• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Alternativ behandling för att bli friskare. (Malas friskcykel)

Startat av mala, 2010-03-24, 16:58

Föregående ämne - Nästa ämne

K-Boy

Tack för inlägget Affa...!

Sjukvården gör ibland som strutsen....Kör huvudet i sanden så försvinner problemet...!  ;)

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Mayordomo

Ella

Tack för inlägget Affa!

Det belyste verkligen hur den svenska sjukvården fungerar och vilken kapacitet den har. Jag skulle gärna vilja veta hur det gått för din väninna, dvs om hon har blivit bättre av behandlingen hos Kenny De Meirleir?

mala

Tja man kan undra var det brister. CD4 och CD8 måste väl vara rutinprover inom AIDS-vården. Salmonella är ju inget konstigt prov det heller. Jag gissar att ett av problemen är att när vi som är så välutredda blir ännu sjukare så är det ingen som längre vill ta några prover. Man kan då lugnt hänvisa till att det mesta redan är taget (dock för kanske 5 år sedan). Jag anser att vår sjukdom bör komma in under samma tak som vården av AIDS-patienter och HIV-positiva. Bara där kan vi känna att vi kommer att få rätt kompetens att vända oss till.

affa

Ja Mala, så långt borde vi komma, att vi kunde få samma uppbackning som HIV och AIDS-sjuka, för så sjuka anser iaf. jag att vi är.

Vi startade i vårt insjuknande inte med HIV-viruset, utan något annat som sedan sänker immunförsvaret och drar på oss under vägen än den ena infektionen efter den andra likt en rullande snöboll och vi hamnar i ett "AIDS"- liknande stadium via co-infektions och blir ofta sängliggande i slutstadiet.

Ett bra miljöord för tillståndet ME är tycker jag Systemisk Kronisk Dysbios om man vill se det ur ett biokemiskt perspektiv!

Ordförklaring:

Symbios           = Balans emellan Patogener och symbionter
Akut Dysbios     = Akut tillstånd typ överående infektioner- alltså akut överskott av PATOGENER
Kronisk Dysbios  = Kroniskt överskott av patogener, med kroniskt sänkt immunförsvar.
Lokal Dysbios    = Överskott av patogener lokalt typ luftrörskatarr, bihåleninflammation osv.
Systemisk Dysbios= När hela systemet, har överskott av patogener.

Faktiskt använder, även konventionella läkare, inte så sällan ordet dysbios, när det gäller tarmstörningar, som då enligt ovanstående synsätt är ett tillstånd av överskott av patogener i tarmfloran, vilket har stor påverkan på hela kroppens hälsa.

I tunntarmens payerska plaque mognar 80% av immunförsvaret och som Meirleir även menar skapar "läckande tarm". Patogener läcker igenom, den inflammerade tarmslemhinnan och ut i blodet, samt ofta tar sig patogenerna även igenom Blodhjärnbarriären in i vårt nervsystem, med stora konsekvenser för sömn, trötthet.m.m.

Den som är intresserad av miljö och dess termer och har hört talas om Biotop, som även kan liknas vid en kropp, såväl som en skog en sjö eller en äng, vet att dessa ord användes som symbios, och dysbios.
Detta synsätt menar jag för mig känns mycket relevant i sysättet på vår kropp också och vore mera hjälpsamt i synen på våra sjukdomar än de konstlade diagnoskoderna, som förvirrar vilken intelligent hjärna som helst!
Men då fordras ett paradigmskifte och det låter sig inte göras i brådrasket!

Vi får vara glada om vi kan få närma oss detta så småningom igenom ett vidare helhetstänkande

affa

THE AWFUL TRUTH ABOUT EATING GRAINS !

Texten till detta dokument är skriven av Dr. Del Thiessen och postad av Dr. Mercola i jan. 2008.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/01/02/truth-about-eating-grains.aspx

Många ser sin chans att må allmänt bättre av att utesluta sädesslag, som behandlas i ovanstående artikel.

Torgny

köpte nyligen en 90-dagars låda från Great Earth(nutritional supplement program) - 4 tabletter dagligen med Höga doser av det mesta man kan tänkas behöva. Behövs dock kompletteras med Omega-3,6 och "vänliga magbakterier". Finns på Budo Fitness på Sveavägen.
Fick tipset av en kille som jobbat med landslagsmän som prövat "allt" och sa att detta var överlägset bäst.
Vill bara leva mitt liv - fullt ut.

mala

Mors Torgny, Hoppas det funkar med dina vitaminer. Jag upprätthåller dock en skepsis mot att ta alltför mycket antioxidanter. Det har gett mig problem, du kan läsa vad jag skrev tidigare i denna tråd. Idag tänkte jag nämna något om Johannesört. Jag sökte här på sidan men ingen hade nämnt det förut. De som är på den här sidan anser sig förmodligen inte vara deprimerade, åtminstone inte primärt. Inte jag heller. När jag först insjuknade så trodde jag att jag gått in i väggen. Provade då lite AD-mediciner och mådde skit av allt sånt. Till och från när det varit riktigt illa med mig så har jag vänt mig till johannesörten. Johannesört är ju naturens egen antidepp. Jag tror dock att den primära funktionen egentligen är som antiviralt medel. Man måste ta det sammanhängande under lång tid för att få någon effekt. Tålamod alltså. Jag tog detta under en period i början av min sjukdom och har nu börjat igen sedan en vecka.

affa

Dagens Medicin Lördagen 16 oktober.

WHO:s experter har ignorerat riskerna med fleromättat fett.
Kostexperter inom WHO riskerar att skada folkhälsan, NÄR de försöker rädda ansiktet skriver läkaren Uffe Rawnskov.
Är det politik eller forskning som styr riktlinjer?
Misstanken väcks om politik styr även annan forskning  :roll:
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2010/09/29/whos-experter-har-ignorera/index.xml

mala

Ravnskov ja, en läkare som tänker alldeles själv. Sådana finns det inte alltför många av. Ravnskov har ju länge drivit tesen att det är fullkomligt onödigt, kanske till och med farligt att äta statiner. Jag tror han har en egen sajt som bara handlar om detta. Detta med omega-hysterin är ännu en sak som är obegriplig. Vissa teser får stå oemotsagda medan andra teser hela tiden har motvind oavsett hur många bevis som läggs fram.

K-Boy

Japp...En egen sajt har han om detta...

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

affa

Nej det är inte vanligt att läkare tänker själv - det är få som kan vara oberoende - eller pensionerade läkare kan dock ta bladet ifrån munnen, som har av åldersstrecket blivit oberoende!

mala

Jaha jag skulle ju sluta blogga, var dock tvungen att lägga ut de sista dramatiska händelserna från gårdagen på bloggen. Jag orkar inte klippa och klistra in här också ni får surfa in hos mig om ni vill se.