• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Stelhet

Startat av DodeN, 2009-03-22, 00:42

Föregående ämne - Nästa ämne

DodeN

Tänkte kolla om det är fler som upplever att de är stela i muskler och leder. Visst musklerna gör ont och krampar men jag är otroligt stel speciellt om jag gjort något ansträngande. Ryggen och nacken är nästan som om jag är stelopererad när jag ska sova. Har blivit värre med tiden också, fast det kan bero på att jag tränar lite rullstolstennis nu och det blir många vridningar i överkroppen och mycket sitta still på resorna dit och hem.

Kan knappt vända mig själv i sängen längre, är stel och det gör så ont när jag försöker vända mig. Det är så vidrigt och värst när jag ligger på höger sida. Känns nästan som om madrassen på den sidan är urgröpt knasigt så jag ligger konstigt men så är det inte.

Stel i knän, fötter och händer har jag varit tidigare men ryggen och nacken är något nytt och mer påfrestande.

Vi funderar på om jag kan ha fibro också, har ingen diagnos mer än att allt är psykiskt, men det kanske är normalt vid fibro att man blir så stel. Det kommer även dagtid och ligger jag på rygg för att vila så är det som om kroppen låser sig totalt så jag inte kan röra mig. Stelnar till jättefort.

Persona

Har du ms också eller bara ME?

Jag upplever stelhet i händer när jag skall greppa tag i saker eller knyta näven. Även i armarna, i synnerhet när jag skriver mina dagböcker, blir dessa symtom extra tydliga.

DodeN

jag har ingen diagnos alls... mer än någon psykdiagnos jag inte tror på ett ögonblick.
Man har gjort en MRT för att kolla MS men ingen LP så inte ens det har man utrett ordentligt. Så jag har bara en hög gissningar på vad jag kan ha, mycket är MS symtom och mycket är annat.

Skriva för hand klarar jag knappt av alls, blir jättestel och nästan så det krampar. Känns som om jag försöker skriva med grytvantar på mig ;)

Fast sen har jag en senskada i tummen som påverkar greppförmågan, men stelheten gör det knappast lättare.

Persona

Varför har du inte fått någon diagnos? Är det för att man inte "hittar" någonting eller?
Håller på med min diagnos fortfarande, har pågått väldigt länge nu, och jag kämpar ännu med min remiss till Gottfreis.

DodeN

jadu... jag har fått träffa massa läkare men ingen som följer mig under en längre tid, nya hela tiden på vårdcentralen. Fick remiss till neuro  i linköping men dit fick jag inte komma och ville inte till neuro i min stad, där är de inte experter på  något. Så jag blev hänvisad till en priavat som större delen av tiden gnällde över att jag var ett svårt fall och att han hatar sånt för han får en massa sådant. Fick några få minuter att berätta allt på och han lyssnade inte. Gjorde MRT som var normal och neurofys som också var normal och inget återbesök trots att allt sådant tog 8 månader.

Tillbaka till vårdcentralen och sen fick jag komma till rehab. Massa månaders väntetid. Var ett år sedan jag sist var på vårdcentralen. Men rehab kollade jättelite, bara sjukgymnasten som utredde ordentligt. Men man ser ingen tydlig sjukdomsbild som matchar någon sjukdom.

Att det matchar perfekt med tex. ME  och borrelia avfärdar man direkt. Blodprover är normala... och ingen har ens funderat på att jag kan ha flera sjudomar. Har massa reumatism i släkten villket kan förklara mina stela knän tex.

Nu har vi sammlat kraft och ska skriva remiss till gottfries, hoppas jag får komma dit.

Persona

Det har varit samma sak för mig. Nya läkare hela tiden. Så måste man dra om samma historia om och om igen oavbrutet. Bara det får en att rygga inför nya läkarbesök.

Har du också upplevt svårigheter med att få remiss till Gottfreis? Jag har tagit upp saken flera gånger men aldrig fått något påtagligt svar. Sist jag bad om det skulle man återkomma, men det var flera månader sedan. Hade tänkt ringa angående detta imorgon, och om de inte fixar remissen så får jag väl fixa den själv, tänkte jag alltså vidare. Men då har jag sedan hört att självremisser kan nekas, oftast beroende på att man bor i annat län.

DodeN

Jag har inte ens tagit upp remiss till gottfries med läkare, rehab som jag senast haft kontakt med vägrar allt. De tar inte ens blodprobver trots att jag bett om det. Och vårdcentralen har jag inte haft kontakt med på ett år. Så jag ska skriva egenremiss direkt, så får vi se vad som händer. Tar den metoden först och om det inte funkar så får jag väl försöka bearbeta någon läkare. Men det tar mer kraft än att skriva själv.

susan

jag blri stel efter ansträning i mitt andra akuta insjuknande då jagblev sängliggande så blev jag så stel att jag iten längre kund eklä och tvätta mig själv

Jag stretchar nu efter varje fysisk ansträning - det är det enda  som gör att jag fungerar.

jag sover bättre nu - djupare sömn när jag är mindre stel och ligger bättre

Pippin

När jag läste din fråga angående stelhet:
-tänkte jag direkt att nej de problemet har jag inte men sen
när jag läste vidare ditt brev om att skriva. Där har jag det jobbigt.
Kan inte skriva mycket utan att få kramp i handen.

Deia

Jag är väldigt stel, speciellt på morgonen.
Några timmar mitt på dagen, efter en lång dusch, så släpper det lite.

DodeN

Och nu kommer kramperna också... har varit väldigt stel de senaste veckorna och idag har jag haft en skitdag. Känns verkligen att kroppen inte har ork. Åkte tidigt till tandläkaren igår sov dåligt på natten och var stel, väl hemma så somnade jag igen och la mig tidigt och har sovit massor.

Idag skulle vi laga till lite köttbullar och prinskorv, fick jättekramper i ryggen, först i ländryggen och sen spred det sig hela vägen till nacken. Gjorde så ont och varje andetag smärtade. Hyperventilerade nästan för jag fick knappt luft. La mig på rygg på golvet och det lättade lite men började igen så fort jag reste mig. Helt sjukt så det kan göra ont. Har suttit i 3 timmar nu. Fortsatte att steka mina köttbullar med tårarna rinnande av smärta. Blir galen när det håller på såhär.

Drog till nacken idag också när jag skulle busa med sambon, och att hoppa ner från bussen i rullstolen hjälper inte heller. Jag skulle gett mycket för att få haft någon av dessa läkare och annat "jag kan allt" folk hos mig och se när jag fortsätter laga mat trots att smärtan från ryggen är så stark.

Försöker träna upp musklerna men det är svårt, jag har svagare muskler i nacke och rygg men det går i perioder. De dagar som jag är sämre så blir kramperna mer, är som om alla muskler blir jättetrötta.

Lär stelna till ordentligt inatt, funderar på att ta ett sömnpiller som gör musklerna jättemjuka och konstiga istället.