• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Tips mot trötthet?

Startat av liindaahh, 2013-01-12, 18:25

Föregående ämne - Nästa ämne

liindaahh

Sedan jag slutade äta ritalin så har tröttheten blivit värre än någonsin. Jag vill helst inte börja äta dem igen då jag tappar aptiten av dem. Jag sover 12h mer eller mindre, gärna med en tupplur på eftermiddagen. Jag börjar tröttna på att gå omkring i zombiemode och missa all vakentid!

Så jag vill gärna ha tips på uppiggande preparat och dyl. Någon som testat MSM? Funkar det?
Livet är hårt men jag är hårdare
www.liindaahh.devote.se

Mayordomo

Jag kan inte komma på något förslag så där direkt. Min egna erfarenhet är att jag verkar ha större möjlighet till medelintensiv aktivitet ifall jag sover mycket under dygnet. Om jag sover minder så sitter jag bara och försöker få tiden att gå med menlösa saker för jag inte har kraft. Det är mycket frustrerande att hela tiden vilja göra saker, men inte orka.

Kanske du kan få något tips om behandling i ICC (international concensus critera) 2011, Kandadokumkentet 2003 eller IACFS/ME handledning 2012?
Nedan lite tips om behadnlingar som dock inte är just specifikt för trötthet.

Low Dose Naltrexone (LDN). Naltrexon fungerar som en immunomodulator i låga doser.
Fler exempel på behandlingar:

• Kutapressin (Nexavir, 4ME) är ett grisleverextrakt. Fungerar hos en del (20-30%). Men är dyrt. Har nog någon form av immunomudulerande verkan.
  • NADH. Hjälper mitokondrierna att producera energi. Fungerar kanske hos 10-20%.
  • D-ribos. En naturligt förekommande pentose, kolhydrat med fem kolatomer i ring. Hjälper mitokondrier.
  • Omega-3 fettsyra
  • Högdos B-vitamin kombination.
  • Metylkobalamin. Vitamin B12. Cirka 40-50% känner av en positiv effekt på mental dimma.
  • Ginko Biloba. Höjer blodcirkulationen i hjärnan?
Maija Haavisto från Finland har i en bok sammanställt en mägd behadlingar vid ME. Boken heter "Reviving the Broken Marionette: Treatments for CFS/ME and Fibromyalgia ":
http://www.brokenmarionettebook.com
en gratis förkortad version här. Se "CHAPTER 6. Stimulants and nootropics"
http://www.brokenmarionettebook.com/rbabridged.pdf

Andra exempel som nämns i ME-sammanhang är: carnitine, modafinil, ondasetron, amantadine, nystatin, clonazepam, midrodine, pyridostigmine, tyroxin, rintatolimod (Ampligen), inosine pranobex (Imunovir), rituximab (MabThera), immunoglobulin, stafylokock vaccin, vitamin D, magnesiumsulfat infusion, etilefrine (Effortil).

Hoppas någon mer kan svara med tips på just din specifika fråga.

Mayordomo

Jag  tittade lite mer i ICC 2011 om behandling av "cognition and fatigue". Se sidan 17-18.
http://me-foreningen.se/filer/ICC-2011-primer.pdf

Det finns icke-farmakologisk behandling. Man kan behandla med B12-vitamin. För farmakologiska behandlingar listar de upp:
Pharmaceutical: CNS stimulants for fatigue • Methylphenidate (for concentration) • Modafanil • Armodafinil • Moclobemide. Most drugs have short-term effects and may not improve endurance."

I IACFS/ME's handledning står det om "medications for fatigue" på sidan 22 i tabell 7. På sidan 23 i tabell 8 står det om "Medications for Cognitive Problems".
http://www.iacfsme.org/Portals/0/PDF/PrimerFinal3.pdf

De nämner koffein. För mig har kaffe kunnat få mig att aktivera mig en dag, men sedan har jag kraschat. Jag provade kaffe under tre dagar i rad, men det var ingen bra idé för jag blev permanent sämre då.

Här listar jag läkemedlen emot trötthet (tabell 7): Modafinil, Armnodafanil, Methylphenindate (Ritalin), Dexamphetamine, Caffeine.

Läkemedlen emot kognitiva problem (tabell 8) : Methylphenidate, Dextroamphetamine, Amphetamine salts, Modafinil, Armodafanil, Caffeine.

Jag har dock intrycket av att det inte är så många patienter med ME som använder dessa preparat.

Anncamilla

Citat från: liindaahh skrivet 2013-01-12, 18:25
Sedan jag slutade äta ritalin så har tröttheten blivit värre än någonsin. Jag vill helst inte börja äta dem igen då jag tappar aptiten av dem. Jag sover 12h mer eller mindre, gärna med en tupplur på eftermiddagen. Jag börjar tröttna på att gå omkring i zombiemode och missa all vakentid!

Så jag vill gärna ha tips på uppiggande preparat och dyl. Någon som testat MSM? Funkar det?

Har du fått riatalin mot ME?
Camilla
Fibromyalgi samt ME

Lars Fredriksson

Har ni provat vitlök för att förbättra immunsvaret mot virus...?

Vitlök har ju använts i alla tider så någon effekt har det väl. Sedan står det ju på Wikipedia att man objektivt visat att vitlök har en antiviral effekt, vilket kan sägas ligga i linje med detta.

Koffein, ritalin, efedrin och dylikt gör väl bara att man blir piggare för stunden, men knappast friskare...