• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

2012: Vart är jag på väg egentligen ??

Startat av shadow, 2010-07-28, 17:02

Föregående ämne - Nästa ämne

shadow

#60
Ospecificerad, jo den ändelsen har jag haft i många varianter under åren.

Idag pratade jag med läkaren i telefon.
Det går då sakta men säkert utåt hela tiden angående den mekaniska energin jag har att tillgå under en (bra) dag. Nu är jag nere i strax under kilometern.
(Klarade 2.5 km men inte 5 km tidigt i höstas)
Har prövat två gånger. En lördag tog jag bilen, gick knappa kilometern, bilen hem. Dålig några dagar. Förra fredag gick jag knappa kilometern till jobbet, men tog taxi hem (Bilen var helt nedisad, så alternativet var inte heller energibesparande) men så kände jag av promenaden på ett otrevligt sätt i 3-4 dagar. Tyvärr är känslan i de muskler som aktiverats mer som om en influensa är på gång än som träningsvärk. Eller som om man kört brutalhårt med dem då att de liksom inte bär en alls dagen efter.

I onsdags käkade jag en hamburgare, Burger King har öppnat i stan. Tog Tropicana äppeljuice och baby morötter till, men magen sopa ihop totalt. Har legat som ett kolli - men man behövde inte gå långt för att få tag i maten där.

Underarmarna har fungerat utan att strejka ... tills nyligen, dvs det där med att skriva på tangentbordet. Men nu börjar knapparna kännas som någon bytt ut fjädrarna till stenhårda under. Jag får göra pauser nu när jag skriver för att försöka stretcha ut fingrarna.

Innan hamburgaren hade jag ett litet program som faktiskt fungerade under 10 dagar. Jag minimerade avstånden och tog bilen hela tiden så nära det gick, dessutom var det lite varmare och man kunde bara hoppa in i (permo)bilen och åka iväg direkt utan avisning. Då kunde jag jobba må, on, fr halvdagar om jag stannade i sängen och vilade de andra dagarna. På arbetar dagarna somnade jag av naturlig trötthet, och på vilodagarna så sov jag en extra veva på fm samt em. men somnade ändå till kvällen. Typiskt med trötta ben och trötta hållningsmuskler i ryggen så jag setat på en stol.

Shit jag måste vila fingrarna nu. Läkaren skulle i alla fall remittera mig för CFS utredning och hoppas på att någon vill ta i det i andra änden.

Hur är den där hjärndimman - den dyker mest upp för mig när jag är (för) trött (Under förutsättningen att magen är i bra skick) . Nu i magkolli status så har jag varit helt borta i skallen t.ex.
Men när jag lyckas med konststycket att inte ta ut mig för mycket - så är jag tämligen fräsch i tanken - men sen när kroppen kapsejsar i trötthet - då försvinner allt från tidsuppfattning till jag vet inte vad.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

Mayordomo

Visst är det så när man har ME, att man får mental dimma efter man har överaktiverat sig. En aktivitet som man tidigare inte ens ansåg vara en egentlig aktivitet, kan vid ME bli för mycket. När man kraschar så är man som en grönsak och dagar kan fladdra förbi utan att man märker det. Man förlorar förmågan att tänka klart och planera. Ens skal finns där, men innehållet är inte alls vad det brukade.

shadow

Förlåt förlåt ME-Guden, jag ska aldrig häda igen och påstå att jag är fri från dimman.

Det är nästan totalt omöjligt och ens hitta till forumet, för att inte tala om alla siffror i Kaspers bankkonto - det var rena rocket-science och få allt rätt, nä värre, kvantfysik.

Shit va borta jag är - jag sover mest - vilket kanske är tur.

Är nu uppe på F 330, hoppas op ett gererationsskifte snart.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Så toppade jag med kräksjukan. Jag var helt övertygad om att jag skulle få dö ett tag. Kräktes i 16h. Varje rörelse, lukt eller ljud fick mig att spy på nytt. Dessutom var jag inte hemma utan hade precis tagit mig till en kompis när det började. Han håller dock på att sänka Effexor så han låg mest och morrade i sängen. Vilket par  :-\

Köpte Probiotika i kapselform + vanliga ProVia för att mata bakterierna med något. Drack en 2 l, och toppade med kapslar. Fullständigt 3:e världskrig i magen i 4-5 dagar. Hela magen skakade. Fick någonting feberliknande efter varje måltid och somnade.

Men så slutade kriget plöstligt. Just nu är jag ovanligt pigg. Känner mig mer väldigt otränad än utmattad - men vi får väl se hur länge det håller i sig.

