• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Vitamin D

Startat av Femejl, 2008-12-12, 15:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Baggis

Immunförsvaret blir inte "överaktiverat" av ökat D-vitaminintag enligt den teori vi har diskuterat nu i ett antal inlägg, utan tvärtemot "nedreglerat". Dvs det får svårare att "göra sitt jobb" så att patogenerna(=sjukdomsalstrare som bakterier mm) får fritt spelrum och kan föröka sig i lugn och ro med ökade/fortsatta sjukdomssymtom.

Moa

Förstår inte riktigt. Min anhörig har varit mycket dålig och blivit bättre med B12.
Sen hon började med d vitamin hög dos förra sommaren, har hon blivit ännu bättre.
Hon vill inte minska d vitamin dosen. Hur kan hon bli bättre om immunförsvaret bli sämre,
hon är säker på att det är bättre. Jag är glad att hon inte har dator och kan läsa det ni
skriver. Är det samma d vitamin ni skriver om för jag tror inte att hon har vanlig d vitamin.
Varje gång hon blir bättre är vi glada för.
Moa

Baggis

#102
Enligt den teorin så om man gasar på med D-vitamin så kommer alltså immunförsvaret att bli "nedreglerat" och som en följd av det så dödar inte immunförsvaret dessa patogener i någon nämnvärd omfattning. Det i sin tur gör att de gifter som patogenerna utsöndrar när de dör uteblir, gifter som gör att man har olika sjukdomssymptom, varför man mår bättre, iaf temporärt. D-vitamin är väl också inflammationsdämpande, så den biten kanske också inverkar så att man får mindre symptom.

De menar också att om man ser till att dra ned intaget av D-vitamin till ett minimum, liksom även att inte utsätta sig för dagsljus etc så kan man ge immunförsvaret möjlighet till att återigen börja "se" dessa patogener och då döda dem. Denna process riskerar dock att ge allvarliga biverkningar i och med de gifter som utsöndras vid patogenernas död. Därför använder de en del preparat för att låta processen ha ett kontrollerat förlopp så att må-dåligt-av-patogenernas-död-grejen, kallad "Herx-reaktion", hålls på ett minimum.

Personligen tror jag inte att saken är uteslutande det ena eller det andra, dvs att D-vitamin är nästan ett "gift" för alla som Marshall-teori-anhängarna verkar anse, liksom att det säkert finns sådana som behöver D-vitamin-tillskott. Rimligen finns det både och, fast svårt att veta vem som har vad, hehe.

Edit: fixat lite virrig formulering i slutstycket, hehe

Moa

Det finns många teorier. Jag har läst forskning från senaste 40 åren och tror på det.
Det finns inget i det här landet som man skrämmer med så hemskt för som vitaminer, det till
och med anser att amalgam är mindre farligt än vitaminer.

Det är d3 min anhörig tar och hon mår bra. När man är gammal och sjuk och känner att man mår bättre av någonting om det är medicin eller vitamin så är det värt att ta. Vi är tacksamma för
varje bra vecka eller månad. Har svårt att tro att något som hjälper inte är bra. Min anhörig var
så dålig att hon är värt varje bra minut. Hon vet flera andra som sluppit värken och blivit piggare
med d3. Tur att vi inte är Marshall-teori-anhängare.


Moa

Melissa

Citat från: Baggis skrivet 2009-11-11, 12:38
Enligt den teorin så om man gasar på med D-vitamin så kommer alltså immunförsvaret att bli "nedreglerat" och som en följd av det så dödar inte immunförsvaret dessa patogener i någon nämnvärd omfattning. Det i sin tur gör att de gifter som patogenerna utsöndrar när de dör uteblir, gifter som gör att man har olika sjukdomssymptom, varför man mår bättre, iaf temporärt. D-vitamin är väl också inflammationsdämpande, så den biten kanske också inverkar så att man får mindre symptom.

De menar också att om man ser till att dra ned intaget av D-vitamin till ett minimum, liksom även att inte utsätta sig för dagsljus etc så kan man ge immunförsvaret möjlighet till att återigen börja "se" dessa patogener och då döda dem. Denna process riskerar dock att ge allvarliga biverkningar i och med de gifter som utsöndras vid patogenernas död. Därför använder de en del preparat för att låta processen ha ett kontrollerat förlopp så att må-dåligt-av-patogenernas-död-grejen, kallad "Herx-reaktion", hålls på ett minimum.

Personligen tror jag inte att saken är uteslutande det ena eller det andra, dvs att D-vitamin är nästan ett "gift" för alla som Marshall-teori-anhängarna verkar anse, liksom att det säkert finns sådana som behöver D-vitamin-tillskott. Rimligen finns det både och, fast svårt att veta vem som har vad, hehe.

Edit: fixat lite virrig formulering i slutstycket, hehe


Det är högst förvirrande inlägg för mig.
Så ska jag alltså inte ta några D-vitaminer fast risken är att jag då inte får kanske det tillskottet som kan ge symptom som jag gärna önskar bli av med ::)
Då kan man ju strunta i alla tester för det finns ändå inget att göra.

Lore

Hela diskussionen om D-vitamin är förvirrande eftersom man "bevisligen" kan ha en brist och även bli bättre av tillskott. Och får man symtom lindring är man ju så klart väldigt glad för detta :) Dessa personer bör enligt min mening inte övertalas att inte ta D-vitamin!

