• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

GRATTIS

Startat av emla, 2008-11-21, 18:03

Föregående ämne - Nästa ämne

emla

Grattis till ett nytt forum!
Emla
Insjuknade 1990, diagnos ME G93.3 1992

Mayordomo

Tack Emla!  ;)

LillaY

Yay! Bra initiativ!!
Ett nytt forum att lära sej alla knep på!  ;) Då har man nåt att göra på dagarna!  ;D

Way to go, Kasper!
Har varit sjuk sedan 2000, fick diagnosen ME i mars 2008.

Mayordomo

Tack för uppskattningen! :) Det gör mig glad. Då behöver det inte kännas som det intensiva arbetet med att fixa ett nytt forum, är helt förgäves. Hoppas bara att folk hittar hit.

Jag skall nu ta en paus från detta och duscha. Vad skönt det skall bli! :)

susan

Ja TACK Kasper

Och vad SNYGGT det är  :)

Har ni alla samma nick som på förra forumet?

Jag tog mitt gamla

HotRag

Hej.
Jag har samma nick  :D

Mayordomo

Mitt nick är ändrat från Léon till Kasper.

sirkka

Vilket spännande forum. Så mycket att läsa. Vilken tur jag hade som fick reda på detta. Hoppas många andra hittar hit. Tack Kasper.
Mvh Sirkka.

emla

Jag har bytt nick, heter Shari på det gamla forumet.
Insjuknade 1990, diagnos ME G93.3 1992

essan

Bra intiativ Kasper .

Hoppas många hittar hit,och det är bra att det redan från början är lite högre i " tak "så att allt inte behöver handla om ME. Det gör det friare att skriva .......
Bra att det är uppdelat i rubriker .
Jag tänker fortsätta på båda forumen .


Använder samma " namn" essan på båda.

Hälsningar Åse

Mayordomo

Ni får gärna tipsa andra på det andra forumet om detta nya forum. Jag är utestängd därifrån. Det säges också att det inte går att skicka privata meddelanden mellan varandra på det forumet längre.

susan

Vilka diktaturfasoner :o

Jag kan heller inte logga in - och jag har fått ett meddelande som jag givetvis inte kan läsa

essan - märks det ngt på forumet?


Pippin

Härligt Kasper!

Det här forumet gjorde du bra. Skönt att slippa den
andra. Du har lagt upp det kanon bra :)

Pippin

silversessan

Håller helt med! Väldigt bra gjort av dig för jag insåg när jag blev utslängd när du startade förra forumet att det bara var en tidsfråga innan detta skulle hända pga de krafter som var i rörelse i RME... Känner mig som hemma här och det är väldigt "snyggt" som i vårt "slutna" forum. Kul att känna igen flera nicks från RME-forumet och hoppas fler av dem hittar hit och får info från de andra som kan meddela sig via mejl eller nåt... Att inte kunna få kontakt via PM med andra på forumet kan ju innebära att man förlorar det personligare stödet vi har i Kaspers slutna forum eftersom man kanske inte vågar vara så ärlig på RMEs styrda forum. Ta väl  hand om er! Vi synes snart igen... :) 8)

susan

Hur många är vi som är utslängda?


och en rent konkret fråga?

Är de olika lokala ME grupperna inballandade i Riks ME?

och en till

är någon av er involverade i bokprojektet?

Kan ni pma mig om dessa frågor?



marikari

Kan jag fråga? Varför blev ni utslängda från RME forumet?

Och vad är/kommer at bli annorlunda i detta forum enn i RMEs?

Mayordomo

#16
Jag har ej fått reda på varför jag blev uteslängd, men antar att det har att göra med att jag postade ett meddelande på RMEs forum att jag erbjöd mig att skapa ett nytt gratis öppet forum, men att jag i så fall behövde en eller flera moderatorer. Meddelandet löd så här:
CitatJag kan ordna med ett nytt öppet anonymt forum på mitt webbhotell. Det behövs dock en moderator (eller flera) som kan sköta forumet. Tror dock det inte är något stort arbete. Anmäl er till mig ifall ni eventuellt kan tänka er moderera, administrera och sköta forumet.
Meddelandet togs bort vid flera tillfällen, men tillslut blev jag utestängd.

