• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

2012: Vart är jag på väg egentligen ??

Startat av shadow, 2010-07-28, 17:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Mayordomo

Det finns enstaka berättelser om personer som ändrat kosten och blivit bättre. De har t.ex. minskat på kolhydrater (potatis, spagetti, ris, bröd) till ett minimum. Ätit mer kött och grönsaker.

Tyvärr så är det lite svårt att hitta någon riktigt bra kunskap om detta.

Det finns vissa matintoleranstester för fördröjd allergi (IgG medierad har jag för mig). Vanliga allergiska reaktioner på mat är IgE medierade och kan ge anafylaktiska reaktioner. Dessa matintoleranstester tror jag bara ger en del av den totala bilden. Kanske de kan vara vägledande i vissa fall, men jag tror det säkraste (men mest komplicerade) är att man provar sig fram. En metod är att man utesluter i princip alla saker i maten och sedan sätter in en åt gången för att se ifall man blir sämre eller inte. En annan metod är att prova olika "dieter" för att se ifall någon gör en bättre eller sämre. Vid födeämnesintoleranser brukar man rekommendera att man helt utesluter de saker man inte tolererar och "roterar" de man tolererar. Rotation går ut på att man ser till att inte äta samma sak oftare än vart fjärde dag.

Detta är mina intryck och minnesbilder. Det kan finnas felaktigheter. Det finns säkert de som är mer experter än jag på att "hantera" magen. Den vanliga vården tror jag tyvärr inte har den kunskap och erfarenhet som är eftersträvansvärd för denna typ av problem.

Kenny De Meirleir från Belgien gör specifika tester för tarmflora och fördröjda matintoleranser. Det händer att han rekommenderar specifika dieter.

När det gäller dina erfarenheter, så är de intressanta, men man får vänta lite innan man kan dra några slutsatser. Det händer ofta att man får någon övergående positiv effekt då man experimenterar, men att den med tiden går över eller övergår till en negativ effekt.

affa

Kunde inte låta bli att dra på mun åt kaspers sarkastiska slutsats:
" Den vanliga vården tror jag tyvärr inte har den kunskap och erfarenhet som är eftersträvansvärd för denna typ av problem.". särskild med betoning på EFTERSTRÄVANSVÄRD.  ;)

Ja det är tyvärr en verklighet som vi stackare får leva med, men som kasper sa också så kan det vara bra att ta bort kolhydrater, men jag vill betona ceralier och sötsaker, vad gäller kolhydrater.

Ceralier för att man kan inte veta om man lider av glutenintolerans, men det finns andra negativa ämnen i säd som kan vara lika svåra som gluten att tolera om man har IBS.
Söta saker har även en jäsande effekt på tarmfloran och särskilt på de ogynsamma bakterierna i tarmen och underhåller dem.

Glutenfritt bröd är inte heller att lita på eftersom det är flera ofördelaktiga ämnen i ceralierna som kan störa hela jäsningsprocessen.

Detta är en bra början iaf.
ROLIGA OCH SARKASTISKA INLÄGG HÄR FÅR MAN SÄGA!- bla. Shadows inlägg!!

mala

Mayordomo

Kom att tänka på att det inte bara är intoleranser som kan göra att man blir bättre av att minska på kolhydrater i kosten. Svamp säges frodas av kolhydrater. Candida är en typ av svamp som finns i mindre eller högre grad hos alla (?) individer. Det finns också tillstånd där man har bakterietillväxt i tunntarmen. Något som kallas "Small Intestinal Bacterial Overgrowth (SIBO)" på engelska.

shadow

Mjo det var liksom inledning.

Jag gjorde det mycket ovetenskapliga spott-testet i vattenglas på morgonen för att se om det trådar sig.
Det gjorde det - men problemet är väl att det inte enbart är Candida som ser ut som trådar enl. någon Cadida expert i USA.
Sen funderade jag på hur mycket som kunde vara svamp av det som kom ur mig den nedre vägen vid lavemang.

Funderar på att boka tid för sk. tarmsköljning med optisk inspektion. De påstår att de ska kunna se en del i det som kommer ut.
Det andra alternativet är att skicka iväg till ScandLab, eller att pröva att gå till den nyare privata vårdcentralen i staden.

Vad jag läste har så gott som alla i väst Candida i sig, 25% har för mycket i sig - och några ser ut som en möglig limpa inuti.

Tur att jag ordnade med vinterdäcken medans jag var på benen. R18 245-45 väger apröv även som frisk!

Tecken på problem med Candida kan vara:

• Dålig matsmältning
    Diarré/förstoppning

Gaser i magen
    Försämrat immunförsvar

Flytningar
    Svampinfektioner i underlivet
    Sveda när man kissar
    Urinvägsinfektioner
    Menstruationsrubbningar
    Klåda i anus
    Allergier

Psoriasis
    Blåsor i munnen
    Rinnande ögon {Har "irriterade ögon" }
    Illaluktande andedräkt
    Problem med blodsockret (se insulin)
    Trötthet
    Humörsvängningar
    Depressioner
    Huvudverk
    Försämrat minne
    Koncentrationssvårigheter
    Dålig blodcirkulation
    Återkommande förkylningar
    Muskelsmärtor (även muskelsjukdomen fibromyalgi)
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Hur svårt kan det vara ??

Jag flyttstädade ett badrum med en högtryckstvätt när inte värden var hemma (Dennes högtryckstvätt) och jag inte var krispig nog att skura badrum.
Tusan va rent det blev. Behöver nog speciell fogmassa mellan kaklet om det ska funka i längden dock.

Så jag sväljer munstycket till högtryckstvätten och tryck sedan på den stora play-knappen !

Jag ska svälja sesamfrön och kolla passer-tiden. Misstänker att jag är brutalt förstoppad. Inga 12h som barnen i Afrika.

Magen har inte varit riktigt glad idag - nu på kvällen började jag känna mig tja mystiskt förkyld - ögon,hals,öron, muskler och leder känns inge pigga alls.
Tinnitusen är tillbaka och hjärnan börjar kännas som kola, och då tänker jag inte på kokain.
Får se om det bär av rakt in i dimman igen - vaknar väl upp till Lucia

Lungröntgen och ultraljud blev av i morse. Har sett min lever och gallblåsa på bild idag med 5 MHz prob.
Tarmar är dock bara ett trassel med ultraljud - man får nöja sig med hyfsat homogena organ, eller hmmm ::) gradienten av den akustiska impedansen får endast hoppa till då och då.
Revben skapar en duglig skugga - eller det är som att dra en sopsäck över huvudet som läkaren sa.
Fästingprovet och de andra proverna påvisade inget onormalt.  

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

K-Boy

Skall starta en kur med Diflucan (Fluconazol) mot Candida nu. Har ständig vita strukturer på tungan och har behandlats vid flera tillfällen. Det man kan misstänka är nu att candidan tagit sig ut i blodet och blivit sk. Candidemi.
Har nyligen avslutad 30-dagars antibiotikakur med Ciprofloxacin mot misstänkt prostatit. Vilket slår ut det mesta i magen oxå. Känns jävligt olustigt att ha prostataproblem när XMRV-viruset även figurerar i vissa fall av svår prostatacancer... :-[
Inte ens 40 år och kan inte sitta normalt. Problem i flera år men smärtorna kom för ca. ett år sedan. Förhöjt PSA och förstorad prostata enl. magnetröntgen och ultraljud. Doktorn som kännde med fingret i avgasröret konstaterar en "degig" konsistens.

Känner igen mig i 85% av de symtom som Shadow listar här ovan...Vilka även kan förekomma vid ME så det är inte lätt att veta vad som är vad i denna sjuka kropp... ???
Inga problem med förstoppning, men däremot kraftigt illamående med ulkningar nästan var dag i perioder. Öm i hela magen.
Sitter oxå med en tinnitus som kommer och går. Piper som testbilden på SVT !
Även kraftig ögonsveda och hjärna som en mental idiot... :-\
Så muskelsvag i benen så jag vinglar och stapplar runt som en drogad zombie.

Lycka till med högtryckstvätten Shadow...He he...Lär blåsa rent rejält...!

//K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

shadow

Själv ulkar jag aldrig. Känner mig inte illamående uppe i magäcken som vid överförfriskning - utan mer som om jag ruttnar inombords längre ned med ett vagt illamående.

Var ute och åt med en kompis igår - Wokade grönsaker och kyckling.
Han rapporterade att han vaknat med en dålig mage idag.