Ska jaga olika sorters Probiotika i kapsel och trycka i mig i alla fall.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

Mayordomo


shadow

#65
Fortfarande pigg (sedan 18:30 i torsdags kväll)

Har tvättat 3 maskiner, bäddat rent, städat alla rum i lägenheten, torkar golven med såpa och varit på tippen och slängt skräp. Efter varje aktivitet har jag gått tillbaka till sängen och väntat på att bli paniktrött igen - men den upplevelsen har inte infunnit sig. Fortsätter det så här så kommer jag snart byta styr servopump i (permo)bilen.

Får väl pröva att gå till gymmet och köra biceps och se vad som händer.

Dessutom är att hjärndimma borta just nu - så verkligheten har sköljt över en med viss fasa om hur illa det nyss var ställt. Undrar om någon retas med mig. För att komma ihåg hur det skulle kunna vara så ska du få vara frisk i 1 vecka - sedan tillbaka till helvetet igen  ???

Jag vägrar ta ut någonting i förskott - men ska försöka passa på att inhandla mindre jeans. De jag hade i Juli kan man dra av med knäppta knappar nu. Det är nog minst en 3" som försvunnit. Har inte vägt mig på 8-9 månader.

All Hobby-Parkinson är oxå helt försvunnen. Skakar inte, samt kroppen lyder tanken. Kunde knappt hålla ett glas med vänster hand för 1 veka sedan. Får väl passa på att vräka i mig OMEGA-3 nu så hjärnan får byta ut allt sönderförgiftat fett i hjärnan. Snart börjar man väl kissa ut loppfrön för att påvisa att lite väl många partiklar tar sig genom tarmväggen.  :-X
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

Trötter

#66
Glad att du mår så bra  :)

Men tänker..... gör inte det vanliga ME-misstaget att göra allt du väntat på att göra för då kommer kraschen snart även om det känns bra just nu :(

Välj några få saker och vila ordentligt innan du ger dig på nästa sak och njut av det du kunnat göra. Ta inte ut dig så kanske du mår bra mycket längre. Tyvärr kommer inte bakslaget alltid direkt utan kan dröja några dagar men då komma ändå värre. Så kom ihåg pacing och begränsa aktiviteten även de bra dagarna så kan måendet på sikt förbättras...

Skriver detta efter att testat......och för att jag blir orolig

Kram till dig!

shadow

Glad ja

Jag är på skitdåligt humör. Har väl inte fått i mig min psykofarmaka som jag ska när magen inte funkade.
Igår ville jag slå min mjukvara (kod) hårt, många gånger, trots att den fungerade. Då vet man att det garanterat inte finns fog för att man är irriterad på allt omkring sig.

Så jag springer inte runt och gör massa saker bara för jag kan just nu. Småsurar mest.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

K-Boy

Den där kräksjukan verkar ha rensat ur systemet rejält !
;)
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

shadow

Igår gick jag årets första promenad. Har ju intressant punkt träningsvärk idag i muskler som aldrig används numera. Men jag mår inte alls skit i kroppen.  :)

En dag innehåller helt plötsligt förskräckligt mycket tid, som jag inte är van vid.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Första veckan med "Sitt-träning". För att inte förgås av tristess så har jag varit på jobbet varje dag denna vecka.
Har tom lämnat in alla papper till Fk - som delvis låg efter.  :)

Snart snart så kanske ryggens muskler klarar av ansträningen att sitta upp varje dag. Det här måste låta helt crazy för en frisk.
Krypträningen kan ja stå över, den har jag övat på varje sjukdag, men nästa stora steg bli ju gå-träning.

Var och köpte en annan helt annan pro-biotika sort med andra bakterier som skulle vara bra på något jämfört med v299

Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

All denna tid. Vad gör vuxna ??

Jag behöver PRAO hos en vuxen. Jag har glömt hur alla lyckas göra tid till en bristvara numera.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Varit och köpt nya krukor till växterna i köket ... som vilken uttråkad hemma-änka som helst.
Om jag börjar kolla på gardintyg - då har det gått över gränsen.
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

'Feberdrömmar' (utan febertemperatur) i natt, och så vaknade jag upp och kände gravitationen som om jag bodde på Jupiter. Back to normal.

Jag hann i alla fall städa.

Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Det är tusan någonting jag tillför det här ickelinjära MIMO reglersystemet som gör mig dålig.
Mitt nya trick att dricka 1.5-2 l ProViva, och sedan utkämpa ett krig i magen fungerade igen.

Vaknade icke utmattad 5 i morse med ganska lugn mage.