Skillnad mellan detta forum och RMEs forum

• Detta forum är helt öppet för insyn. Hela världen har direkt insyn i vad vi skriver här. Sakerna kan hittas av sökmotorer såsom Google, Yahoo, mm. Gäster (personer som ej är registrerade) kan läsa allt.

• Detta forum är indelat i flera tavlor och undertavlor, vilket gör att det skall bli lättare att hitta gamla meddelanden inom det område man är intresserad. RMEs forum var ej indelat i kategorier, vilket gjorde att meddelanderna snabbt försvann från första sidan i listan och var svåra att hitta.

• Detta forum ägs inte av en hemlig grupp. Det är jag Kasper som har forumet. Ni hittar information om mig på min hemsida. http://me-cfs.se/skaparen.htm

Jag tycker att det behövs ett öppet fritt ME-forum i Sverige. Det är också bra att det även finns stängda forum där t.ex. bara medlemmar får tillträde.

Jag ser nackdelar och fördelar med att detta forum (MEF-forum) är helöppet. Nackdelen är att vi som skriver här inte får skydd från insyn. Detta kan dock mildras genom att användarna använder visat namn/nicks/smeknamn som gör att det inte går att koppla dem till deras verkliga identiteter. Fördelar är att folk som söker information om ME på sökmotorer kommer att hitta saker vi skrivit på forumet. Det innebär att folk lättare hittar hit. Det innebär att det vi skriver når en större krets. T.ex. journalister kan hitta information här. Det innebär att våra besvär med Försäkringskassa och läkarvård, kan bli känt av allmänheten. Det vi skriver är som ett publikt historiskt dokument kring vår situation. Patienter som söker information, kan hitta hit.

Så detta forum får fylla funktionen som ett lätt tillgängligt öppet forum som är läsbart av allmänheten. Mitt andra forum samt RMEs kommande stängda forum, kommer att fylla behovet av forum som är stängda från insyn. På denna sida under rubriken ME-forum hittas information om mina två forum: http://me-cfs.se/patient.htm

Mayordomo

#17
Jag har som målsättning att detta forum skall finnas som säkerhetskopia hos minst tre personer så att informationen i forumet inte försvinner såsom hänt ett antal gånger med RMEs forum. Målsättningen är att detta forum skall ha ett evigt liv.

susan

Jag vet inte heller varför jag blev utsläng

Förmodligen för att jag var för provokativ och skrev att folk gömde sig bakom denna sjukdom, när de inte hanterade konflikten som uppstod när informationen läckte ut att forumet skulle stängas för icke medlemmar.

Så fort något kritiseras så gömmer sig folk bakom att "de är så sjuka och trötta" - de är vi ju alla.

Jag tyckte en användare var rent oförskämd som ifrågasatte hur vi orkade skriva inlägg på forumet




Det jag ville ha var en motivering varför det skulle stängas för icke medlemmar.

jag har fått dåliga vibbar av Riksföreningen - och deras hanterande av flera frågor har inte lockat mig att gå med


Sedan - jag är inte för trött för att skriva inlägg - det tar bara ett par minuter.

Men att ta mig till Stockholms innerstad är ett stort företag.
jag har bott där så jag vet också hur svårt det är med parkering där och jag orkar inte gå så många kvarter och deffinitivt inte på kvällen - har för mig att vissa möten och föredrag varit på kvällen.

Så jag har inte sett det som någon vits att vara med i en förening som jag inte kan påverka ngt i.


Jag kan bara tolka det som att de vill intebli kritiserade

och attd e är därför som de stänger forumet för icke medlemmar - och jag kritiserade så de stängde för mig extra tidigt

modesty

Grattis till det nya, fina forumet, Kasper!