• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Blivit frisk! Hade candida

Startat av Jen, 2011-07-10, 13:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Jen

Kom precis på att jag skrev ett inlägg här för ett bra tag sedan om candida och det har hänt en hel del sendan dess.

Är idag HELT frisk efter att fullständigt uteslutit framförallt socker från min diet men undviker även mjöl jäst och mjölkprodukter så mycket som möjligt. Hur detta hänger ihop fattar jag inte riktigt eftersom candida endast drabbar svårt cancer/aidssjuka och inte ger dom symtom jag har haft i FEMTON år.

Från att ha sovit/inte varit aktiv under mesta delen av dygnet till att jag är uppe mellan 24-48h i sträck och sover ~5h, det är helt galet. Värken, stelheten, brainfog, känslan av att vara förgiftad ALLT är borta och ingen kan förklara hur detta hänger ihop med sockret.
Jag har fått mitt liv tillbaka och är fruktansvärt tacksam för det men tanken på att 15 år gått och att lösningen var så enkel får mig att undra vad fan läkarna håller på med.

Kommentarer som "alla blir lite trött när dom ätit" och "ryck upp dig" har man fått i ansiktet och med tanke på vilken sorts människa jag är när jag är frisk (vilket jag hade glömt) är detta så långt från sanningen man kan komma. Om jag undviker socker och för mycket kolhydrater blir jag ALDRIG ens minsta trött efter maten, tvärtom jag får en sån energikick.

Spenderar nu även 90% av dagen ute så dom människor som kläcker ur sig sånna kommentarer vet inte ett skit om hur det är att vara riktigt jävla sjuk.

Ville bara dela med mig av den goda nyheten, antar att jag får undvika socker resten av livet eftersom läkarna inte fattar någonting.

Mayordomo

Tråkigt att höra att du gått i onödan med detta i 15 år.
Glad att höra att du tillslut lyckades bli bättre!
Tack för att du berättar detta för oss övriga!

Får jag fråga hur länge det dröjde innan du kände dig bättre efter att du lagt om kosten?

K-Boy

Gott att höra Jen !

Lycka till i fortsättningen...  :)

8)
K-Boy
It all started with a flu back in 1993...

Diagnos: G93.3

Jen

Citat från: Kasper skrivet 2011-07-10, 18:15
Tråkigt att höra att du gått i onödan med detta i 15 år.
Glad att höra att du tillslut lyckades bli bättre!
Tack för att du berättar detta för oss övriga!

Får jag fråga hur länge det dröjde innan du kände dig bättre efter att du lagt om kosten?

Kände skillnad efter bara ett par dygn, energin kommer tillbaka först, men också den jag tappar direkt om jag lyckats få i mig socker så det är stenhård diet nu utan undantag.
Jag känner mig lite "knäpp" och funderar ibland om jag är galen. Även fast jag vet med 100% säkerhet att det är sockret som gör mig sjuk, låter det så fruktansvärt konstigt i mina öron och säkert andras också att jag ibland tvekar att säga nått. Hur som helst är det som det är och jag är bara glad att ha fått tillbaka mitt liv.

Skulle vilja be alla att testa detta, INGET socker på ca 2 veckor, vilket inte är det lättaste eftersom nästan allt du köper på affären innehåller socker. Även om ni inte blir frisk kan jag garantera att ni kommer att må 100 ggr bättre iaf. Socker är ett gift!
Vitt mjöl, jäst och mjölkprodukter är inte heller bra men det kan jag fuska lite med.

Äter homeopatmedicin nu för candida vilket jag tror är orsaken till mitt speedade tillstånd, så det måste ju betyda att dom funkar :D
Lite trist dock att aldrig kunna äta socker igen, men det ser inte bättre ut.

matt-i-märg

En solskenshistoria... Låter fantastiskt, Jen. Kan det även handla om någon överkänslighet för just de produkter som du uteslutit ur kosten?

