• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

IBS

Startat av Pippin, 2008-11-24, 23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Pippin

IBS
Är det någon mer än jag som även har diagnosen IBS eller som
de hette förut "Colon irritable"?
I så fall finns det något som hjälp er mage?
Jobbigt att i fler dagar gå med uppsvälld mage och sen är den lugn en dag,
osv.....

HotRag

Hej.
Jag har provat LCHF, strikt, fuskat o.s.v. men jag tycker mig nu kunna märka att allt blir bättre när jag låter bli frukt och bara äter lite grönsaker.
Även nu när jag slarvar med LCHF, så är IBS:en borta.

För mig verkar följande påverka negativt:
Frukt
Vissa grönsaker i stor mängd
Ev. inta stor mängd pasta och liknande (basera alla måltider på liknande kolhydrater)
För mycket kaffe
Kolsyrade drycker (som jag har slutat med helt sedan några år)

Pippin

Tack för ditt svar :)

Vad är LCHF för något?

HotRag

Low Carbohydrate High Fat.

Lågkolhydratkost alltså.
Det var ett program på TV om detta för 1-2 veckor sedan. Fast då handlade det nog mer om fett och fetma, samt lite om diabetes.

Sök på Google på Annika Dahlqvist, så hittar du hennes blogg. Hon är den läkare som det var lite tjafs om för något år sedan, då hon hade rekommenderat LCHF till diabetespatienter.

Pippin

Tack, ska kolla upp din information :)

Isolde

Hej Pippin,
Jag har fått diagnosen IBS, Pr Gottfries sa det var vanligt när man har ME.
Hälsningar
Isolde

Femejl

Jag har nämnt lite om LCHF tidigare i ett inlägg eftersom dr Annika Dahlqvist som förespråkar dieten, bl.a. blev av med sin fibromyalgivärk genom den höga fett- och låga kolhydratkosten. Den metoden är säkert bra på många sätt, men förstås inte för alla. Jag läser nämligen i tidskriften Hälsa, nov -08 ang. deppighet att det finns risker med LCHF. "Att det låga intaget av kolhydrater, inte minst brukar resultera i låga halter av signalsubstansen serotonin". Att brist på serotonin gör oss deprimerade vet vi och att det finns en ökad risk för depression som en konsekvens av ME.

Det är förstås med LCHF som med allt annat att försiktigt pröva sig fram och vara uppmärksam på ev. reaktioner. Det finns ju alltid förespråkare och motståndare vilket fenomen man än talar om. Då gäller det att själv vara observant enbart på sig själv.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

ysny

Jag äter strikt LCHF sedan 2 år tillbaks och har skrivit mkt om det på andra forumet (AnnaKatarina).

Att LCHF skulle göra en trög i hjärnan, trött och deppig är myter. Det finns väldigt mkt som tyder på att hjärnan blir klarare och mindre deppig av LCHF-kost. Så fort man kommit över omställningsperioden brukar de allra, allra flesta berätta att deras hjärna blir som en "raket".  ;)

Jag känner själv att mkt av de förbättringar jag fått i min ME kan relateras till kosten. Gör jag avsteg blir jag DIREKT dålig.

Min egen erfarenhet är att depressioner blir BÄTTRE av lchf, vilket också en stor mängd anekdotiska berättelser stödjer. Både utbrändhet, depressioner och ångest brukar bli bättre av lchf-kost, och jag vet att många berättar att när de gör avsteg (o t ex äter mjöl eller choklad) så får de direkt ångest eller deppighet som ett brev på posten. Majoriteten av mina vänner äter också lchf, (som inte har ME) och de upplever alla samma sak.

Det som ofta blir bättre av lchf är;

• sömnen (mer effektiv)
    humöret (inga blodsockerdippar)
    depressioner/ångest mildras eller försvinner
    lättare att tänka, lättare koncentration, mer effektiv i tanken
    IBS, magproblem läker och många blir symtomfria
    vikten stabiliseras
    hyn föräbttras
    blodsockret stabiliseras (diabetiker) inga dippar
    PMS mildare
    PCO-S bättre
    mm

Jag har haft mkt svår IBS sedan 20 år tillbaks, kunde i perioder inte lämna hemmet eller äta ngt alls, inga mediciner eller terapier fungerade.   Idag är jag helt symtomfri, så länge jag håller mig till strikt lchf. Avsteg gör mig jättedålig i minst 6 veckor, så idag är jag mkt strikt med kosten.