Jag ska tusan telefonterrorisera VC tills de mäter om jag har antikroppar i blodet mot födoämnen. Ko-mjölk har jag så gott som helt slutat med - och magen uppskattade inte när jag prövade ett liten ko-latte senast - men Gluten läste jag tar lite längre tid innan tarmen lagar sig om jag skulle vara intolerant mot proteinet.
Det kan finnas en korrelation. Jag åt bland annat bröd till frukost må, ti och fick en svacka kl 10:00 på tisdagen.
Jag kommer inte ihåg riktigt när, men jag handlade färsk pasta som jag förtärde mot slutet av veckan innan jag blev dålig i helgen. Båda sakerna är väl glutenkällor.

Jag får väl försöka hålla mig helt borta från gluten tills det är utrett om jag tolererar det eller inte. Kan inte så mycket om ämnet.

Får bli asiatiska köket denna vecka. Någon som har en aning om probiotika älskar att mumsa på gluten i magen ??
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Nog tusan fick man ringa som en tok för att komma fram någonstans.

Gick min andra promenad igår, vilken även passerade centrum. Alla ljud och färger brukar sänka mig totalt på nolltid men det gick bra. Känner mig nästan oförskämt pigg. Kan mest klaga på att tinnitus en inte riktigt har släppt än. De påstår att jag ska få en tid i Mars. (Remissen gick i väg 24 Jan)

När jag var liten så kunde man få en tid samma dag på VC för att få typ antibiotika. Vad hände sen ?? HUr kommer det sig att det är 2 månaders väntetid när man är så sjuk att man är heltids-sjukskriven ??

Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

Tog även tag i en hantel i förrgår.

Herregud vilken träningsvärk jag hade igår. Från tårna och uppåt.

Men still going strong.
Igår sprang jag bara runt och terroriserade de andra på arbetsplatsen och knaprade på mörk choklad tills de hotade med att jag skulle åka på att sortera data i Excel om jag inte slutade gå runt och skräpa. :-*

Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

shadow

#77
 >:( Blev dålig efter lunchen i fredags. Minst 4:e gången jag blir dålig av en köttfärsprodukt som inte är så färsk så den fortfarande råmar lite. (Tar jag den efter 50% av bäst före tiden så är jag körd!)
Köttfärs med sin stora yta i hörhållande till volym ska väl dock vara en kalashåla för patogener att växa till sig i.

På en 2 timmar så hade jag fulla ME symptom. Kunde inte ens läsa liten text pga fokuseringen hade ballat ur. Precis som ett trasigt objektiv till en systemkamera, när fokus bara far fram och tillbaka men inte låser vid rätt fokuspunkt.

Släpade mig ned till bilen 21:40 för att åka till närmaste affär och köpa den magiska juicen innan 22. Svepte 1 liter, och sen var jag mycket bättre efter 20 min.
Tyvärr skulle jag handlat mera om jag inte var så dimmig. Kommer knappt ihåg vad som hände sedan. Sov mig igenom hela söndagen i alla fall. Nu har jag handlat mer juice, och ätit kyckling och ris, vilket fortfarande står på "magen tål kanske" listan.

Bara vänta på att bli frisk nu om en kvart  ???
VAD HAR JAG FÖR MONSTER I MAGEN ?
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

Baggis

Ja jösses vilka ytterligheter som du hamnar i! Jag har själv varit i liknande läge då det var omöjligt att veta vad som gick att äta/dricka och inte. Väldigt knepigt läge! Dessutom varierade det så att en viss sak kunde funka en gång, men inte nästa. Är det många probiotika-typer som du har testat vid det här laget?

shadow

Jag är helt såld på just Pro-Viva Grapefrukt/Litchi (dvs Äpple 17 %, vindruva 13 %, grapefrukt 2,5 %, citron 2,5 %, lychee 0,5 %)
Det är oftast som raketbränsle om jag dricker den (alltså 1 liter!) till dagens första stora måltid. Har prövat de flesta andra i samma familj, och de bättrar på magen - men på den där så kan jag nästan få för mig att hoppa ibland. Kan ju låta som en enkelbiljett till socker koma -> men det är mer som om det rinner ut energi i musklerna  :o

Av Lactabacillus reuteri Protectis har jag inte märkt någonting alls förutom ett hål i plånboken.
Ska försöka hålla total nolltolerans mot både gluten, laktos, strösocker, mögelsvamp och köttfärsprodukter. Men man får lusläsa - det smyger ju in gluten i de mesta.

Idag har jag gått ToR till jobbet + gjort 45 armhävningar på knäna och situps. Varje dag är inte klockren - men oftast om magen är glad så är resten också ganska bra.

Vägde mig i fredags - har visst gått ned ca 10 kg sedan i Juli. Åtminstone någonting kvantifierbart för att få till magundersökningar.
Men inte går det fort hos VC. över 2.5 månad från remiss till besök på VC >:(

Dyngkåt är jag oxå helt plötsligt. Tänker på 6 var 6:e sekund eller något  :P
Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS