• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Den inre klockan

Startat av shadow, 2010-09-10, 12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

shadow

Jag har spionerat i forumstatistiken - när på dygnet ni har varit inloggade.

Själv fick jag jätteproblem med dygnsrytmen när jag blev sjuk. Det är oftast fantastiskt lätt att sova på dan när det är ljust, men på natten vägrar hjärnan ofta sova även om kroppen är trött. Vidare så är inte problemet begränsat till att jag endast ligger ur fas, utan att min inre klocka har varierande tid på sitt dygn, oftast längre än ett jorddygn => dvs fasens tidsderivata är skild från 0
dfi/dt ≠ 0 :P

När jag spanade in statistiken så verkade de flesta sova som små änglar mellan 02:00 - 08:00, nåja inte sitta och skriva inlägg här i alla fall.

Vad är hemligheten till en inre klocka som roterar lika snabbt runt sin egen axel som jordklotet ??
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

Baggis

Har för mig att allas våra inre klockor är lite ur synk med dygnets längd och att de kan sägas ständigt "ruckas till" genom det ljus vi får under dagen.