Sedan menade jag inte att imunförsvaret blev överaktiverat utav D-vitamin utan av me/cfs. Dvs att det blir överaktiverat av vår sjukdom och att sedan d-vitamin nedreglerar det och på så vis uppkommer symtom lindring. Marshall menar att denna nedreglering är negativ för imunförsvaret och hindrar det från att ta hand om de patogener (dvs skadliga bakterier och virus) som man antar ligger bakom me/cfs. Så har jag uppfattat det i alla fall.
Me/cfs sedan 2006

Baggis

#106
Ja, detta med just D-vitaminet är sannerligen förvirrande eftersom de olika råd/teorier som finns, eller egentligen Marshall-teorin mot de flesta andra i världen, går i princip stick i stäv mot varandra. Att veta vad som är "rätt" är nog näst intill omöjligt, i synnerhet för en enskild individ. Man måste nog helt enkelt gå efter de personliga erfarenheter man har, liksom känna efter vad man mår bättre av.

Jag äter för övrigt tillskott av många olika vitaminer/mineraler/antioxidanter. Det har definitivt hjälpt mig. I dem ingår även en del D-vitamin.

Baggis

Citat från: Lore skrivet 2009-11-14, 14:37
Sedan menade jag inte att imunförsvaret blev överaktiverat utav D-vitamin utan av me/cfs. Dvs att det blir överaktiverat av vår sjukdom och att sedan d-vitamin nedreglerar det och på så vis uppkommer symtom lindring.
Ok, intressant tanke att immunförsvaret liksom är "övervarvat" utan egentligt skäl och behöver hjälp att lugna ned sig. Har inte stött på någon sådan idé tidigare, men vem vet, kanske ligger det något i det  ;)

Moa

Är immunförsvaret är övervarvat när man har ME. Är det inte tvärtom. Gottfris har skrivit att immunförsvaret funkar dåligt på me sjuka. Det var därför dom blev bättre med med hans vaccin.
Min anhörig har blivit piggade av d vitamin så det kan väl inte ha påverkat immunförsvarat nevativt.
Hon brukar prata med två me sjuka som har blivit mycket bättre med d vitamin.
Moa

Melissa

Citat från: Moa skrivet 2009-11-17, 09:37
Är immunförsvaret är övervarvat när man har ME. Är det inte tvärtom. Gottfris har skrivit att immunförsvaret funkar dåligt på me sjuka. Det var därför dom blev bättre med med hans vaccin.
Min anhörig har blivit piggade av d vitamin så det kan väl inte ha påverkat immunförsvarat nevativt.
Hon brukar prata med två me sjuka som har blivit mycket bättre med d vitamin.


Visst är det så. jag är en av dem som fick hjälp av vaccinet. Fick ett jättebra immunförsvar vilket håller i sig efter vaccinet togs ut med.
Man vet ju sen inte vad våra symptom kommer utav därav pratet om "övervarvat"
men min egen erfarenhet så är det inte det utan jag tror vi har något som ger oss symptomen ex virus el dyl

Moa

Roligt höra att det hjälpte dig och att du mår bättre än. Min anhörig ville prova vaccin innan det försvann men fick inte göra det. Synd att det inte finns kvar.
Moa

mk

Jag fick svar från mina prover och det visar brist på D vitamin, så är det ngn som tar D vitamin? Hjälper det mot smärta/trötthet?

Baggis

Vilken sorts D-vitamin har du brist på?

mk

Jag vet inte, det står bara vitamin D. Men varken min läkare på VC eller läkare på gottfr. har skrivit ut recept.

Min läkare på VC sa att jag kan köpa receptfritt på Apoteket. Jag har kollar på Apoteket och det finns massor olika vit D, inkl receptbelagd.

Baggis

Då är det nog den "vanliga" formen 25D du har lågt värde på. Jag frågade eftersom om 1,25D är högt och 25D är lågt så kan det vara ett tecken på någon kronisk form av infektion i kroppen.(Enligt främst Dr Marshall och hans Marshall-protokoll).

mk

Min var på 28. Nu fick jag Kalcipos D forte men den är Kalcium med men läkare på VC har ej hittat ngn medicin som är endast Vitamin D.

I september ska jag kontrollera mina värd igen.

ninni

Hej!
Jag hade värden i nov på 21nmol. Under vintern åt jag Holistic D3-vitamin som kan köpas på hälsokostbutik, den innehåller inget kalcium vilket är bra för mig då jag har bra kalciumvärden.

I mars hade mitt värde stigit till 67nmol & då hade jag ätit 1kapsel/dag i 4mån.
Jag får i mig väldigt lite D-vitamin via min kost då jag är allergisk mot ägg och fisk vilka är stora D-vitaminkällor.

Jag har inte märkt någon specifik förbättring av höjda D-vitaminvärden. Men mina förkylningar är färre och jag är mindre beröringskänslig nu än i höstas.
Men det tror jag mer har att göra med att det nu är bättre väder, mindre förkylningar i omlopp och att jag under vintern har hittat en för mig lagom aktivietsnivå så att jag inte ständigt kraschar och bryter ner kroppen.
Insjuknade efter allvarlig maginfluensa 2008
ME diagnos via Gottfries 2009

affa

PUB MED KAROLINSKA STLM. 1 juli 2010. Departement in Micro och Cellbiologi.

Epstein-Barr virus binder sig till vitamin-D receptor och blockerar virus hanteringen!

Alltså har D-vitaminregleringen via dess receptorer en påverkan  på immunförsvarets reglering och virushantering.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20593215

mala

Bra Affa, jag liksom många med mig har en tid innan ME bröt ut haft mononucleos. Kanske Mabthera kan ge en lindring?

affa