• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Om ME i medicinska tidskrifter

Startat av lenasvn, 2010-01-14, 18:52

Föregående ämne - Nästa ämne

lenasvn

ARTIKEL I DAGENS MEDICIN- MAN BLIR FÖRBANNAD!

Det hjälper om det onda får ett namn
Mats Reimer, Blogg, april 2009, Dagens Medicin
http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2009/04/21/det-hjalper-om-det-onda-fa/index.xml

Gå in och läs denna artikeln, jag blev rosenrasande men klarade att hålla fattningen och skriva ett vettigt inlägg. Det kunde lika gärna ha varit skrivet 1930. Och detta är ett magasin som läkare läser och bygger på sin ignorans med! Fy för den lede! Jag och många med mej mår jättedåligt av att tampas med ignoranta läkare när vi behöver hjälp med allehanda saker, det står en upp i halsen.
CFS/ ME sedan 2004.

affa

Ja, jag har läst Båtar Reimers syn på ME / CFS, fibromyalgi och IBS, samt kommentarerna!

Jag är Verkligen förvånad över Hur Långt. efter den mannen ligger i det medicinska tänkandet inom skolmedicinen i Sverige. Här talar mannen Fortfarande som Att internationell forskning Inte finns överhuvudtaget! >: (

Kroniskt arg, det har jag Varit Länge över sakernas tillstånd-hierarkisk, dumhet Verkar det som!

Att kroniska infektioner ligger bakom inflammationstillstånd Borde snart Vara uppenbart och Att bara Hålla ställningarna i status quo går inte i Längden ens för skolmedicinen i Sverige Hur nge som helst!

Ett Paradigmskifte Inom skolmedicinens tänkande är Ett Måste nu, om de så får krypa till korset till sist!

Baggis

Vilken total TOMTE den mannen är!

Mayordomo

Lite av hans kritik vad gäller brist på uteslutningar är självförvållad, eftersom RME:s hemsida inte har med de viktiga uteslutningarna.
http://rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier

RME anger även att deras kriterier är en "översättning", men det är inte en översättning utan en förenkling. Väsentliga formuleringar är borttagna.

Man bör kanske snarare kalla det för Kanadadefinitionen än Kanadakriterierna, emedan det är så orginaldokumentet kallar det för - "Clinical Working Case Definition". Det är inte bara kriterier, utan även uteslutningar.

Utdrag ur kanadadokumentet:
CitatExclusions: Exclude active disease processes that explain most of the major symptoms of fatigue, sleep disturbance, pain, and cognitive dysfunction. It is essential to exclude certain diseases, which would be tragic to miss: Addison's disease, Cushing's Syndrome, hypothyroidism, hyperthyroidism, iron deficiency, other treatable forms of anemia, iron overload syndrome, diabetes mellitus, and cancer. It is also essential to exclude treatable sleep disorders such as upper airway resistance syndrome and obstructive or central sleep apnea; rheumatological disorders such as rheumatoid arthritis, lupus, polymyositis and polymyalgia rheumatica; immune disorders such as AIDS; neurological disorders such as multiple sclerosis (MS), Parkinsonism, myasthenia gravis and B12 deficiency; infectious diseases such as tuberculosis, chronic hepatitis, Lyme disease, etc.; primary psychiatric disorders and substance abuse. Exclusion of other diagnoses, which cannot be reasonably excluded by the patient's history and physical examination, is achieved by laboratory testing and imaging. If a potentially confounding medical condition is under control, then the diagnosis of ME/CFS can be entertained if patients meet the criteria otherwise.