• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Halsmandlar/tonsiller och ME

Startat av LillaY, 2010-04-02, 22:38

Föregående ämne - Nästa ämne

LillaY

Hej på er!
Det var längesen jag var in här, hoppas ni har det okej allesammans.

Fick en fråga av min mamma en dag: "Tror du att din ME kan bero på att du opererade bort halsmandlarna när du var yngre?"

Nu undrar jag: Är det nån som har nåt svar på det?
Tonsillerna är väl en del av immunförsvaret, eller har jag fattat det helt fel?  ???
Jag har tänkt på det här mycket sen jag fick frågan så jag tänkte göra slag i saken och fråga er här om  ni vet nåt om det..

Ta hand om er!!  :)
Har varit sjuk sedan 2000, fick diagnosen ME i mars 2008.

Saga_1

E inte alls insatt i hur det är med halsmandlarnas koppling till imunförsvaret, däremot så har jag oxå fått mina bortopererade när jag var yngre.
Däremot så kom inte MEn förrän långt senare. Vet inte alls faktiskt
Gradvis insjuknande med start när jag gjorde lumpen 2003.
Diagnostiserad aug 2008 på Gottfries
ME (G93.3)
FMS (M79.7)

AnnaSM

Hej, alldeles helt ny här !

Nyss fått diagnos (ME/CFS).Kan ju inte låta bli att tala om att även jag opererade bort mina tonsiller när jag var liten ......Vänligen Anna

Tipina

Svar: Nej. ME tros inte ha något med bortopererade halsmandlar att göra då som i mitt fall jag är född med ME och alltså varit utslagen av trötthet sen födseln. Dock är det inte bra att operera bort dem eftersom de just som ni skriver skyddar kroppen mot infektioner så det ska såklart vara på sin plats.  ;)