Själv har jag varit en grönsak - Inte att magen är sådär totalpaj - men att precis hela kroppen är lika dålig som magen - inkl. koma trötthet.

shadow

Citat från: K-Boy skrivet 2010-11-16, 22:42
Står själv i valet å kvalet om jag skall ta en kur med Diflucan (Fluconazol) mot Candida. Har ständig vita strukturer på tungan och har behandlats vid flera tillfällen. Det man kan misstänka är nu att candidan tagit sig ut i blodet och blivit sk. Candidemi.
Har nyligen avslutad 30-dagars antibiotikakur med Ciprofloxacin mot misstänkt prostatit. Vilket slår ut det mesta i magen oxå. Känns jävligt olustigt att ha prostataproblem när XMRV-viruset även figurerar i vissa fall av svår prostatacancer... :-[
Inte ens 40 år och kan inte sitta normalt. Problem i flera år men smärtorna kom för ca. ett år sedan. Förhöjt PSA och förstorad prostata enl. magnetröntgen och ultraljud. Doktorn som kännde med fingret i avgasröret konstaterar en "degig" konsistens.

Känner igen mig i 85% av de symtom som Shadow listar här ovan...Vilka även kan förekomma vid ME så det är inte lätt att veta vad som är vad i denna sjuka kropp... ???
Inga problem med förstoppning, men däremot kraftigt illamående med ulkningar nästan var dag i perioder. Öm i hela magen.
Sitter oxå med en tinnitus som kommer och går. Piper som testbilden på SVT !
Även kraftig ögonsveda och hjärna som en mental idiot... :-\
Så muskelsvag i benen så jag vinglar och stapplar runt som en drogad zombie.

Lycka till med högtryckstvätten Shadow...He he...Lär blåsa rent rejält...!

//K-Boy

Patogener som lever loppan i kroppen verkar ju ge en bred matta av symptom men som känns igen, sen verkar det vara lite olika vart patogenens högborg ligger.

shadow

Citat från: Kasper skrivet 2010-11-14, 12:12
Kom att tänka på att det inte bara är intoleranser som kan göra att man blir bättre av att minska på kolhydrater i kosten. Svamp säges frodas av kolhydrater. Candida är en typ av svamp som finns i mindre eller högre grad hos alla (?) individer. Det finns också tillstånd där man har bakterietillväxt i tunntarmen. Något som kallas "Small Intestinal Bacterial Overgrowth (SIBO)" på engelska.

Jag har så snabb onset. Jag upplever att jag blir dålig även så mycket snabbare än andra - som om det räcker att det passerat magsäcken - sedan är helvetet igång.
som igår - jag känner mig dålig redan efter 1½-2 h efter maten. Den borde inte hunnit fram till tjocktarmen då - och jag har inte diarré.

Mayordomo

T-hjälpar celler av typ 17 (Th17) är en sorts leukocyter (vita blodceller) som bland annat utsöndrar en signalmolekyl kallad interleukin 17 (IL-17). Kanske de kan ge en förklaring till varför mage och hjärna (centrala nervsystemet) är sammankopplade? Kan det ge en möjlig förklaring till varför man blir dålig så snabbt efter måltid?

Lower frequency of IL-17F sequence variant (His161Arg) in chronic fatigue syndrome patients.
Metzger K, Frémont M, Roelant C, De Meirleir K. 2010.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18774769

Of Bugs and Brains: Gut Bacteria Affect Multiple Sclerosis ScienceDaily (July 20, 2010)
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/07/100719162643.htm
CitatIn the absence of bacteria in the intestines, pro-inflammatory Th17 cells do not develop in either the gut or the central nervous system; and animals do not develop disease (top panel). When animals are colonized with symbiotic segmented filamentous bacteria, Th17 cell differentiation is induced in the gut. Th17 cells promote experimental autoimmune encephalomyelitis, an animal model for multiple sclerosis. In this way, non-pathogenic bacteria of the microbiota promote disease by shaping the immune response in both the gut and the brain (top panel). (Credit: Lee, Mazmanian/Caltech; modified from Savidge TC et al. Laboratory Investigation 2007)

Sarkis K. Mazmanian et al.
Pro-inflammatory T-cell responses to gut microbiota promote experimental autoimmune encephalomyelitis.
PNAS, July 19, 2010
http://www.pnas.org/content/107/27/12204.full.pdf+html

shadow

Hade problem med magen ända fram till igår. Nu är den lite bättre, mår inte illa, och då mår inte heller hjärnan illa (hjärndimma)

Alla andra på jobbet är i Dubai, hade jag varit bättre hade jag oxå varit där  :'(
VD och min chef har köpt en lägenhet där, och etablerat ett kontor. Lägenheten är inte klar än dock.
Nu får jag skrapa snö från bilen istället.

