• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Lite blandat från hjärndimmig ny forummedlem

Startat av Harmoni, 2011-01-14, 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Harmoni

Hej
Så kul att hittat hit till Er!  :)
Har tyvärr inte kraft just nu att dra min historia men hoppas på bättre dar.... ;)
Iallafall så tycker jag att  ni ska läsa på EDS forumet, sök på det..kan inte adressen utantill, förvirrad, ni får förlåta mig.. ::)
Har ni kraft kvar och inte varit inne på  turtles forum för sköldkörteldrabbade så gå gärna in där också. Läs främst om HYPO 2.
Jag tror att flera av oss skulle kunna få EDS diagnos ( personer med stora led och muskelproblem ) samt vår stora trötthet.
Nu är det så att EDS är ännu en ovanlig diagnos men har man väl fått den så tas man på mkt större allvar bland läkarkåren, försäkringskassan än vår diagnos .
Min egen hypotes är att EDS, sköldkörtelrubbningar, Fibromyalgi, ME är samma grundfel i kroppen men sedan ger det lite skilda symtom beroende på kroppssammansättning och vart i sjukdomen man befinner sig och hur hårt man är drabbad osv. Men det håller jag för mig själv...och er ...läkarna har ju svårt att ens förstå någon av dessa sjukdomstillstånd. :o

Vill bara skriva en liten sak till...så befriande att läsa att ni inte heller tål alkohol. Det som dock fungerar bäst för mig ( måste ha en lite bättre dag)  är mousserat vin. Då kan jag  dricka ett halv glas ialf utan att somna el bli alldeles dement. :P Så mousserat vitt funkar bäst för mig, och ibland är det ju kul att få känna sig ialf lite normal och ialf så dricka ett halvt glas vin .
Rött vin är värst och jag kan förstå varför...jag läste en undersökning som visade att de röda vindruvornas skal innehåller ett sömnhormon.. ::) Nu är väl alkoholintoleransen det lättaste symtomen vi har men är enkelt att skriva om..och kanske skulle mitt tips kunna hjälpa även er..för mitt i allt elände så kan vi om några vara värda ett halvt bubbelglas en gång i månaden :D

Vill igen säga, tack för att ni och forumet finns! känner mig mindre ensam bara av att läsa era inlägg och ämne :-*
Kram 

Baggis

"Normal"="Alkohol"? Hmm.. Tja.. Om du nu menar att de flesta använder det så då är jag med på ordets bruk, hehe. Själv har jag hittills klarat av dryga 46 år(hela livet) utan att inta starkare än lättöl, kanske är "onormalt", men ack så trevligt  ;) )

Harmoni

jo, det går nog utmärkt att klara sig utan alkohol , alkoholintolerans är väl det lättaste symtomen att ha ME, och när jag skrev att det är skönt att få känna sig lite normal så menar jag att det är så otroligt mkt som vi med ME inte kan göra och blir sämre av och jag tror att vi är många  med ME som uppskattar ett gott rött glas vin till maten till helgen eller till bjudning. Det är iallafall inte onormalt att uppskatta ett glas rött vin till maten någon gång då och då.

Godis och glass kan man också klara sig utmärkt utan, iallafall om man aldrig har smakat det. ;D