• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Anmälan till Patientnämnden

Startat av Femejl, 2008-11-28, 17:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Femejl

När jag i höstas kontaktade dig Kasper, efter artikeln i Aftonbladet, så sa du att vi skulle göra en anmälan till både Patientnämnd och HSAN (eller vad det nu heter ???). Inom det boendestöd som min son har så finns det två ombud anställda som hjälper till med sådant här. För närvarande är jag helt slut och orkar inte själv. I sex år har jag kämpat för att få en rätsida på min sons situation, men utan något som helst stöd ifrån sjukvården. Samtidigt ska ju resten av livet också hanteras.

Vill du vara så snäll och förklara lite närmare vad en sådan anmälan ska fokusera på. Tacksamt tar jag emot alla tips.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#1
Det finns länkar till HSAN, landstingen (med patientnämnderna), Socialstyrelsens regionala tillsyningsenheter,  patientskadeförsäkringen och läkemedelsförsäkringen längst ner på denna sida: http://me-cfs.se/patient.htm

Patientnämnden har enligt lag i uppgift att återföra erfarenheter till politiker.

Ellen

Hej... kanske lite sent... men när jag hade problem med vården ringde jag till patientombudsmannen och diskuterade det som hänt och fick därigenom rådgivning och förslag på hur jag skulle gå vidare.

Nu resulterade det inte i någon anmälan, men med rätt information på fötterna kunde jag ge relevant mothugg till läkaren det handlade om och faktiskt få mina rättigheter som patient tillgodosedda, i det här fallet en journalkopia de inte ville lämna ut.

Men min erfarenhet är att de är bra på att hjälpa en att sortera ut hur man ska gå vidare. Kanske kan vara en ide lika väl som någon annan? Även om saker hänt långt tidigare är det ju bra om informationsflödet fungerar så att det kanske i framtiden kan rättas till.

Kram / Ellen :)

Mayordomo

Lag (1998:1656) om patientnämndsverksamhet m.m.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19981656.HTM
Citat4 § Nämnderna skall senast den sista februari varje år till Socialstyrelsen lämna en redogörelse över patientnämndsverksamheten under föregående år.