Ska försöka rymma från det här landet när lägenheten är klar efter nyår.

affa

På tal om IBS, CANDIDA OCH KOLHYDRATER!
Här ytterligare en anledning att leva utan ceralier.
Det finns ytterligare ett protein, som det ännu inte finns en dignostisk teknik att avslöja och som är lika förstörande som GLUTEN.

Detta protein heter GLIADEN och som stimulerar till autoimmuna rektioner och som kan slå ut i full blom till CELIAC DISEAS.
Detta i The Journal of pediatrics 2000, men återgiven av Mercola och jag lyckades inte öppna länken tyvärr!

Lägger därför ut Mercolas länk i stället:http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2000/03/05/wheat-intolerance-part-one.aspx

shadow

Diverse nya provsvar var rena, sånär som att EKG tiderna var något upfuckade. Inga knölar i lever, njurar och lunga.

Men magen lämnar mig knappt en lugn stund numera. Den klagar på allt utom ingefärsvatten och osötade grönt te tror jag. Knepigt att leva på i längden. Quinoa kan den tåla, samt 80 ml shot med icke mjölkbaserad probiotika.
De övriga Brobiotika icke-koncentrerade produkterna med antingen mjölk eller socker i ges underkänt. På senare tid har även huggande vandrande punktsmärtor uppkommit - och smärtpunkterna benfinner sig där jag tror att det kan finnas en tarm. Ibland får dock systemet spel och sedan hoppar smärtpunkten ned 2.5 dm och känns i ena låret istället.

Finns det färgade kostfibrer i hela regnbågens färger? En ny färg till frukost varje veckomorgon och sedan kan man hålla koll på löptiden mellan start till slut kontinuerligt.
Magen var lugn i 12h efter senaste akupunkturen + IR lampa. Då tömde den ut det gamla, men nästa måltid så var kaoset igång igen.

Hej Bullen jag har ett problem -
Jag skulle behöva en rejäl portion med reservdelar till mig själv, alternativt kan jag tänka mig att reklamera hela mig själv om jag kan få en ny i utbyte - jag har dock en lista med förbättringspotential för att inte felet ska uppstå igen.

shadow

Pest eller kolera

Tog en promenad i lördags. Det gillade magen och ryggmusklerna, men då blev jag istället så utmattad att jag sovit 36h i sträck sånär som toa besök.

Har lagt mig till med omedvetna andningsuppehåll i vaket tillstånd. Det är ju så jobbigt att andas hela tiden - så jag andas in och håller andan istället. Det började med att jag höll andan när jag skulle tänka - för det har blivit körigt att tänka och andas på samma gång. Ljudet från andningen ekar i hela skallen.
Men nu verkar kroppen kommit på hur skönt det är att slippa andas hela tiden. Cool lat-optimering.
Nåja kommer hjärtat på samma sak så behöver jag inte fundera mera.

shadow

Det blev några timmar sömn till på det - men ... hmm ... sen var magen glad.
Nu producerar den normala brunaktiga korvar.

Grönt-te fasta och sömn alltså - undrar vad som är orsak och verkan. Idag och igår har jag jobbat ganska många timmar - för jag vet liksom inte vad jag annars ska göra när man plötsligt är pigg, men inte vågar sig på att bestiga Everest fysiskt.

Prövar att bara äta 1 sak åt gången.

En burk matvete fungerade helt utan anmärkning
Pauluns jordgubbs musli funkar fint (osötad)
Konserverade Kidneybönor var inte helt poppis, men det kräver nog fler punkter av datainsamling
Kokta ägg utan någonting annat, ok.

shadow

Vilken otrolig skitdag.

Är så fruktansvärt trött.

Magen blev bra av den nya kosten - och jag ruttnar inte inifrån längre.
Men den vunna kraften blev mycket kortvarig.
Är fotfarande dyngtrött för det mesta. Gör jag något så kommer straffet sen - varje gång, gång på gång på gång på gång på gång
Ska jag ligga som ett kolli ett år till i bingen och sen skriva ett nytt inlägg nästa julafton. Tanken är vidrig.
Är lite förbryllad över att hjärtat fortsätter slå. Varför lägger det bara inte ned och tar slut?
Varenda muskel är sopslut, men pumpen den fortsätter ändå.