En av anledningarna är nog att man byter ut margariner och oljor mot animaliskt fett eller kokosfett. Omega-3 har visat sig påverka depressioner positivt i studier.

Det står väldigt mkt om detta på Annika Ds blogg och www.kolhydrater.ifokus.se, www.kostdoktorn.se, www.lowcarbkost.com.

Självklart ska man vara observant, och vi alla är olika, men jag råder alla att testa lchf en tid för att se om man får förbättring. Alla är olika sockerkänsliga och tolererar olika mängd kolhydrater. Själv är jag tyvärr väldigt känslig, men jag tror att många friska och mindre känsliga kan äta större mängd kolhydrater. Så man får prova sig fram. Vissa kanske klarar lättare GI, andra strikt LCHF.

Mer och mer tyder på att för mkt socker/stärkelse, höga insulin- och blodsockernivåer inte är bra för kroppen. LCHF är ju inflammationshämmande, vilket borde vara bra för oss med ME, dessutom finns mkt som tyder på att det kan motverka uppkomsten av cancer, eftersom att cancerceller behöver socker för att föröka sig (forskning finns på detta). Sköldkörteln (som ju också ofta är invilverad i ME) brukar vara mkt känslig för gluten, och man rekommenderas ofta glutenfri kost för att läka sköldkörteln (Jag har kroniskt inflammerad sköldkörtel). Så för mig är det ett lätt val. ;)

Sen behöver man absolut inte göra drastiska förändringar, det tar tid att lägga om kosten. Men små små steg i rätt riktning, och prova sig fram... Mitt bästa råd för den som vill testa är att först slänga ut alla margariner och oljor och använda smör eller kokosfett, eventuellt äta omega-3-tillskott, och ta mindre del pasta, potatis, och frukt, och inte vara fullt så rädd för mättat fett... ;)

Millgill

När det gäller min mage som har varit en katastrof i många år måste jag säga att den är nästan helt bra nu efter att jag ett tag (typ 2 år i varierande grad, sista halvåret mer strikt) har ätit LCHF. Jag kan känna av magen lite om jag blir för trött eller stressad, men det som förut tog kanske 4 timmar av enorma magplågor och efterföljande sängläge och sakta återhämtning blir nu ett knip som jag kan hejda genom att sätta mej ner, slappna av och ta 2 djupa andetag... I somras var jag 2 veckor på Vidarkliniken och lyckades aldrig få min läkare att förstå vikten av denna maten, vilket gjorde att jag fick "fel" mat väldigt ofta. Genast var min taskiga mage tillbaka med 4-5 timmarsutbrott och sängläge i flera timmar/dagar därefter.

Citat från: ysny skrivet 2008-12-12, 10:56Självklart ska man vara observant, och vi alla är olika, men jag råder alla att testa lchf en tid för att se om man får förbättring.

Själv kan jag inte säga att jag har märkt nån jätteförbättring, förutom magen då. Men jag kraschar inte riktigt lika ofta så troligen har det blivit en förbättrring fast jag har ökat aktiviteten i takt med att jag har börjat må bättre utan att jag har märkt det. För om jag slarvar blir jag genast mycket sämre. Speciellt märks det på mitt psyke när jag har slarvat... Blir tjurig, grinig och enormt ledsen för allt och inget när jag har ätit för mycket kolhydrater. Hela världen är emot mej då  ;)

Citat från: ysny skrivet 2008-12-12, 10:56Alla är olika sockerkänsliga och tolererar olika mängd kolhydrater. Själv är jag tyvärr väldigt känslig, men jag tror att många friska och mindre känsliga kan äta större mängd kolhydrater. Så man får prova sig fram. Vissa kanske klarar lättare GI, andra strikt LCHF.
.....
Sen behöver man absolut inte göra drastiska förändringar, det tar tid att lägga om kosten. Men små små steg i rätt riktning, och prova sig fram...

För mej har det varit så att ju mer kolhydrater jag plockar bort ju mindre tål jag. Började för typ 2-3 år sedan att gå över till en GI-variant med mycket fullkorn mm. Helt plötsligt upptäckte jag att jag inte tålde potatis t ex, fick migrän av den. Sedan kom nästa sak som jag fick nåt annat symptom av när jag åt det och så nästa o s v. Nu äter jag kött, ägg, fett och vissa grönsaker. Jag fuskar lite ibland, t ex kan jag nån gång lägga en jordgubbe på min omelett, eller ta en liten bit mörk choklad, men jag märker att det inte är helt bra.

