  Begäret efter energi/kolhydrater har varit stort på grund av tröttheten. Kroppen behöver näring och får den det inte så finns ett begär, typ kronisk hunger.  Då är näringsdrycker från apoteket utmärkta att ta för att tillgodose näringsbehovet tills man återigen kan äta heltäckande.

baa

Citat från: Negawatt skrivet 2010-03-08, 13:02
och också en kroppstemeraturstegring till 38 grader.
Studsat mellan 37 och 37.7 grader under vila de senaste 2 veckorna

CitatBegäret efter energi/kolhydrater har varit stort på grund av tröttheten. Kroppen behöver näring och får den det inte så finns ett begär, typ kronisk hunger.
Typ så jag upplever det, hungern/sötsuget minskar under bra dagar och ökar under dåliga dagar.