• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Östrogen, sifrol och bra väder.

Startat av Jen, 2009-05-27, 22:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Jen


Har nog läst alla trådar i detta forum snart men 3 saker har jag inte hittat någonting om. Har sökt på nätet men bara hittat några enstaka länkar om detta på tyska eller engelska som jag knappt förstått/orkat läsa.

Första är östrogen, eftersom jag blir så mycket värre dagen jag har ägglosnning till att min menstruation slutar misstänker jag att detta är för att östrogenet sjunker under denna period. Är det någon annan som har mer besvär vid denna period, och som blir hjälpt av p-piller?

Sedan sifrol, som jag fått utskriver pga restless legs. Sifrol tillsammans med tradolan (har ingen verkan på mig utan värktabletter) har nästan helt tagit bort min trötthet. Har någon av er provat detta, vet att många är överkänsliga för preparat som tradolan. Men för dom som inte är det, har ni provat? Finns det någon undersökning på hur sifrol påverkar ME patienter?

Sist men inte minst, till skillnad från många som jag läst om här blir jag nåstan frisk vid mycket bra väder. Och då menar jag inte vanligt svensk sommarväder, men den där tropiska värmen som vi hade förra sommaren tex. Var nästan helt besvärsfri under den perioden.
hade jag kunnat/haft råd hade jag flyttat utomlands. Någon annan som blir betydligt bättre vid mycket bra väder.

Linnea

Hejsan!
Såg att du skrev ditt inlägg för väldigt länge sedan men tycker att det här med östrogen nivåerna är väldigt intressant. Jag upplever nämligen själv att mina symptom förvärras en hel del under min menstruation. Speciellt i början. Jag blir svagare, får mer värk i benen och sämre matsmältning. Har du kollat upp dina hormonnivåer? Jag har även problem med candida och får svampinfektioner varje månad ungefär en vecka innan mens.

Angående sol och värme. Ja jag blir absolut bättre! Var nyss en vecka utomlands och kunde då plötsligt börja gå en massa och göra saker som jag annars aldrig skulle orka. Ser fram emot våren och sommaren nu i Sverige :)

Ha det fint!

Jen


Ja det var länge sedan jag var inne här nu, trista med det är att inte mycket har hänt sen dess.

Iaf så har jag kollat mina hormon nivåer och allt var normalt, vet inte varför men jag blir 10ggr sjukare vid mens.
Jag var till en gynekolog och hon tyckte att jag skulle prova hormontabletter pga mina svåra PMS, men vågar inte pga RLS.

Intressant dock detta med sifrol, läste för inte sålänge sedan att man nu kommit fram till att ME patienter har låga dopamin nivåer.
Som sagt äter jag egentligen Sifrol för RLS men det har tagit bort mycket av min trötthet och skillnaden på en dag jag glömt att ta en tablett är så otroligt stor. Jag kan knappt hålla ögonen öppna ifall jag glömt, så man undrar om det verkligen var så illa innan eller om det bara känns så.
En annan bra sak med Sifrol är att jag känner mig så mycket psykiskt starkare nu. Min panik ångest och "ovanliga" rädslor är helt borta. (Kunde tex bli mörkrädd :P)

Mayordomo

SIFROL®
FASS
Aktiv substans: Pramipexol
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20081209000149&DocTypeID=3&UserTypeID=0&clickable=1
CitatSIFROL ges till vuxna som symtomatisk behandling av idiopatisk Parkinsons sjukdom, enbart (utan levodopa) eller i kombination med levodopa, dvs. under hela sjukdomsförloppet fram till sena stadier när effekten av levodopa avtar eller blir ojämn och fluktuationer i den terapeutiska effekten uppträder (dosglapp eller "on off"-fenomen).
CitatPramipexol är en dopaminagonist och binds med hög selektivitet och hög specificitet till dopamin-D2-subfamiljens receptorer och har framförallt affinitet till D3-receptorer; substansen är en fullständig agonist.

Jen

Citat från: Kasper skrivet 2011-02-09, 12:26
SIFROL®
FASS
Aktiv substans: Pramipexol
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20081209000149&DocTypeID=3&UserTypeID=0&clickable=1
CitatSIFROL ges till vuxna som symtomatisk behandling av idiopatisk Parkinsons sjukdom, enbart (utan levodopa) eller i kombination med levodopa, dvs. under hela sjukdomsförloppet fram till sena stadier när effekten av levodopa avtar eller blir ojämn och fluktuationer i den terapeutiska effekten uppträder (dosglapp eller "on off"-fenomen).
CitatPramipexol är en dopaminagonist och binds med hög selektivitet och hög specificitet till dopamin-D2-subfamiljens receptorer och har framförallt affinitet till D3-receptorer; substansen är en fullständig agonist.

? :D
Förstår inte riktigt varför du linkar detta. :p

Mayordomo

#5
Jag visste inte vad Sifrol är för något. Slog därför upp det. Trodde flera kunde vara hjälpta av att veta vad Sifrol är för något preparat. Aktiv substans är bra att känna till eftersom vetenskapliga artiklar främst anger denna och inte tillverkarens varumärkesnamn. Då man läser utländska artiklar är det inte säkert de använder de namnen på de varumärken som är vanliga i Sverige. Jag tror många kan vara intresserade av att känna till att det är ett medel emot Parkinsson och att det är en dopaminagonist. Om man gör sökningar på forumet kan det vara bra att det står "dopaminagonist" och "pramipexol" för att underlätta sökningar på dessa sökord.

Jag var för trött för att skriva något som förklarade inlägget. Tänkte det skulle vara självförlarande.

Jag vill tipsa om forumets sökfunktion. Den är riktigt bra om man bara lär sig hur den fungerar. Forumets sökfuntion fungerar så att den söker på det ställe man står och nedåt. Om man t.ex. är på forumets huvudsida, söker den igenom alla kategorier, tavlor och undertavlor. Det finns en enkel sökfunktion via sökrutan uppe till höger. En mer avancerad sökfunktion finns i över menyraden.

Jen

Aha trodde jag missat något.