Själv var jag, inspirerad av makrobiotiken, till 100 % utan socker i ca 15 år, dock utan att kunna häva den genomgripande utmattningen (mitt största problem). Filosofin kring makrobiotiken är, enkelt uttryckt, att mat är medicin samt att bristtillstånd, så som låg energi, går att rätta till.

Lycka till med framtiden som Frisk <3
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

Jen

Citat från: matt-i-märg skrivet 2011-09-04, 20:21
En solskenshistoria... Låter fantastiskt, Jen. Kan det även handla om någon överkänslighet för just de produkter som du uteslutit ur kosten?

Själv var jag, inspirerad av makrobiotiken, till 100 % utan socker i ca 15 år, dock utan att kunna häva den genomgripande utmattningen (mitt största problem). Filosofin kring makrobiotiken är, enkelt uttryckt, att mat är medicin samt att bristtillstånd, så som låg energi, går att rätta till.

Lycka till med framtiden som Frisk <3

Under dom åren jag varit sjuk har jag spekulerat mycket och verkligen provat ALLT, och förutom att
socker/kolhydrater gör mig sjuk så finns det vissa mediciner som gjort mig bättre vilka är dopamin, levaxin.
Dopamin pga RLS och levaxin i låg dos eftersom jag hade en liten förhöjning på mitt skölkörtelprov.
(TSH=2.5 år 2005 till TSH=4.2 år 2009)
Dopamin tog bort mycket av min trötthet, min panik ångest och "konstiga rädslor" och självklart mina RLS.
Från att jag sov minst 12-18h/dygn till det normala ~8h var en ganska stor skillnad när jag var som sjukast,
även fast jag fortfarande inte hade någon energi.
Beställde naturlig sköldkörtelhormon från england som jag provade en sommar innan jag kommit på det här med sockret
och fick tillbaka mycket energi men detta hände i samband med att jag gick på en glutenfri diet vilket betyder att man
inte får i sig mycket kolhydrater iaf så det kan ju ha varit det.

Det underliga med allt detta är att precis efter att jag kommit på att det var sockret som jag blev sjuk på fick
min mamma diagnosen diabetes, och det faktum att vi båda inte kan äta socker men att vi skulle ha olika
sjukdommar låter LITE otroligt. Hon lider ävern av candida på kroppen vilket inte är ovanligt hos diabetiker
har jag läst.
Hon har också RLS och mycket svår sådan, så hon har en morfindosa inopererad i magen med en slang som gå ur i
ryggmärgen. Hon har en mycket stark dos för att hennes RLS ska vara lindriga men hon säger att hade hon fått sin
diabetes diagnos tidigare hade hon förmodligen aldrig behövt operera in den vilket är skandal tycker jag.

Har även läst att den bästa sättet att lindra rls är att undvika socker (detta har naturligtvis ingen
talat om för mig innan jag blev frisk) och att barn med ADHD även blir sämre av socker/kolhydrater.
Både RLS och ADHD medicinerar med dopamin.
Finns även en bok om forskning kring diabetes där man menar att dopamin kan vara ett bättre behandlings
alternativ och att detta på nått sätt skulle vara linkat till parkinsson.
Vet inte riktigt hur men är 100% säker på att allt denna hänger ihop.
Jag har inte haft problem med RLS sen jag slutat med socker och vet att OM jag äter socker måste jag höja mitt
dopamin.

En annan sak som är borta som var en stor problem för mig var min överkänslighet mot lösningsmedel, tex aceton
eller hårspray. Kunde tex inte måla naglarna utan att bli jättedålig.

Tror att om någon  tog tag i detta ordentligt skulle man hitta orsaken till många sjukdommar som Parkinson
RLS, diabetes, ADHD, laktos/glutenintolerans, fibromyalgi, ME, överkänslighet, hypotyreos etc etc.

matt-i-märg

Det är djungel... att finna ut vad som hänger ihop med vad... och därtill finns de individuella skillnaderna.

