• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Lilleström Helseklinikk - Oslo

Startat av K-Boy, 2010-07-26, 16:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Deia

Hur går det för dig K-Boy?
Bra, hoppas jag. Länge sedan vi hörde något.

Kanske någon annan här som också går hos Lilleström och vill berätta :-)

K-Boy

Hallå Deia och alla andra...!

Läget är tyvärr inte under kontroll ännu...
Har gått igenom de tre första kurerna som jag beskrivit tidigare i denna tråden. Den fjärde och sista kuren i denna omgången har jag fått skjuta på till efter mitt nästa besök hos Dr. Sigrid på LHK som är i mitten av augusti. Har haft telefonuppföljning vid två tillfällen och då hälsoläget är riktigt vidrigt ville Dr. Sigrid att magen måste få längre tid till återhämtning med olika pro-biotika osv. innan jag går vidare i kuren.

Har just avslutat (efter kur 1,2,3):
Therbiotic complete: 1 tbl morgon och kväll i 3 veckor
&
Saccharomyces Boulardii: 2 tbl till kvällen i 3 veckor

och ligger nu på:
VSL-3: 1 påse 2xdagligen i tre veckor
&
Mutaflor: 1 kapsel till frukost i 3 veckor

Samtidigt tas följande:
Aura life: 2 kapslar morgon och kväll (multivitamin)
Immunothione: 1 tbl morgon och kväll
Liposomal c-vitamin: 1 tsk dagligen

Och givetvis diet utan mjölk, ägg och gluten.

Hade gott där ute i sommar !
8)
K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Deia

Det låter inte bra :-(. Vad tråkigt.....
Tack så mycket för ditt svar i alla fall.

Som tröst kan jag väl säga att vid denna tiden på året så är jag ofta som sämst (efter 15 år som ME-sjuk). Sommaren lockar ofta till mer aktivitet än man orkar och i augusti finns inga krafter kvar.

Hoppas på bättring.
Jättetack för att du berättar.

shadow

Vad kostade den första utredningen i Norge?

Jag blev bättre när jag fick mer ordning på magen, och förmodligen minskade antalet krig som håller på i kroppen, men frisk är jag inte.
Primärvården tar mig ingenstans, och mina kompisar tycker jag ska söka vård någon annan stans.

Jag var hyfsat bra ett tag, men så hjälpte jag till att lyfta en tung bänkskiva till ett kök, och 6h senare var jag helpaj. Nu har jag varit megatrött i snart 2 veckor efter det och har nästan konstant ont i kroppen.

Har i alla fall inte så mycket dimma.
Banken ringde och pratade om en räntefond som jag tydligen månadssparade i. Det hade jag helt glömt, och uppenbarligen inte ens märkt under flera år att det försvann pengar någonstans varje månad - öhhh,  men jag har således pengar att ta tag i eländet.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

K-Boy

Hallå Shadow...

Otroligt trist att du fortfarande inte blivit bra...hoppades på det bästa när du i våras verkade ha funnit orsaken till ohälsan... :-[

Vad kostnaden hos Lilleström Helseklinikk blir är nog olika från person till person.

Mitt 1:a besök bestod av en timme hos Dr. S.H och fick sedan lämna 19 rör med blod i deras labb. Läkarbesöket + olika labbtester kostade ca 7000:-
Sedan fick jag med mig olika paket hem med avföringsprover och salivprover som skulle skickas till Norge och USA.
Paketet till USA var tvunget att gå med FedEx för att hinna till labbet i Seattle innan provet blev för gammalt. FedEx-notan var på 1200:- och analysen av proverna där kostade ca 1300:-
Så summa summarum kostade 1:a besöket ca 9500:- (sek)

Sedan får man lägga till resekostnader.
Jag har turen att bo inte alltför långt från norska gränsen, vilket underlättat resandet samt uthämtandet av mediciner på norska apoteket. Finns även apotek i Oslo som har "allt" hemma så man slipper beställa å vänta å krångla...!

Efter detta har jag haft ytterligare ett besök i Oslo, 2 telefonuppföljningar, olika mediciner och kosttillskott, vilket gör att den totala notan i dagsläget ligger på ca 20.000:- sek.

Nytt besök på kliniken är bokat i augusti.

Hade gott...
K-Boy

8)

shadow

Jag behöver inte kräla till toaletten längre i alla fall. Kan fortfarande ta mig utanför lägenheten mm. Men det är ju alltid trist när man blir sämre.
Men så mycket tyder på multipla problem/infektioner generellt så det man kan göra är att försöka hitta dem.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

K-Boy

Kampen går vidare...

Senaste besöket hos LHK resulterade i uppdatering av orienterande blodprover och ändring av min kur 4:

Flagylen lades på is och istället sattes följande in:

Fluconazol (långtidsbehandling på 3 månader)
Azitromycin 500mg x 1dagligen i 7 dagar
därefter
Therbiotic Complete 1 tbl morgon & kväll i 3 veckor
+
Mutaflor 1 tbl dagligen i 3 veckor

Det var allt för nu...
Hade gott allesammans...
K-Boy

8)

matt-i-märg

Citat från: K-Boy skrivet 2011-04-17, 23:40
Låg på gränsvärdet för hypotyreos (TSH)
och vid gränsvärdet för lågt långtidsblodsocker

Hej K-boy,

Du vet att ett gränsvärde (inom referens) för hypotyreos inte nödvändigtvis behöver betyda att du, per automatik, har acceptabla skh-nivåer för just din kropp? Ref.värdena är generella och inte individanpassade, avvikelser kan föreligga. Har du följt hypo2-diskussionerna (media/nätet)? Vissa läkare (få i Sverige) ställer sig ifrågasättande till nuvarande diagnostik och lägger större vikt vid symtombild än blodprovsvärdet. Testades endast TSH (ej T4, T3, antikroppar)?

