• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Vaccination - Pandemrix

Startat av matt-i-märg, 2014-03-08, 19:34

Föregående ämne - Nästa ämne

matt-i-märg

Samuel, 6 år, fick Pandemrix-sprutan av misstag. Sedan dess lever han med ME och hypersomni. Diagnos efter 3,5 års kamp.

Vår pigga och glada son blev apatisk
http://www.expressen.se/kvp/var-pigge-och-glade-pojke-blev-apatisk/
Expressen, Kvällsposten
Publicerad 20 maj 2013

Citat- Jag lämnade en pigg och glad pojke på skolan och när jag kom för att hämta honom var han helt apatisk och sluddrade om vaccin, säger mamma Annika.

- Det slog verkligen ut kroppen direkt. Jag kommer ihåg hur Samuel inte kunde gå från hallen utan kröp fram på knäna, säger pappa Gunnar Pehrsson.

CitatSamuels föräldrar berättar att det var som att han drabbats av en långdragen influensa som aldrig ville ge med sig. I veckor låg han hemma utan ork. När det blev jul sov han sig igenom firandet, såg aldrig skymten av tomten och öppnade inte ett enda paket.

Och så fortsatte det.

CitatGenom åren har Samuel gjort många liknelser kring sin sjukdom. Han har beskrivit sig själv sig som en isglass där allt runnit av och bara pinnen är kvar.

- Självklart har det varit en stor sorg för honom och han har lidit jättemycket, säger Annika.


Ytterligare en drabbad...

Susanne vaccinerades - och fick ME. Måste vila 20-22 timmar per dygn.

Blev sjuk efter vaccineringen - nu lever hon i mörker
http://www.bt.se/nyheter/boras/blev-sjuk-efter-vaccineringen---nu-lever-hon-i-morker(3170877).gm
Borås Tidning
Publicerad 29 februari 2012

Citat– Jag blev jättesjuk med hjärtklappning, andnöd, yrsel, kraftig huvudvärk, feber, händer och fötter domnade och jag kände mig utmattad och hade kraftig värk.

CitatMånga dagar tillbringar hon nästan helt och hållet i sängen, ofta med ögonmask och öronproppar för att helt utestänga både ljus och ljud. Hon har ett 30-tal olika symptom.

– Allt jag gör har ett pris. Jag får verkligen tänka på vad jag kan göra, och får välja – ska jag duscha eller ska jag breda en smörgås. Många dagar orkar jag inte göra båda två.

Citat– Jag blir sämre hela tiden. Jag kan inte sköta butiken längre och går jag ut måste jag använda rullator. Jag har också svåra kognitiva problem. Jag tappar ord, glömmer saker och klarar inte av att läsa en bok, för jag kommer inte ihåg vad jag läst.

– Det finns väldigt mycket sorg i detta. Jag saknar mitt jobb och mina intressen.


Läkemedelsverket: Tre liknande fall registrerade
http://www.bt.se/nyheter/boras/lakemedelsverket-tre-liknande-fall-registrerade(3170870).gm
Borås Tidning
Publicerad 29 februari 2012

Läkemedelsverket har registrerat tre liknande fall med samma diagnoskod i sin databas, och myalgisk encephalomyelit, ME, finns omnämnd som mycket ovanlig i biverkningstexten för Pandemrix.

Citat– Biverkan är känd och därmed kommer vi att följa rapporteringen av denna biverkan. Någon annan åtgärd är inte aktuell i nuläget, säger Lennart Waldenlind.

Varken allvarligt eller bestående att drabbas av ME..?

Citaten så allvarlig sjukdom som narkolepsi måste man lägga ner mer energi på, än på sådant som exempelvis är av övergående natur. Ju allvarligare och vanligare en sjukdom är, desto mer energi lägger vi ner på den, säger han och hänvisar till Läkemedelsförsäkringen vad gäller ekonomisk ersättning för skador och men.
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

matt-i-märg

André, 16, kan inte gå i skola efter vaccinet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16493949.ab
Aftonbladet
Publicerad 8 april 2013

CitatAndré, 16, har inte varit i skolan sedan han var tolv år.

Efter sprutan mot svin­influensa lider han av hypersomni och kroniskt trötthetssymptom.

Men Läkemedelsverkets nya studie visar inga samband mellan vaccinet och Andrés sjukdom.

Orkar umgås en timme i månaden.

CitatEn timmes socialt umgänge i månaden orkar han med. Utomhus åker han rullstol och inne går han med rullator.

När han orkar pluggar han lite på distans och tre nätter i veckan har han en personlig assistans.

CitatFör familjen råder dock inga tvivel om vad som triggade i gång sonens obotliga sjukdomar.

– André blev sjuk samma kväll han tog vaccinet och är fortfarande lika sjuk efter 3,5 år. Oavsett studiens resultat så har han fått sjukdomarna av den här sprutan.

De forsätter kampen för att André ska få upprättelse, ersättning och riktig vård.

Vill mycket.

Citat– Åren bara går. André vill så mycket. Åka fyr­hjuling. Gå i skolan. Träffa kompisar. Bli konditor. Men han har ju inget liv.
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

Mayordomo

#2
Jag hoppas verkligen att läkemedelsverket registrerar alla fall med personer som fått ME i samband med Pandemrix (och andra sprutor också för den delen).

Jag hoppas också att de som fått ME eller annan svårt invalidiserande sjukdom av Pandemrix får samhällets fulla stöd. Inte kan vi bara lämna våra medmänniskor i sticket efter att vi gemensamt mött hotet av en epidemi.

Samuels liknelse med en isglass som smält kan jag relatera till. Jag känner det ibland som om hela kroppen kommer att smälta och hamna som en vattenpöl på golvet.

matt-i-märg

Kroniskt trötthetssyndrom [ ME ] efter svin­influensa vaccinet. Två välbeskrivna patientfall och diskussion, i följande artikel.

Should influenza vaccination be mandatory for healthcare workers?
Chronic Fatigue Syndrome after Swine Flu Vaccination
http://www.bmj.com/content/347/bmj.f6705/rr/687260
BMJ
Publicerad 21 mars 2014
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya

Mayordomo

Kommentar till föregående inlägg:
Det är inte själva artikeln, utan en kommentar till artikeln av Sean P J Lynch, som innehåller de två fallbeskrivningarna.

matt-i-märg

Helt rätt... "i följande artikelsvar" skulle det stå. :)
"Hopefully one day, my dream is that our medical community will produce a formal apology to the patients that—not having believed them all these years—they are facing a real illness." -Dr. Jose Montoya