Notis: Bilen startade inte den 22:a pga den låga temperaturen. Så jag fick gå till fots.

affa

Citat från: shadow skrivet 2010-12-24, 21:55
Vilken otrolig skitdag.

Är så fruktansvärt trött.

Magen blev bra av den nya kosten - och jag ruttnar inte inifrån längre.
Men den vunna kraften blev mycket kortvarig.
Är fotfarande dyngtrött för det mesta. Gör jag något så kommer straffet sen - varje gång, gång på gång på gång på gång på gång
Ska jag ligga som ett kolli ett år till i bingen och sen skriva ett nytt inlägg nästa julafton. Tanken är vidrig.
Är lite förbryllad över att hjärtat fortsätter slå. Varför lägger det bara inte ned och tar slut?
Varenda muskel är sopslut, men pumpen den fortsätter ändå.
Detta Shadow är förunderligt, hur hjärtat kan fortsätta att slå, trots att jag precis som dig varit sopslut i minst tio år, under de värsta åren!
Släpade mig till sängen och köket och "influensan", som brukar räcka si så där högtst 14 dagar, håller bara på och håller på, med några dagars skönt uppehåll och så tar det om och tar om.

Då när jag hade dessa år, så tänkte jag just på hjärtat, men hur orkar det då slå?
Prioriterar kanske kroppen hjärtmuskeln ????

Nu har jag haft en symtomfri jul och krafterna verkar normala, men jag vet att det finns ändå en gräns, vad gäller att ta i med något, för då känns det som att immunförsvaret börjar om att aktiveras igen och igen och sååå kommer den oövervinnerliga tröttheten.

För mig känns nu det livshotade tillståndet jag hade förut lugnat ner sig betydligt och det verkar nästan som orkanen av cytokinstormar, blivit mera som blåsväder som jag kan stå ut med i alla fall!
Kroppen vilar i sin immunförsvarsaktivitet på något sätt. Då känns det sååå skööönt!

Denna min sjukdomssituation har mycket långsamt lugnat ned sig och på något sätt backat tillbaka till tiden innan jag fick de mycket svåra åren - men vad vet jag, kroppen gör kanske lite uppehåll, men hoppas ändå att bandet fortsätter att backa i och med att blandinfektionerna kanske har minskat i motsvarande grad, genom MP, som går ut på att minska antalet patogener intracellulärt.  :)
Till jul har jag nu behandlats i två år, men räknar med fem år iaf.

Bedömningen av min situation när jag fyllt i den internationella score av symtom före behandlingen och efter, är att trots min ålder och trots mitt långvariga sjukdomsbild, så anser dr. Ingvild Meyer att min förbättring är signifikant, men, men....vi får se och jag kämpar på!
XMRV- proven skall jag ta bara det går att lita på dem och de går att säkerställa denna retrovissjukdomen!

shadow

Stön!

Smäller hela tiden utanför. Känner mig mest som en skrämd anka. Har pulat i hörselproppar och tagit Stesolid.
Just meningen "Gott nytt år" känns som ett slag under bältet en dag som denna.

Var lite pigg i förrgår, det var typ det. Kunde tom lyssna på lite musik utan att tycka att det skar i det sargade nervsystemet. Det var då.

Mayordomo

Jag önskar dig Gott Nytt År och hoppas att smällarna har avtagit nu. Hörselskydd Peltor Optime II kan rekommenderas att ha tillhanda hemma liksom öronproppar. Jag har sett harar som inte vet vart de skulle ta vägen då raketerna smällde och lyste upp. De sprang helt livrädda åt alla möjliga håll för att fly. Snacka om adrenalinpåkänning för dem. Deras hjärta går väl på gränsen till vad det klarar under de timmarna som fyverkerierna håller på.

Av nyfikenhet kollade jag i ICD och KSH vad F32.9 står för och såg det vara depression av ospeciferad sort. Kanske du redan visste.

F32.9 Depressive episode, unspecified  
F32.9 Depressiv episod, ospecificerad

Klassifikation av sjukdomar och hälsoproblem 1997 - version 2010
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/13132/1996-4-1.pdf

WHO ICD_10
http://apps.who.int/classifications/apps/icd/icd10online/