• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Alternativ diagnos? Finns min sjukdom?

Startat av till_ruta_ett, 2011-03-10, 03:47

Föregående ämne - Nästa ämne

till_ruta_ett

Vet inte vad jag har, inte läkarna heller eller om det är rätt forum?
Har varit sjukskriven i över 4år men har varit sjuk längre och har en meninglös diagnos "Myalgi".
Vad jag menar med meningslös är att de vet inte hur jag ska få hjälp eller rätt diagnos..

Mina symtom är värk i musklerna, kronisk eksem, infektionskänslig och framför allt trötthet!!
Tagit alla världens tester från hjärntumörer till virus men utan resultat?
Har kört i botten med både arbetsrehab och arbetsträning men utan något svar eller resultat!

Har blivit nekad remis till Gottfries Clinic av min läkare och vet inte hur jag ska gå vidare.!?
Alternativet är en självremis om jag har orken kvar dessutom har jag knappast råd med några större utgifter..
Finns det något alternativ till Gottfries Clinic?
/Johan

lenasvn

Om din läkare nekar dej remiss kan du gå till en annan läkare. Gottfries kan ta egen- remiss om man hör till regionen. Jag förstår inte hur läkare tänker när de inte vill hjälpa en person bli utredd? Många läkare behandlar tyvärr patienter med dessa symtom på detta sättet.

Jag har lärt mej att man skall vara lite besvärlig på ett "proffsigt" sätt. Om läkaren nekar en remiss när det faktiskt är troligt att du kan ha FM, CFS/ME eller båda så kan du be att han för in detta i din journal, just det att du nekas en remiss. Detta vill ingen läkare ha fört in i journalen när Patientnämnden ringer.  ;D

Du kan också göra så att du tar med dej en bandspelare och meddelar att du spelar in besöket (du kan säga att ditt korttids- minne har mycket att önska) Du har rätt till detta enligt lag. Du kan också ta med dej en person på besöket som är något kunnig om ditt tillstånd, det är nämligen ganska svårt att upprepa vissa saker inför en annan part eftersom denna kan stå som vittne.

Infektionskänslig, trötthet (speciellt efter du gjort mer än du vet du klarar) och värk/ myalgi. Efter vanlig utredning som du gjort är du absolut redo för en remiss till Gottfried. Stå på dej.
CFS/ ME sedan 2004.

shadow

Det känns så brutalt bekant

"Mina symtom är värk i musklerna, kronisk eksem, infektionskänslig och framför allt trötthet!!
Tagit alla världens tester från hjärntumörer till virus men utan resultat?"

Testerna säger att man är frisk, samtidigt som man kryper från sängen till toaletten.

Söker meningsfullt liv efter {dagens datum} - {påsk 2003} års sjukskrivning.

Först gav mig 25 Psykiatriker 26 olika diagnoser, men det spelar liksom ingen roll längre.

PS. Jag hade inte "feta" överarmar, det är 2 av de 3 huvudena på triceps-muskeln som syns, fast det var sommaren 2002 det. DS

affa

Citat från: lenasvn skrivet 2011-03-24, 12:41
Om din läkare nekar dej remiss kan du gå till en annan läkare. Gottfries kan ta egen- remiss om man hör till regionen. Jag förstår inte hur läkare tänker när de inte vill hjälpa en person bli utredd? Många läkare behandlar tyvärr patienter med dessa symtom på detta sättet.

Jag har lärt mej att man skall vara lite besvärlig på ett "proffsigt" sätt. Om läkaren nekar en remiss när det faktiskt är troligt att du kan ha FM, CFS/ME eller båda så kan du be att han för in detta i din journal, just det att du nekas en remiss. Detta vill ingen läkare ha fört in i journalen när Patientnämnden ringer.  ;D

Du kan också göra så att du tar med dej en bandspelare och meddelar att du spelar in besöket (du kan säga att ditt korttids- minne har mycket att önska) Du har rätt till detta enligt lag. Du kan också ta med dej en person på besöket som är något kunnig om ditt tillstånd, det är nämligen ganska svårt att upprepa vissa saker inför en annan part eftersom denna kan stå som vittne.

Infektionskänslig, trötthet (speciellt efter du gjort mer än du vet du klarar) och värk/ myalgi. Efter vanlig utredning som du gjort är du absolut redo för en remiss till Gottfried. Stå på dej.

Ja, håller med och tycker att ditt inlägg och råd är jättebra!! 8)

vhcfan

Jag fick en axelryckning och ett "jag vet inte vad jag ska göra med dig" av min förra läkare. Då hade jag ändå bett honom om en remiss till Klinisk genetik för utredning av Ehler-Danlos men blivit nekad.
Tog saken i egna händer, kontaktade en privat läkare och under första besöket faxade han iväg en remiss dit jag ville.
Nu visade det sig att jag troligtvis har EDS (ett test kvar sen så) och när jag får mitt intyg tänker jag göra en kopia och sen skicka till min förra läkare. Bara för att. Blir så sur!

Mayordomo

Jag hoppas verkligen löser sig för dig! Hör gärna av dig och berättar hur det går.