• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Premenstruell dysforisk störning (PMDS)?

Startat av LillaY, 2009-02-01, 21:37

Föregående ämne - Nästa ämne

LillaY

Nu har jag en till fråga om ännu en diagnos.. Jag känner inte många personligen med ME, så då frågar jag här istället..men det är väl det forumet är till för!  ;)

Har någon av er tjejer fått diagnosen PMDS? (Premenstruell dysforisk störning)
Jag såg om det på tv för nån vecka sen och hajjade till, måste nog kolla upp det lite mer.. Och jag undrar även om denna är vanlig bland ME-patienter. Vet inte varför den skulle vara det, men jag vill ändå höra. Ifall..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Premenstruell_dysforisk_st%C3%B6rning
Har varit sjuk sedan 2000, fick diagnosen ME i mars 2008.

ysny

Jag har alltid haft PMS med tydliga besvär, och dessutom alltid ett "hett" temperament...  Men inte PMDS.

Sen jag la om kosten till LCHF för två, tre år sen, är det i princip helt borta. Nu märker jag inte var i cykeln jag är, annat än att jag ibland har lätt till gråt 10 dagar före. Värken är också borta (som barn svimmade jag av smärtan varje månad), märker inte ens när det är dags  :o Inga humörsvängningar, deppighet, värk eller annat. Kanske kan det också ha med graviditeterna att göra, att hormonerna ändras ???

För mig var det en positiv överraskning som jag inte räknat med. Men läser man på LCHF-sajter ser man att det är mkt vanligt att PMS-besvär (och humörsvängningar, depressioner, ångest, mm i allmänhet)  försvinner eller lindras rejält. ;)

PS. Mitt temperament är idag lugnt. Jag är lugn som en filbunke och blir nästan aldrig upprörd längre. Lägger inte energi på att bli arg. Men om det är LCHF eller meditation/Eckhart Tolle/Byron Katie som hjälpt mig, eller en kombination, vet jag inte... hihi...