Vad heter provet som visar långtidsblodsocker? P-Glukos (P=plasma) har tagits på mig. Kan det vara samma, tro..?
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

K-Boy

Hallå Matt-i-märg !

Jodå, jag har läst om Hypo2-teorierna.
Testade Levaxin för några år sedan utan positivt resultat.

Resultatet från senaste testet hos Lilleström ang thyreos:
TSH : 1.8
T3 fritt: 5.8
T4 fritt: 12

Testet som visar långtidsblodsocker heter HbA1c.
Mitt resultat i det testet var 5.0
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/HbA1c/

P-Glukos som du tagit, är det vanligaste testet för att kontrollera sitt blodsocker.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos--blodsocker/

Hade gott...
K-Boy

8)

shadow

Hur har det gått med tarmarna, nu när jag förmodar att du inte ätit gluten, mjölk och ägg under en längre tid, har du märkt någon förbättring.

(Jag har ju märkt en klar förbättring från totalt sängliggande till att kunna jobba knappt 25% sedan jag slutade med gluten och komjölk), men det är nog bara en liten del av den stora ekvationen.

K-Boy

Magen och tarmarna har gått upp å ner mest hela tiden.
Det beror troligen på att jag ända sedan starten hos LHK gått på olika kurer (som beskrivs tidigare i denna tråd)
Har just avslutat Azitromycin och äter nu Mutaflor och Fluconazol. Skulle även ta Therbiotic nu men blev totalt slagen av Azitromycinen så jag fixade inte det. Just nu är det tufft som sa...an!

Telefontid med LHK snart, så då får vi se vad Dr. S.H har i rockärmen  ;D

//K-Boy
8)

shadow

Har de inte uppfunnit intravenös fullfjädrad kost än?

Om man ändå är sängliggande så kan man sätta en venport och dropp, och sen sluta äta allt, bara dricka typ saltvatten 1.5%  så att vattnet går åt fel håll i tarmen pga cell-osmosen tillsammans med absorberande lera som tar med sig allting ut hela tiden.

Detta tills tarmen är totalt tom på allt som går att leva på.
Då fortsätter man några månader till, så att även svampsporerna är bortsköljda.

Hmm förmodligen så måste man leva i ett sterilt utrymme och inte utsättas för externa mikrober men i alla fall  :P

Blir ju smått nervös av det här, först ska man vänta på en dom, och om domen har ett positivt svar så har man ändå ett litet helvete framför sig. Man kan väl knappast tro att patogenera i kroppen lägger sig på rygg och dör bara för att man tagit dem på bar gärning i labbtest. De lär väl starta ett 3:e världskrig i en.

Baggis

Citat från: shadow skrivet 2011-09-30, 19:53
Man kan väl knappast tro att patogenera i kroppen lägger sig på rygg och dör bara för att man tagit dem på bar gärning i labbtest. De lär väl starta ett 3:e världskrig i en.
Och är ändå fallet det att de dör så råkar man lätt ut för "avdödningssymptom"(s.k Herx) och det är minsann inte heller att leka med sägs det.

shadow

Sitter och kör Flagyl 400 mg *3 i 10 dagar lite på chans här.

Det känns som stormens öga i magen. Det är någonting märkligt på gång där nere. Jag är i 3:e månaden redan efter 10 h och 2 tabletter. Får vi se på effekten. Indrig undrade ju om jag hade erfarenhet av om jag kände mig bättre eller sämre av antibiotika för magen, men det här är första gången så jag hade inget svar att ge.

K-Boy

shadow

K-boy: Har du fått göra någon endoskopi/colonoskopi än i detta land ?

K-Boy

Har gjort gastroskopi 4 ggr i sverige, men endoskopi/colonoskopi har jag aldrig gjort, varken i sverige eller norge.

8)
K-Boy

K-Boy

Lilleström Helseklinikk granskas av Norska Helsetilsynet för bruket av antibiotika.

Artikel på NRK:s hemsida:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7849909

Inslaget på NRK1:
http://www.youtube.com/watch?v=-2tFdu_QJfE&feature=share

//K-Boy

shadow

Hur går det med  Imunovir ??
Det är inet man kan tigga sig till via FASS va !?

K-Boy

Är inne på 4:e veckan med Imunovir (inosine acedoben dimepranol)(inosine Pranobex)

Doseringen är enl. följande:
Vecka 1: 2 tabletter 3 ggr/dag Mån-Fre, Ingen Lör-Sön
Vecka 2: 1 tablett 2 ggr/dag Mån-Fre, Ingen Lör-Sön
Vecka 3: Som vecka 1
Vecka 4: Som vecka 2

2 månaden: Som 1:a månaden

3 månaden: Inga tabletter. Hela månaden utan Imunovir

4 månaden: Som månad 1

Shadow:
Ännu inte fått någon positiv verkan. Ej heller några biverkningar, vilket är bra.
Varken Imunovir eller Delimmun (som det också motsvarar) verkar finnas i Fass.

Fyrar även på med L-Glutamine och Silicea (kiselgel) just nu...

//K-Boy