• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Är ME ärftligt?

Startat av sandraboman, 2010-05-28, 09:47

Föregående ämne - Nästa ämne

sandraboman

Min mamma har sedan jag var mycket liten lidit av ME och fick efter många års kamp diagnos.

För mig började det för 8 år sedan, jag sökte då till vårdcentralen för att jag ständigt hade feber (ca 38.0) när det sedan var mycket i skola och på fritiden blev jag ännu sämre, fick mer feber och var tvungen att stanna hemma några dagar och bara sova.
Jag blev skickad till infektionskliniken där de tog alla möjliga prover, tillslut kom de fram till att jag bar på ett enterovirus och att min kropp tillverkade antikroppar mot något som de inte kunde hitta. Skickades hem med svaret att de tyvärr inte kunde göra mer, de visste för lite om sådana sjukdomar och jag fick rådet att fortsätta leva som vanligt och träna hårt då min kropp enligt läkaren "lurade" mig att tro att jag var sjuk. Sedan dess har jag varit trött ständigt och har dagligen en kroppstemperatur på runt 38 grader. Efter att jag tränat och tagit ut mig fysiskt får jag mer feber, ont i halsen och blir mer utmattad...

Min mamma tog under denna utredning upp med min läkare att hon hade ME och frågade om detta kunde vara något som jag led av och som var ärftligt men fick då ett bestämt nej och sedan pratade vi inte om det mer.

Är det någon som vet om ME kan vara ärftligt, eller är det bara oturligt nog att jag också (förmodligen, ej fått diagnos) lider av detta?

AnnaSM

Hej,
vet tyvärr inget om forskning kring ärftlighet. Men vill ändå berätta att jag själv funderar i dessa banor då min mamma (som tyvärr inte lever längre) verkade uppfylla Kanada-kriterierna.

Själv har jag precis fått diagnos.

Vänligen AnnaSM

ninni

Hej!

Jag vet att jag någonstans har läst en artikel på engelska som pratade om det här med ärftlighet, den utgick från att själva ME inte var ärftlig (de utgick från virusteorin har jag för mig) men att kunde vara ärftligt hur mottaglig man är.

Kan tyvärr inte hitta artikeln.  :'(

Jag tycker dock det låter logiskt att man har olika mottaglighet för att insjukna beroende på vilken genuppsättning man har.
Själv har jag inga släktingar som har haft något liknande.

När Professor Gottfries var på TV4 i februari svarade han så här i chatten efter programmet:

maud: vád är detta för sjukdom ? ärftlig? eller ? vad?
Carl-Gerhard Gottfries: Sjukdomen är inte som sådan ärftlig men man kan kan ärva dispositionen att få sjukdomen. Ex. kan man ärva ett sårbart immunsystem.




Men då jag inte hittar artikeln var det här nog ett rätt onödigt inlägg....
Jag hoppas någon annan vet något mer och kan ge ett bättre svar.
Insjuknade efter allvarlig maginfluensa 2008
ME diagnos via Gottfries 2009

affa

Jag har en väninna som går hos De Meirleir Byssel och han frågade henne hur hennes barn mådde!
Sedan finns ju något om en norsk familj där tre barn i samma familj var drabbade av ME och de har figurerat i media och finns omnämnda här inne i någon tråd i detta forum!
Prof. Gottfris som nämndes här i tråden menade i sin chatt efter programmet att man även kan ärva ett känsligt immunförsvar.
Körtelfebervirus kan vad jag förstår smitta emellan familjemedlemmar också och likaså Herpes, samt Helicobacter vet man överförs från mor till barn vid till exempel matning.

sandraboman

Tack så mycket för era svar!

Det låter väldigt sannolikt som ni säger att själva sjukdomen kanske inte är ärftlig, men att man kan ärva känsliga gener.
Jag bråkar för fullt för att få hjälp och hitta en läkare som kan skriva en remiss till Gottfries mottagningen, men det är verkligen inte lätt att bli trodd när många vanliga prover inte visar något..