• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Chakraflödesmassage

Startat av LillaY, 2011-07-04, 09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

LillaY

Hej på er!
Det var längesen jag var inne här, har tagit en lång "paus" från allt vad ME heter (förutom själva sjukdomen då...), fick helt enkelt nog och förträngde det en stund. Det har varit på både gott och ont. Skönt att släppa allt och låta det bara vara som det är ett tag, men tyvärr halkar man ju efter också.
Aaaaanyway..

Dom flesta av er har väl liksom jag provat "allt" och kanske speciellt inom den alternativa medicinvärlden. Idag ska jag på chakraflödesmassage. Det var min mamma som hade hört talas om en tjej här i närheten som hjälpt många genom detta och ville ge mej en massage i present och det tackar man ju inte nej till. Har själv ingen ekonomi till att prova allt jag vill, så jag sa tacksamt JA till det  ;D
Sen jag blev sjuk har jag sökt och letat inom mej själv och utom mej själv för att försöka hitta rätt, och har många gånger fastnat för det här med chakran, även om jag aldrig haft nog med koncentration för att verkligen fördjupa mej. Inför massagen idag har jag försökt leta på lite information, för jag är en sån som alltid vill veta vad jag ger mej in på ;)
Jag började läsa om sakralchakrat som sitter i navelhöjd, eftersom jag alltid är så brännande het och fruktansvärt känslig på ryggen i just den höjden. Har blivit röntgad och undersökt, men inget knas har hittats. Om jag ska låta lite flummig så har jag alltid känt som att det är där min energi "läcker ut". Vet att det låter knäppt, men det är så det känns. Och när jag läste om det så blev det en riktig aha-upplevelse! Stämde riktigt bra! Ska bli otroligt spännande att höra vad hon har att säga, för enligt min egen forskning på ca sju minuter  ;D så är mitt sakralchakra underaktivt.
(Och bara för att undvika spydiga svar: Jag är inte helt lättlurad, jag inser att detta kan stämma på många människor, jag kommer inte att bli helfrälst efter att ha läst dessa små texter, men jag tyckte bara att det var intressant att dela och höra om nån har erfarenhet)

Det jag ville med det här inlägget var egentligen att fråga:
1. Har nån varit på chakraflödesmassage?
2. Stämmer detta in på någon annan?

Plats i kroppen: Nedre delen av buken, upp till naveln.

Organ: Könsorgan, tjocktarm, nedre ryggkotor, bäcken, blindtarm, blåsa, höfter.

Psykiska faktorer: Skuld och skuldkänslor, pengar och sex, makt och kontroll, kreativitet, moral och ärlighet i relationer.

Fysiska problem: Kroniska ländryggsbesvär, ischias, gynekologiska och obstetriska problem, smärta i bäcken och ländrygg, potensstörningar, urinvägsbesvär.

Energisamband med den emotionella/mentala kroppen: Detta chakra svarar mot vårt behov av relationer till andra människor och vårt behov av att i viss mån kontrollera det som händer omkring oss. Alla de band vi har skapat för att bevara kontrollen över vårt yttre liv, som auktoritet, andra människor eller pengar, är genom detta chakra kopplade till vårt kraftfält och vår fysiska kropp. De sjukdomar som har sitt ursprung i detta kraftcentrum utlöses av rädslan att förlora kontrollen.

Symboliskt samband: Energin i detta chakra för det möjligt för oss att skapa en egen identitet och skyddande psykiska gränser. När vi möter den yttre världen med dess fysiska förledande krafter – som sex, pengar, beroendeframkallande ämnen och andra människor – gör energin från det andra chakrat att en människa med en sund fysisk jagkänsla kan samspela med världen utan att behöva förhandla eller ”sälja” sig själv; det är oberoendets energi, en överlevnadsinstinkt som gör att vi klarar oss i världen.

Främsta rädslor: Rädsla för att förlora kontrollen eller för att kontrolleras av andra genom den förkrossande kraften i händelser eller omständigheter som missbruk, våldtäkt, svek, impotens, ekonomiska förluster, att bli övergiven av partnern eller affärskompanjoner. Vidare rädslan för att förlora sin fysiska styrka.

Främsta starka sidor: Förmågan och uthålligheten att av egen kraft överleva ekonomiskt och materiellt och att kunna försvara och skydda sig själv, instinkten att ”fly eller fäkta”, förmågan att ta risker, att kunna återhämta sig efter att ha förlorat familjemedlemmar, parter, egendom, arbete eller pengar. Vidare kraften att kunna göra uppror och skapa sig ett nytt liv samt förmågan att kunna fatta personliga och yrkesmässiga beslut.

Helig sanning: Hedra varandra.

Vad navelchakrat hjälper oss med
Det här chakrat hjälper oss med att se oss själva som vi är, vår grundkapacitet. Att våga lite mer. Lita till sig själv. Att genomföra planerade projekt. Sexuell njutning och gemenskap. Kreativitet. Det här är chakrat som förmedlar energin vidare från baschakrat men har omförvandlat (speedat upp) det till en en högre vibration som gör att här finns möjligheterna till skapande, lust och vilja. Mera möjligheter som kan bli av, här stannar det inte av utan det finns en längtan att komma vidare nu när man sett möjligheterna. Det är det skapande chakrat det som får oss att våga och att vilja åstadkomma mera hela tiden, det styr över vår ambition och konstnärlighet men även över vår sexualdrift tillsammans med Baschakrat. Tillsammans med Bas och Solar Plexus chakrat representant för Jordenergin.

Om det blir överaktivt;
Egen kärlek och sexuell njutning. Stöddig och bestämd. Envis och tjurig. Okontrollerad aptit och matbegär (bulimi och anorexia). När man har för mycket energi i detta chakra så kan man lätt bli stöddig och för bestämd (vågar inte släppa in något nytt då man inte kan tänka klart). Man kan ha svårt att ta hänsyn till andras känslor då man själv hela tiden är i en känsloturbulens; vill mycket men har svårt att förverkliga det. Lyssnar inte till andra förslag utan fastnar hellre i egna försök att komma fram och genom föra det man innerst inne vill men inte riktigt vet hur man ska få till. Man kan också få problem med sin aptit, både livsaptiten, då man vill mycket men inte kan styra energin dit man vill. Och med mataptiten som kan leda till både anorexia och bulimia. men i första hand till en osäkerhet med vad man egentligen vill äta. Det mesta i livet blir osäkert då man har svårt att bestämma sig, de inre skapande känslorna tar överhand men kan inte förverkligas då man inte har ro att stanna upp eller se framåt utan fastnar i ett nuläge där man bara vill uppleva för stunden.

Underaktivt:
Trivs inte med sig själv. Dålig tillit till sig själv och till andra. Svårt att bestämma sig, kan känna sig otrygg. Tappat livsviljan, orken och lusten. Om man har för lite energi i detta chakra så påverkar även det livsvilja. Svårt att känna tillit både till sig själv och andra, har lätt för att känna sig misslyckad och ensam då man får svårt att ta tag i det man vill och att lyssna till andra. Svårt att få ihop en helhet, är allmänt splittrad. Känner inte någon ork eller lust till att medverka i några handlingar. Kan känna sig dränerad, tom och slut, tappa kraften /orken och behöver mer sömn än vanligt.
Har varit sjuk sedan 2000, fick diagnosen ME i mars 2008.