Att låta omläggningen ta tid är ett bra råd. Har vid några tillfällen försökt lägga om totalt och det har inte funkat för mej.

Citat från: ysny skrivet 2008-12-12, 10:56Mitt bästa råd för den som vill testa är att först slänga ut alla margariner och oljor och använda smör eller kokosfett, eventuellt äta omega-3-tillskott, och ta mindre del pasta, potatis, och frukt, och inte vara fullt så rädd för mättat fett...  ;)

Fettet är oerhört viktigt för kroppen på flera sätt, speciellt tycker jag det är viktigt för att man inte håller sej mätt utan fettet och då blir det lätt att man slarvar och tar nåt som innehåller för mycket kolhydrater.

Femejl

Det ni skriver är precis vad jag behövde höra. Jag har förstått att min egen mage är överkänslig för kolhydrater och därför börjat närma mig LCHF så smått. De dagar jag försökt undvika kolhydrater har jag känt mig piggare och nästa morgons toabesök har varit ett eller max två normala sådana En dag med frukostbröd, lunchpasta osv. har genast resulterat i nästa morgons sedvanliga tre besök med rejäl diarré innan jag kan lämna hemmet. Jag har inte själv ME, men kan förstås vara känslig mot kolhydrater ändå.

Min ME-sjuke son har mag-/tarmbesvär så jag blev glad när jag stötte på A. Dahlqvists rön om LCHF och effekten av den på henne. När jag så fick syn på texten i Hälsa om kopplingen kolhydrater och serotonin så blev jag orolig igen. Det ni skriver gör mig dock intresserad av att hjälpa honom balansera kosten mot ett lägre intag av kolhydrater. Jag ska skriva ut Ysnys och Milgills inlägg och med dem som grund diskutera saken med honom.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

silversessan

Jag tror absolut på låjgkolhysratkost då det minskar bakterie o cancertillväxt samt minskar inflammationer. Men jag tror inte på att högfettskosten därmed alltid är bra då det animaliska fettet ökar inflammationer på lång sikt även om de dämpar dem på kort sikt( Via att D-vitaminet stänger av kroppens naturliga immunitet) . Tror mer på olivolja och riktigt cocosfett då dessa är anti-svamp, antivirus och antibakterier samt antiinflammatoriska.  Mycket antioxidanter som dämpar den oxidativa stressen missas med LCHF om man inte kompletterar med nån rå grönsak typ gul paprika.  Även bär som inte är söta bör man få i sig. Ett superbär för antioxidanter och antiinflammation är blåbär utan mkt sockerarter i !!!  Kom ihåg att det som du blir bättre av på kort sikt kan göra dig sämre på lång sikt.  Men viktigaste som vi kan vara överens om är att man bör undvika snabba kolhydrater och söta saker...  också att man kan öka serotoninproduktion genom bananätande i små doser men även keso enligt vetenskap ökar denna produktion i hjärnan.    Dessutom finns vetenskap som visar på att D-vitamin minskar inflammation på kort sikt men ökar den på lång sikt...Finns i smör etc...

DodeN

Vad är det för symtom på IBS?

Jag har alltid haft stålmage och allt har fungerat kanon, även utomlands när andra fått problem eller vid knasig mat.
Men det senaste halvåret så funkar det sämre. Tarmarna vill inte som förut och jag har problem med förstoppning och att tömma tarmen. Muskelrna är svagare i allmänhet så ev. kan det bidraga lite.

Men nu senaste 3 månaderna har jag fått nya symtom. Jag får små kramper i magen, känns nästan som hungerkramper men ändå inte. Och när jag äter så får jag en fruktansvärd magkramp främst i ett område runt naveln och mest på vänster sida. Trodde först det var ägglossning eller liknande men fått det 2 gånger till utan att jag varit i närheten av ägglossning.

Vet att sist så åt jag kyckling med couscous, och idag potatis, ärtor och torsk. Det börjar redan innan jag äter men blir otroligt smärtsamt när jag ätit, ca 10-15 min efter at jag börjar äta så krampar det så tårarna rinner. Brukar lätta efter någon timme och när jag sitter på toaletten. Jag har testat att äta kyklicn och couscos 2 gånger efter detta och inget hände alls.

