• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Varmvattenbassäng

Startat av Saga_1, 2009-05-22, 09:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Saga_1

Hej

Jag ville bara dela med mig av mina positiva erfarenheter av bassängträning i varmvatten. (Tror det är 37 grader varmt)
Jag har sen ganska lång tid tillbaka kört ett individuellt program från min sjukgynmast som är utformat så att jag inte ska bli trött av det. Det är mer stretchövningar än gymnastik.
Jag upplever att det är otroligt bra för cirkulationen och ett bra och lätt sätt att hålla kroppen igång. Det varma sköna vattnet och de mjuka övningarna. Mitt aktiva pass tar ca 10-15 minuter. Därefter har jag 10 minuter ungefär som jag bara ligger med flytväst och flytkuddar och bara slappnar av i det varma vattnet.
(Jag använder alltid öronproppar för att slippa alla ljud runt omkring.)

Visst är jag trött därefter, men jag upplever att det ger så pass mycket positivt att det är värt det.
Jag kan ju tillägga att jag är heltidssjukskriven, ensamstående utan barn så jag lägger den lilla energi jag har på rehab och lite socialt umgänge.

Har precis utökat till två ggr / ve. Vet inte än hur det kommer kännas, men det får framtiden utvisa.

Någon annan som har provat detta? Vad är era erfarenheter?
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

DodeN

jag provade reumatikergympa i varmvattenbassäng i början av min sjukdom, vi har en bassäng i området där man kan träna vissa anpassade pass.
Men jag fick väldigt ont av värmen, kramper i benen framförallt varje steg jag tog i bassängen så kändes det som om jag hoppat från 3m och landat på fötterna. Vet inte vad det berodde på men värme blir jag mycket sämre av. Annars var det skönt att sträcka ut och så. Passet var ett lungt anpassat för reumatiker som är stela. Så det var inte anstängande.

Har tänkt att ta mig till det vanliga badet och prova om det blir samma effekt i kallare vatten. Fast nu har jag ingen som kan följa med och själv kan jag inte gå.

Kul att höra att det fungerar så bra för dig.

Helena

Jag fryser vid 37 grader i vatten och blir kall tyvärr.
Förutom det så gör miljön mig i hallar med bassäng trött. Jag har inte kommit på varför det är så men det räcker att vistas där så är jag helt slut efteråt i huvudet. Det spelar ingen roll att den är tom och att det är en liten bassäng på ett litet ställe. Jag har alltid blivit trött i simhallar överlag. Utomhus uplever jag inte alls att jag blir så trött av att bara vara nära vatten.
Jag diggar dock mitt badkar hemma med 40-42 grader i. Mindre och det blir för kallt. Mer och det blir för varmt. Jag har en termometer då jag tröttnade på att hölla upp och hälla ur vatten en massa när jag skulle bada.
Jag skulle vilja testa floating om temperaturen bara hade varit mer i vattnet. Tyvärr vill dom ha samma temperatur i vattnet som ovanför (34,8 C) och jag behöver varmare i vattnet och lite svalare i luften. Klara man temperaturen så tror jag att floating är en bra ide för en person med ME/CFS. Kanske inte bäst första gången då kroppen behöver vänja sig att våga flyta hela tiden och lita till att den gör det men när den väl förstår så bör ju avslappningen bli väldigt hög. Inga intryck och inget som trycker mot kroppen någonstans så musklerna vill slappna av bättre. Avslappningen sägs vara mycket god från behandling av det.
ME/CFS utlöst 1998
Fibromyalgi from 2000 tom 2010

Saga_1

Jag håller med att det blir kallt. Eller först när jag går i så är det inte kallt, men har oftast frossa när jag kommer upp. Då kommer feberkänningar och allt det oxå. Första 15 minuterna brukar gå hyfsat bra därefter så håller jag på max 15 minuter till beroende på dagsform.

Och som jag skrev. Måste ha öronproppar och kan inte vara socialt och snacka och så. In göra mitt och ut.
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)