När du skriver kolhydrater, menar du då att du uteslutit både enkla och sammansatta kolhydrater? Att de enkla uppför sig som socker i kroppen är inte så svårt att förstå, de sammansatta å andra sidan, rot- och grönsaker t ex, har ju ett värde i en hälsosam kost. Allergi eller överkänslighet skulle således kunna bli en käpp i hjulet. Vet du om de produkter din kropp reagerar på är specifika, d v s innefattar vissa livsmedel inom "kolhydrat-familjen", eller får kolhydrater av alla de slag dig att må sämre?

Jag förmodar att ett 100 procentigt uteslutande är ett måste vid candida albicans (för att svälta ut den), men hur ser det ut i förlängningen? Kommer du att kunna introducera vissa kolhydrater igen, i ett senare/säkrare skede, om du skulle vilja?

Angående sköldkörteln, känner du till att läkarkåren åter IGEN har korrigerat referensramen för vad de betraktar som friskt och sjukt? Den nya gränsen för behandling är - för närvarande - ett TSH-värde på 2,5 mlE/L. Man bör ifrågasätta hur säkert detta blodprov egentligen är med tanke på alla de ändringar som gjorts genom åren!? Vem vet, du kanske låg för högt redan vid 2,5 (om symtomen för det fanns)? Individuella skillnader finns säkerligen även här... Ett test taget i friskt tillstånd torde vara den bästa indikatören för vad ens värden bör ligga på, men hur många tar väl ett sköldkörtelprov bara så där apropå? Funkar levaxinet som det ska, är en låg dos det rätta för dig?

Bra ock att dopamin kan hjälpa dig på vägen... Vad får du för preparat? Du nämnde även ADHD (och dopamin). Det finns nu en diskussion om/indikationer på att långvarig användning av amfetamin (vilket ges till personer med neuropsykiatrisk diagnos) i en förlängning kan ge parkinson.

Som sagt, det är en djungel...
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

Jen

Det är verkligen en djungel, ibland står jag som ett frågetecken om jag någon dag känner mig sämre
och har därför börjat med laktosfritt också. Kött och grönsaker är vad som gäller framåt.
Men det går fort både åt det ena och andra hållet, det går verkligen inte att fuska har jag märkt men som
du sa ju mer nogrann jag är ju mer kan jag äta.
Jag beställde ett candida prov från scandlab som jag ska göra, och kvinnan som jag talade med berättade att
barn med adhd som gick på denna dieten var tvungen at vänta så länge som 9 månader innan dom kunde
återintroducera kolhydrater. Kan verkligen inte vara roligt som barn att leva på kött och grönsaker.

En mycket viktig sak i allt detta är att jag skulle inte vara så här frisk om jag inte ätit dopamin, som är
min bästa riktlinje just nu om vad jag kan äta. Jag får nämligen en kramp i ryggen om jag glömt att tagit min
medicin (sifrol och madopark) och blir även mycket trött.
Detta händer även när jag ätit kolhydrater, hur det hänger ihop exakt vet jag inte men tycker att detta är
väldigt intressant.
Så på nått sätt förstör eller hindrar sockret dopaminet att göra det den ska.

Sen det med sköldkörteln, jo jag vet att dom höjt referensen och jag fick verkligen slita för att få
levaxin utskrivet, därav min beställning av sköldkörtelhormon från england. Min läkare tyckte nämligen att
4.2 var helt normalt och att en förhöjning från 2.5-4.2 på bara några år var helt naturligt.
Så jag beställde det naturliga hormonet från england, dansade sedan in på hälsocentralen efter ~2 månader 
med gnistrande hår, skinande hy, 10kg+. Han förväntade sig en blek tanig (46kg) ihopkrupen tjej med daskig hy.
Han bara gapade :D men kände sig nog överbevisad och jag fick levaxin utskrivet.
Men som sagt gick även på en glutenfri diet så det gjorde nog mycket det med.