Orkar inte ta det med någon läkare för de har på senaste kassa utredninge bestämt att allt är psykiskt och magont lär knappast hjälpa mig. Sist fick sambon massera magen för att se om det hjälpte, funkade lite men inget hjälper mer än att vänta.

Nu har det hållt på 1.5timme och jag håller påatt bli galen.

Är det något som ni tror kan vara IBS? Jag är mer gasig nu än tidigare också. Har fått inolaxol utskrivet som funkade ok men nu funkar det inte alls.

Vet att jag äter dåligt eftersom jag äter frukost och sen mellanmål men oftast inte middag förrens vid 18 tiden. Orkar inte laga mer än ett mål/dag men jag ser inga ledtrådar i det heller, för ibland äter jag inte alls middag men får inte kramper, och ibland äter vi jättetidigt på förmiddagen.

Mayordomo

Kan det där med IBS dåligt.

Du kanske kan ta reda på mer via några länkar om IBS som finns här.
http://me-cfs.se/#_Toc215756864

Saga_1

Jag fick inte diagnosen IBS separat eftersom jag inte har riktigt den omfattningen som IBS innebär. Är lite mildare drabbad.
Professor Gottfries sa att han inte tyckde diagnosen behövdes separat eftersom det ingår i både ME och FMS.

Jag har testat LFHC och personligen så klarar jag inte av det. Trivs inte alls med sättet att äta, och jag kan inte tala för om det gjorde någon skillnad.

Jag äter Minifom. Är något man ger till kolikbarn för magen ;D Inte för att jag är ett kolikbarn, men det hjälper faktiskt. Blir inte bra men bli bättre av det.
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

Mayordomo

Jag gjorde en sökning på Miniform.

http://www4.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx?sq=Minifom&tab=Rp&menu=St&searchType=global
CitatVad innehåller Minifom?
1 kapsel (100 mg) innehåller:
Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).
Övriga innehållsämnen: järnoxid (färgämne E 172), gelatin, glycerol.

kjaamar

Jag fick min IBS diagnos 2004 efter att jag åkt in och ut på sjukhuset för svår magsmärta i 4månader och gjort alla typer av undersökningar där finns. tunntarmsrgt,endoscopi, gastroscopi,laproscopi, test för allergier.
de uteslöt alla farliga sjukdommar men kunde se att jag hade stora inflammations härdar på tarmarna och jag fick lägga om min kost. Idag kan jag inte äta nån sorts lök förutom vitlök men den i bara små mängder. jag kan inte få i mig för mycket rött kött och får jag i mig för mycket mejeri ( men jag hade ingen intollerans mot lactos) så får jag oxå ont. Men de som hjälpt mig mest va att utesluta löken.
I dag funkar magen ganska bra bara jag håller koll på min kost..:)

Amema

IBS verkar vara en "slaskdiagnos", åtminstone för min läkare. Utan några egentliga undersökningar av saken har jag fått diagnosen... Med hjälp av bioresonans har jag kommit på benen och med hjälp av den blev beskedet att jag i princip inte tål kolhydrater, så jag började med LCHF innan jag visste att det fanns ett namn på dieten. Mig har det hjälpt betydligt.

Baggis

Intressant! Jag har också gått på bioresonas och blivit klart bättre efter de behandlingarna. I mitt fall var det främst stark överkänslighet mot mögel som ställde till det.

Amema

Jag hade nog inte stått på benen idag om det inte vore för bioresonansen. Vi har tom en egen liten maskin, en "Lanta-Z" som zappar virus, bakterier, urdjur etc. Virusprogrammet är skitbra och körs så fort jag har träffat folk för jag blir förkyld så fort jag går utanför dörren.

affa

Forskning och framsteg skriver genom forskning av Frida fak:
"Så gör lactobaciller oss friskare".

Intressant exempel tas ifrån möss med MS som slutade att visa tecken på MS när de fick dricka detta vatten med lactobaciller.

Det bästa verkar vara att köpa kefirgryn och odla själv för att få de levande organismerna.

Dessa bakterier behöver inte odlas i vanlig mjölk om man inte tål den.
Kefirodlingen kan göras i vatten och socker eller odlas i kokosmjölk, m.m.

Länken till forskning och framsteg:
http://www.fof.se/tidning/2007/4/sa-gor-laktobaciller-oss-friskare

Recept: http://www.lottisen.se/recept/recept/vattenkefir.htm